کد خبر: 985207
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
کارنامه درخشانی در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی
مردم غیور روستای دور افتاده نیارق پا به پای مردم دیگر نقاط کشور در تمامی مراحل انقلاب اسلامی حضور موثری داشته و علاوه بر ۷ شهید دوران انقلاب، ۲۰ شهید دیگر نیز در طول دوران دفاع مقدس نثار اسلام و میهن نمود تا کارنامه درخشانی در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی به یادگار بگذارد.
سمانه محمدي

انقلاب ما که یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های دوران انقلاب‌ها ارزیابی شده و همه حیرت زده متوجه این انقلاب شدند و مطالب زیادی برای آن نوشتند و به‌ عنوان یک انفجار عظیم در دنیا تلقّی شد و همه دانستند که این انفجار عظیم بر پایه‌ی اسلام بود. ناگهان تمام رشته‌های استکبار علیه اسلام را پنبه کرد.

آنهایی که می‌گفتند روزگار دین به سر آمده، دیدند که دین، یک ملت را به حرکت درآورد و یک دژ استوار استکبار را با خاک یکسان کرد، یک نظام انقلابی را با این شجاعت و با این اقتدار و جرأت بر سر کار آورد و یک موج عظیم در دنیای اسلام بلکه در دنیای غیراسلامی از جهان سوم و مستضعفین به ‌وجود آورد. معلوم شد که نه! روزگار دین به سر نیامده دین هنوز قوی‌ترین عامل برای حرکت دادن انسان‌ها است و این را انقلاب اسلامی ایران عملاً ثابت کرد.

به خاطر همین اثبات جوانهای این مرز و بوم با روحیه ظلم ستیزی در برابر استکبار ایستادند و برای اقتدار نظام اسلامی در جهان و در مقابل استکبار از جان و مال خود گذشتند تا به اهداف والای خود برسند در این راه بسیاری به شهادت رسیدند و آنهایی هم که ماندند سعی کردند راه شهدا را درپیش بگیرند این شهدا بودند که برای دفاع از دین، کشور و انقلاب اسلامی جان خود را فدا کردند به همین خاطرمقام شهدا بسیار بالا است و پیامبر اسلام فرمودند: «مقام شهدا مقامی است که انبیاء به آن غبطه می‌خورند.»

انقلاب اسلامی، مسلمانی را از برابر بودن با ضعف و سستی و ستم‌پذیری به روح شهامت بشری، روح اقتدار انسانی و ظلم‌ستیزی تبدیل کرد. این روح ظلم ستیزی و رشادت‌های مردان کشورمان بود که دفاع از انقلاب را به هر کار دیگری ترجیح دادند، ایستادند و شهید شدند که دلاورمردان نیارق نیز از این امر مستثنی نیستند روحیه انقلابی باعث شد در شهرها و حتی روستاها در مبارزات نهضت اسلامی حضور فعالی داشته باشند یکی از این روستاها روستای نیارق اردبیل در نزدیکی شهر نمین قرار دارد که اهالی آن در زمان انقلاب در مبارزات نهضت اسلامی حضور داشته و هر روز جهت شرکت در تظاهرات اردبیل حضور می‌یافتند آن ها از طایفه شهادت طلبان بودند و در عزمی که داشتند بی چون و چرا دنباله روی نهضت امام خمینی(ره) بودند.راهی که انتخاب کرده بودند عقب ننشستند چون حضورشان را در انقلا ضروری می دانستند و آنجا بود که بی مروت های ستم شاهی تاب شنیدن صدای حق طلبی مردم غیور روستای نیارق را نداشتند مسلحانه مردم پاک و آزاده آن خطه را به گلوله بستند که پنج نفر شهید و نوزده نفر مجروح شدند و دو تن از شهیدان انقلاب شهر اردبیل نیز اهل همین روستا بودند.

در روستای نیارق هر شب جلسات مخفیانه در مساجد و منازل انقلابیون به مدیریت روحانی مبارز شیخ علی محبی برگزار می شد در ادامه حرکتهای انقلابی به خصوص بعد از به خاک وخون کشیدن طلبه ها و روحانیون حوزه علمیه قم در 19 دی 1356 توسط رژیم گذشته،اهالی نیارق همزمان با شهرهای دیگر ایران به حمایت از امام خمینی(ره) پرداخته و بر علیه نظام پهلوی برخاستند.اعتراضات مردم روستا روز به روز منسجم تر می شد طوری که عصر روز دوشنبه 18 دی ماه 1357 حرکت شکوهمند انقلابی مردم نیارق به اوج خود رسید.

18 دی ماه 1357 از سوی امام خمینی(ره)، جهت بزرگداشت شهدای مشهد، قزوین، کرمانشاه، قم و سایر شهرستان‌ها که یک هفته پیش از آن به شهادت رسیده بودند، عزای عمومی اعلام شد و از همه مسلمانان غیرتمند و شجاع درخواست شد که با برپایی اجتماعات، جنایت‌های بی حد و حساب رژیم و سرکوب‌های هفته گذشته را اعلام کنند.

برای بزرگداشت این روز مردم اردبیل راهپیمایی بزرگی را آغاز کردند و قطعنامه‌ای را در آن روز صادر کردند در این ایام در روستای نیارق نیز حرکتهای انقلابی به صورت روزانه جریان داشت و هر روز بعد از سخنرانی روحانی روستا حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، مردم با سر دادن شعارهایی در کوچه و معابر اصلی روستا، انزجار خود را از رژیم شاه و پشتیبانی از امام خمینی اعلام می‌کردند.

تا اینکه عصر روز دوشنبه هجدهم دی ماه 1357، مردم در حرکتی شکوهمند و انقلابی، بار دیگر تظاهرات گسترده‌ای را بر پا کردند. در این روز که هوا نیز بسیار سرد بود، علاوه بر خود اهالی روستای نیارق، اهالی روستاهای همجوار از جمله «سوها» و «گرم‌چشمه» هم به جمع تظاهرات کنندگان پیوسته بودند و مثل همیشه تظاهرات از مقابل مسجد روستا آغاز شده بود.

در پایان این تظاهرات، وقتی اهالی نیارق مهمانان انقلابی خود از روستای سوها را بدرقه می‌کردند، ناگهان نظامیان پاسگاه ژاندارمری لوله سلاحشان را به طرف اهالی گرفتند ابتدا چند تیر هوایی شلیک کردند و بعد سینه مردم را نشانه رفتند در پی این تیراندازی ها تعدادی یکی پس از دیگری به زمین افتاده و به خاک و خون غلطیدند و سه تن از تظاهرات کنندگان به نام‌های مطلب راستگو، محمد راستگو و سر اصلان ‌خان محمدزاده به شهادت رسیدند و دو بانو از این اهالی نیز به شهادت رسیدند که دختری 14 ساله به نام نازیلا سیدرحیمی و ملک‌منظر واحدی همراه با طفلی که در شکم داشت مورد هدف قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

بعد از چند ساعت که اوضاع کمی آرام شد به غیر 5 شهید، حدود 19 نفر از اهالی روستا هم زخمی شدند. بنابراین مردم تمام شهدا را به خانه‌های خود بردند و مجروحین را شب هنگام به بیمارستان شیر و خورشید اردبیل انتقال دادند.

شهیدان آقایان راستگو و محمدزاده شب ها در یکی از خانه ها جلسات می گذاشتند و در مورد نحوه مبارزه با حکومت پهلوی تبادل نظر می کردند از مخالفان سرسخت رژیم پهلوی در روستا بودند.

مردم نیارق نازیلا را خوب می شناسند وی چهارده سال بیشتر نداشت هرچند نوجوان بود از افراد فعال مسجد بود و در سخنرانی ها و موعظه روحانی مسجد شرکت داشت اهمیت زیادی به مطالعه و درس خواندن می داد و با حضور خود در تظاهرات مردم را تحت تاثیر قرار می داد نازیلا با اینکه روستایی بود ولی از نظر درس و مسائل اعتقادی خیلی خوب بود و اهالی به حرفش گوش می دادند.

مادر نازیلا می گوید: «نازیلا قبل از شهادتش غسل شهادت گرفته بود که 18 دی 1357 ظهر مشغول بافتنی بود که ناگهان صدای مرگ بر شاه مردم در روستا بلند شد، نازیلا عاشق تظاهرات بود رفت و به جمع تظاهرکنندگان پیوست چند ساعت بعد عموی نازیلا در حالی که پیکر او را در آغوش گرفته بود وارد منزل شد به محض دیدنش فهمیدم که به شهادت رسیده و افتخار می کنم که مادر چنین دختری هستم و از اینکه دخترم شایستگی شهادت را داشته خوشحالم.»

ملک منظر نیز هفده سال از عمرش می گذشت که در تظاهرات مورد اصابت گلوله قرار گرفت قبل از شهادتش گفته بود که بانوی محجبه ای را در خواب دیدم که به من گفت به زودی به ما ملحق می شوی. به توصیه پزشک معالجش در طول مجروحیت به او آب ندادند وی با اقتدا به مولایش امام حسین (ع) با لبان تشنه و با فرزندی که در شکم حمل می کرد به شهادت رسید.

مادر ملک منظر نیز می گوید: «ملک منظر دختری متین و بسیار مهربان بود و همیشه در مسجد حضور داشت با اقوام و دوستان ارتباط صمیمی داشت از جمله شاخصه های ملک منظر رعایت نماز اول وقت بود و نسبت به رعایت احکام شرعی اهمیت خاصی می داد و همیشه به تلاوت قرآن تاکید فراوان داشت.»

قیام 18 دی ماه مردم نیارق و سایر تظاهرات خیابانی زمینه لازم را فراهم ساخت تا نهضت امام خمینی(ره) که تداوم نهضت عاشورایی امام حسین(ع) است در مسیر صحیح مبارزه قرار گیرد و از جمله موارد اصلی و تاثیرگذار در قیام مردم نیارق می توان به ویژگی های انقلاب اسلامی، ایدئولوژی انقلاب، نفوذ معنوی حضرت امام و مردمی بودن انقلاب اسلامی اشاره کرد.

مردم غیور این دهستان دور افتاده پا به پای مردم دیگر نقاط کشور در تمامی مراحل انقلاب اسلامی حضور موثری داشته و علاوه بر 7 شهید دوران انقلاب، 20 شهید دیگر نیز در طول دوران دفاع مقدس نثار اسلام و میهن نمود تا کارنامه درخشانی در تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی به یادگار بگذارد و از این لحاظ به روستای نمونه و بی‌نظیری در سطح کشور تبدیل گردد و لقب یکی از انقلابی‌ترین روستاهای کشور را بگیرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولین طراز اول کشور در سخنرانی های خود نیارق را نوفل لوشاتوی ایران نامیدند.

اگر مردم ولایتمدار روستای نیارق بصیرت انقلابی و روحیه انقلابی گری در آن زمان نداشتند به این حرکت بزرگ تاریخی نمی توانستند دست بزنند و این حرکت بزرگ را باید همیشه قدر دانست و آن را گرامی داشت و امروز به برکت خون همین شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و جبهه مقاومت با افتخار باید از چهل سالگی انقلاب دفاع و یاد کرد.

هر سال یادواره ای برای تجلیل از مقام شامخ شهدای نیارق در اردبیل مراسمی برگزار می شود که امیدواریم این مراسم به صورت کنگره کشوری برگزار شود که سال گذشته امام جمعه اردبیل به آن اشاره کرد.

یادواره شهدای انقلابی نیارق باید ملی شود

آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در رابطه با برگزاری یادواره شهدای انقلابی نیارق اظهار داشت: به برکت انقلاب و دفاع مقدس امتیازهای بزرگی داریم همچون شهید مرحمت بالازاده که یک شخصیت استثنایی هست و شهدای نیارق را آنطوری باید معرفی کنیم که در آن زمان خفگان که کسی حق حرف زدن نداشت و هر واکنشی تبعات بسیار و هزینه‌های زیادی داشت  این عزیزان بدون واهمه و ترس به رهبری خود لبیک گفتند و به جلو حرکت کردند و در نهایت دین خود را برای کشور و تاریخ خودشان ادا نمودند و نتیجه همین خون‌هاست که این حرکات در کشور ما اتفاق افتاده است.

وی گفت: اگر این انقلاب نبود امروز ما جایگاه کشورمان در بین ملتها معلوم نبود و به هیج یک از علمهایی که امروز دست یافته‌ایم دست پیدا نمی‌کردیم و در تولید علم و دانش رتبه آخر جهان بودیم، پس باید قدر انقلاب را بدانیم تا به دست دشمنان و گرگ صفتان که هدف از هم پاشیدن این کشور و ملت را دنبال می‌کنند، بیافتند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری افزود: هدف از برگزاری یادواره‌های شهدا سخنرانی نیست و ما با اجرای این مراسمات به دنبال راه‌اندازی یک فرهنگ‌سازی حماسی هستیم و دارایی‌های خودمان را به مردم نشان دهیم، استان اردبیل جایگاه بسیار بزرگی در انقلاب دارد و شهدای بسیاری تقدیم انقلاب کرده است و این جایگاه باید بلند مرتبه باشد و نسل جدید از این اتفاقات افتاده در آن دوران حماسی الگوبرداری کنند و بدانند هدف از مقابله چه بود و اهداف قیام امام خمینی (ره) را درک کنند.

عاملی بیان کرد: اگر امروز ما را تحریم می‌کنند دلایل بسیاری دارد و یک دلیل آن این است که  از ملت ایران هراس دارند و می‌گویند مردم ایران در محاصره اقتصادی تکونولوژی که قرار داریم چه پیشرفتهایی کرده‌اند و به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی ایران امروز از همه امکانات بهره‌مند هستیم و قبل انقلاب شاهد بودیم راههای مواصلاتی ایران و حتی در همین اردبیل بسیار فجیه بود ولی امروز می‌بینم راه ها بهبود یافته و حتی دورترین روستاها از امکانات آب و گاز بهره‌مند هستند. پس همه اینها در سایه خون عزیزانی است که بی هراس در راه وطن شهید شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر