کد خبر: 981911
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
اظهار نگرانی سرپرست وزارت جهاد از واردات
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نیز مانند وزیر پیشین این وزارتخانه از واردات محصولات کشاورزی ابراز نگرانی کرد و گفت: به عنوان مسئول تولید نمی‌توانم یک تنه مقابل تصمیمات وارداتی بایستم.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: ناتوانی وزرای جهاد کشاورزی در مقابله با واردات کالا‌های مشابه کشاورزی به این دولت یا دولت‌های قبل ارتباطی ندارد؛ بلکه موضوعی است که از همان سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی دراین وزارتخانه ریشه دوانده و مافیایی که به راحتی از فیلتر‌های این بخش عبور می‌کند. سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گزینه روحانی برای وزارت است. کسی که تجربه مدیریتی بسیاری در این وزارتخانه دارد و به دنبال جوان‌گرایی و استفاده از ظرفیت بیشتر زنان است و معتقد است که ما آنچه را که بلد بودیم تا همین اندازه بود و باید فضا را برای نسل جدید آماده کنیم.

عباس کشاورزی در آغاز نشست خبری روز گذشته‌اش با خبرنگاران اتمام حجت کرد که سؤالاتشان در مورد گذشته نباشد و همه سؤالات درباره حال و آینده شود. وی گفت: فارغ از هر گونه اتفاقات که برای کشاورزان به ویژه گندم‌کاران افتاده از همه آن‌ها تقاضا می‌کنم که همچنان به کشت گندم بپردازند؛ چراکه این محصول اساسی و استراتژیک است و امنیت غذایی در گروی تولید این محصول است.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی همچنین اشاره کرد که رشد تولید امسال محصولات کشاورزی در شش ماهه نخست افزایش ۵ درصدی نسبت به مشابه سال قبل داشته و اتفاقات اقلیمی از قبیل سیل که در کشور اتفاق افتاد به نفع بخش کشاورزی تمام شد به نحوی که تولید برنج برای اولین بار به علت فراوانی آب در مخازن سد‌ها رکورد جدیدی را ثبت کرد.

وی همچنین از همه مسئولان بخش کشاورزی تقاضا کرد که هیچ پروژه‌ای را بدون در نظر گرفتن مسئله آب اجرا نکنند یا نظریه‌پردازی در این باره انجام ندهند. سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه همه پروژه‌ها باید بر اساس برنامه و یک مدل فرایندی باشد، گفت: به تجربه ثابت شده که اقدامات مقطعی کارساز نیست و کشاورزی کار اقتصادی است، بنابراین همه جوانب اقتصادی آن باید در نظر گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از نهایی‌شدن الگوی کشت خبر داد و گفت: حدود پنج سال است این طرح مراحل نظرات کارشناسی، اعمال‌نظر محققان و بخش هواشناسی و ... را گذرانده و تقریباً آماده اجرا است و خیلی طول نمی‌کشد که این الگوی کشت اجرایی بشود.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی کشاورزی ادامه خواهد یافت، گفت: در برنامه وزارت جهاد کشاورزی چند محصول جدید هم به برنامه خوداتکایی اضافه شده‌است که از آن جمله دانه‌های روغنی، جو و پنبه است. همچنین وزارت جهاد کشاورزی قرار است به تولید در گلخانه‌ها توجه بیشتری داشته باشد. اصلاح الگوی علوفه هم از ضروریات این بخش است که با همکاری معاونت امور دام اجرایی برای افزایش تولید شیر اجرا می‌شود که سه تا چهار پایلوت هم در کشور انجام شده‌است. وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: شاید در گذشته ظرفیت‌های خوبی در شیلات ایجاد نشده بود که نمی‌خواهم خیلی به عقب برگردم، اما ظرفیت‌های جدیدی در بخش شیلات ایجاد شده‌است که باید از این بخش استفاده بیشتری شود.

سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد که تولید کشاورزان باید بر اساس تقاضا باشد در حالی که کشاورزان ما به تولید ادامه می‌دهند بدون آنکه توجهی به تقاضای آن داشته باشند و نتیجه آن می‌شود که کشاورزان در سال‌های مختلف در برخی محصولات با مازاد تولید مواجه شده و مجبور می‌شوند به قیمت‌های پایین‌تری بفروشند.

این اظهارات در حالی است که راهکار همه این‌ها در اجرای طرح الگوی کشت است که ۱۰ سال است روی میز دولت جا خشک کرده‌است یا آمار‌های وزارت جهاد کشاورزی که معمولاً با تأخیر یک ساله منتشر می‌شود که البته پیش از این تأخیر دو ساله بود، بنابراین کشاورز هیچ اطلاعاتی قبل از کاشت ندارد. سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی افزود: سامانه‌ای را طراحی کردیم که مراحل آخرش را برای رصد سطح زیر کشت انجام می‌دهد که به زودی رونمایی خواهد شد، با راه‌اندازی این سامانه مشکلات فوق نیز مرتفع خواهد شد.

واردات سرکوبگر تولید است و ما نمی‌توانیم جلوی آن یک تنه بایستیم
کشاورز با بیان چند ابهام در بخش کشاورزی گفت: من نگران وارداتم. واردات سرکوبگر تولید داخلی است، اما به عنوان مسئول تولید نمی‌توانم در مقابل تصمیم‌های وارداتی یک تنه بایستم. مواردی بوده که بیش از نیاز یک سال کشور برنج یا شکر وارد شده و این‌ها همه نگران‌کننده است و به تولید ضربه می‌زند. کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برخی متأسفانه کالا را با تکنولوژی اشتباه می‌گیرند، ما در زمینه تکنولوژی نیازمند مبادله هستیم. فرض کنید ارقام چغندر قند ما ظرفیت ۴۲ تن دارد. اگر این کشاورزی بدون استفاده از رانتی بذر خارجی خوب بخرد و به جای ۴۲ تن، ۵۶ تن بردارد به نفع ملی است. مثلاً در بحث سبزی و صیفی وابسته هستیم. اگر بذر مناسب وارد کنیم و تولید چند برابری داشته باشیم به نفع کشاورزان و منافع ملی است. وی ادامه داد: در حالی که واردات شکر ما ۶/ ۱ میلیون تن بود، با این تغییر رویه توانستیم واردات را به ۶۰۰ هزار تن کاهش دهیم. ما ۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در واردات داشتیم در عوض ۲۳ میلیون دلار بذر وارد کردیم که به هر حال این نشان می‌دهد تکنولوژی استفاده از بذر مناسب به نفع کشور بوده‌است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران تولید گندم را کافی دانست و گفت: اگر خرید به اندازه کافی انجام نشده مکانیزم خرید را باید اصلاح کنیم وگرنه تولید گندم در حد کافی بوده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار