کد خبر: 981324
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۰
رهبر حزب حاکم دولت میانمار که برای پاسخگویی درباره نسل‌کشی ارتش این کشور علیه مسلمانان در دیوان کیفری بین‎المللی حاضر شده بود، اتهامات نسل‌کشی مسلمانان را رد کرد و آن را گمراه‌کننده خواند!
سرویس بین الملل جوان آنلاین: آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار که تا چندی پیش به عنوان نمادی از دموکراسی در این کشور شناخته می‌شد، دیروز به دادگاه کیفری بین‎المللی لاهه رفت تا به پرسش‎های این دادگاه درباره نسل‎کشی مسلمانان روهینگیا پاسخ دهد. آنگ سان سوچی از دولت خود در برابر اتهامات نسل‌کشی در دادگاه کیفری بین‌المللی دفاع کرد و این اتهامات را حقیقتاً گمراه‌کننده خواند.

به گزارش روزنامه گاردین، رهبر میانمار سه شنبه شب خطاب به قاضیان این دادگاه، گزارش‌های خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را رد کرد و شورش شبه‌نظامیان جدایی‌طلب را مقصر این درگیری‌ها دانست. سوچی همچنین گفت: «دولت گامبیا تصویر ناقص و گمراه‌کننده‌ای از وضعیت واقعی ایالت راخین ارائه کرده است. قصد به نسل کشی نمی‌تواند تنها فرضیه در مورد میانمار باشد».

دولت گامبیا با اکثریت مسلمان در غرب آفریقا، این شکایت را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کرد و خواستار انجام اقدامات موقتی برای حفظ مسلمانان روهینگیا از تهدید و خشونت بیشتر در میانمار شده است. مسلمانان روهینگیا در میانمار هرچند همواره مورد حملات خشن بودائیان قرار گرفته‎اند، اما در چند سال اخیر این حملات شدت گرفته است. حدود ۷۴۰ هزار روهینگیایی در آگوست سال ۲۰۱۷ پس از سرکوب شدید دولت میانمار از ایالت راخین در غرب کشور فرار کردند. این افراد به جمع ۲۰۰ هزار پناهجوی تحت تعقیب روهینگیایی ساکن اردوگاه‌های مرزی بنگلادش پیوستند. بیش از ۶۰۰ هزار روهینگیایی دیگر که در مناطق مختلف میانمار زندگی می‌کنند اکنون در معرض خطر نسل‌کشی قرار دارند. ارتش میانمار مدعی است که سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا برای پاکسازی این مناطق از عناصر افراطی است، اما بازرسان سازمان ملل اعلام کرده‌اند که اقدامات میانمار اعم از کشتار جمعی، تجاوز، آتش‌سوزی گسترده و اعدام با هدف نسل‌کشی صورت گرفته‌اند. همزمان با جلسه دادگاه لاهه علیه دولت میانمار، امریکا هم تحریم‌هایی را علیه مقامات نظامی این کشور اعمال کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری امریکا دیروز اعلام کرد: «واشنگتن چهار رهبر نظامی میانمار از جمله مین آنگ هلیانگ، فرمانده ارتش این کشور را به اتهام سوء استفاده از حقوق بشر علیه اقلیت روهینگیا در فهرست سیاه خود قرار داده است». در بیانیه وزارت خزانه‌داری امریکا آمده است: این تحریم‌ها شامل فرمانده ارتش میانمار، معاون او و دو تن از رهبران پیاده نظام ارتش این کشور می‌شود.

کارشناسان معتقدند آنگ‌سان‌سوچی که زمانی به عنوان اپوزیسیون تحت حمایت غرب پروژه جداکردن میانمار از مدار چین را اجرا می‌کرد، چندی پس از موفقیت به غرب پشت کرده و جذب چینی‌ها شد و از همین رو، توجه ویژه غرب به داستان روهینگیا نه از سر دلسوزی برای مسلمانان که پروژه تنبیه او ازسوی غرب است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار