کد خبر: 981323
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
با انحلال پارلمان، سومین انتخابات رژیم صهیونیستی در یک سال برگزار می‌شود
در پی ناکامی احزاب رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه ائتلافی، پارلمان این رژیم دیروز به انحلال خود رأی داد تا سومین انتخابات در یک سال برگزار شود؛ اقدامی که تلاش دوباره بنیامین نتانیاهو را برای باقی ماندن در قدرت به دنبال دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بنی‌گانتس در واکنش به این مسئله گفته که نتانیاهو برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، اسرائیل را به انتخابات مجدد کشانده است و هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر هم دست به کار شده‌اند تا او را از رهبری حزب لیکود برکنار کنند.

به گزارش «جوان»، با گذشت سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، احزاب این رژیم نتوانستند در مهلت مقرر بر سر تشکیل کابینه ائتلافی به توافق برسند. هرچند رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی پیش‌تر مدعی شده بود که اجازه نخواهد داد انتخابات سومی در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود، اما در پی ناکامی رهبران احزاب برای تشکیل کابینه، شرایط برای برگزاری انتخابات جدید فراهم شده است. پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) روز چهار شنبه در پی تشکیل نشدن کابینه در فرصت زمان قانونی، طرح انحلال خود را در دستور کار قرار داد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام وصول این طرح که ازسوی ۵۰ نماینده امضا شده است، کنست منحل شده و سومین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی طی یک سال جاری در تاریخ دوم مارس ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد. در این طرح نوشته شده است: «به دلیل شرایط استثنایی که در اسرائیل پیش آمده و بعد از دو تلاش انتخاباتی متوالی که منجر به تشکیل کابینه نشد، انحلال بیست ودومین دوره کنست پیشنهاد می‌شود». به موجب این طرح که تقریباً تشریفاتی است، پارلمان اسرائیل دیروز منحل شد و انتخابات سراسری جدید در فلسطین اشغالی برگزار می‌شود. بنیامین نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود و بنی‌گانتس، به عنوان رهبر حزب آبی‌وسفید هیچ‌یک نتوانستند بعد از انتخابات ماه سپتامبر در فرصت‌های چهار هفته‌ای که داشتند، کابینه‌ای فراگیر تشکیل دهند. از سوی دیگر، نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که برای اولین بار طی ۹ ماه اخیر، ائتلاف احزاب چپ‌گرا می‌توانند به ۶۰ کرسی در پارلمان رژیم صهیونیستی دست پیدا کنند.

انتخابات جدید، سومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در مدت یک سال است و در تاریخ این رژیم بی‌سابقه بوده است. پیش‌تر آویگدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل بیتنا، گفته بود که برگزاری انتخابات سوم به فروپاشی اقتصادی اسرائیل منجر می‌شود. هزینه برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی بیش از ۴ میلیارد دلار است که بیشتر آن از هزینه‌های عمومی و جیب مردم خرج می‌شود که می‌تواند اعتراضات را در اسرائیل تشدید کند. در دو دور قبلی انتخابات پارلمانی، فاصله احزاب اصلی اسرائیل در حد یک یا دو کرسی بود و اختلاف زیادی با یکدیگر نداشتند و برآیند تحولات هم به گونه‌ای است که در انتخابات جدید هم هیچ یک از احزاب نمی‌توانند اکثریت را کسب کنند؛ بنابراین با توجه به اختلاف دو حزب لیکود و آبی و سفید با یکدیگر تلاش‌ها برای تشکیل کابینه ائتلافی به نتیجه نخواهد رسید و دور باطل انتخابات و بن‌بست سیاسی همچنان تداوم خواهد داشت و احتمال اینکه انتخابات‌های بعدی هم در راه باشد، دور از دسترس نیست.

بنی‌گانتس که بار‌ها خواهان برکناری نتانیاهو از قدرت بوده است، دیروز هم سیاست‌های او را به باد انتقاد گرفت و گفت که نتانیاهو به امید اینکه اکثریت پارلمان بعدی را به دست بیاورد و بعد از آن برای خودش مصونیت قضایی تصویب کند، اسرائیل را به سومین انتخابات در عرض یک سال کشاند. به گزارش روزنامه‌تایمز اسرائیل، گانتس روز چهار شنبه با تأکید بر اینکه تمایل نتانیاهو برای گرفتن مصونیت از کنست امری نامناسب است، تصریح کرد: «ما باید با آن مخالفت کنیم. هیچ جایی برای مصونیت وجود ندارد و قانون مصونیت در اسرائیل باید به‌روز رسانی شده و باید در زمینه‌ای که نیاز آن است، استفاده شود». نتانیاهو در ماه‌های اخیر به هر حربه‌ای متوسل شده است تا بتواند همچنان در قدرت باقی بماند، ولی این تلاش‌ها تاکنون بی نتیجه بوده است.

نتانیاهو به بنی‌گانتس پیشنهاد ریاست دوره‌ای را داده بود تا هر کدام به مدت دو سال نخست‌وزیر باشند، اما این پیشنهاد هم با مخالفت ائتلاف حزب آبی و سفید مواجه شد. هیچ یک از احزاب صهیونیستی حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نیستند و خواهان برکناری او از قدرت هستند، اما نتانیاهو پس از ۱۱ سال نخست‌وزیری، حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست. نتانیاهو حتی برای اینکه احزاب صهیونیستی را به ائتلاف با خود متقاعد کند، درگیری‌های جدیدی در نوار غزه به راه انداخت، اما پاسخ قاطع گروه‌های مقاومت فلسطینی به این تجاوزگری‌ها، نتانیاهو را به عقب نشینی واداشت و در این مسیر هم شکست خورد. نتانیاهو از متحدان بسیار نزدیک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به شمار می‌رود که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و به تازگی شهرک‌سازی اسرائیل در بخش‌های اشغالی کرانه باختری رود اردن را مغایر با قوانین بین‌المللی تلقی نکرده است. نتانیاهو بار‌ها تأکید کرده است که به واسطه این پشتیبانی و نیز نزدیکی ویژه با رئیس فعلی دولت امریکا تنها دولتمرد اسرائیلی است که توانایی پیشبرد پرونده‌های حساسی، چون شهرک‌سازی در کرانه باختری را دارد.

عبور لیکود از نتانیاهو
در شرایطی که نتانیاهو تلاش می‌کند با انتخابات مجدد و کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، همچنان به عنوان نخست‌وزیر به کار خود ادامه دهد، هم‌حزبی‌هایش به دنبال عبور از نتانیاهو هستند. کمیته مرکزی حزب لیکود به رهبری نتانیاهو، تاریخ بیست‌وششم دسامبر را برای برگزاری انتخابات درون‌حزبی جهت تعیین رهبر خود مشخص کرد. به گزارش شبکه المیادین، گیدون سعر، عضو ارشد حزب لیکود در صفحه توئیتر خود، ضمن تشکر از کمیته مرکزی لیکود برای تعیین تاریخی پیشی از پایان سال جاری میلادی برای برگزاری انتخابات درون‌حزبی، نوشت: «کارزار شفافی را برای پیروزی در این انتخابات شروع می‌کند و قصد دارد کابینه‌ای فراگیر تشکیل دهد». سعر که از حمایت گسترده هواداران مردمی حزب لیکود برخوردار است، اعلام کرده است که کاندیدای رهبری این حزب می‌شود و تلاش‌ها برای کسب رأی در انتخابات درون حزبی آتی را آغاز کرده است. در صورتی که نتانیاهو از رهبری حزب کنار برود، عملاً از سمت نخست‌وزیری هم کنار خواهد رفت و با توجه به رأی دادستان کل رژیم صهیونیستی به متهم بودن نتانیاهو در پرونده‌های فساد مالی، باید روانه زندان شود. اخیراً گزارش‌هایی منتشر شد که رئیس رژیم صهیونیستی به نتانیاهو پیشنهاد داده است در صورت کناره‌گیری از نخست‌وزیری، دادگاه حاضر است از پرونده‌های فساد او چشم‌پوشی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار