کد خبر: 980331
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: یک‌بار دیگر توهین و تحقیر یکی از کودکان کار در فضای مجازی، احساسات جامعه را جریحه دار کرد. قانونگذار هم برای توهین ساده، مجازات در نظر گرفته و قاضی در این رابطه اختیار به اعمال مجازات شلاق یا جزای نقدی دارد. گماردن به خدمات عمومی و کار رایگان هم از جمله مجازات‌های اتفاق رخ داده اخیر است.
دی سال گذشته انتشار ویدیوی برخورد با دو کودک کار که از سوی فردی به ظاهر کارمند شهرداری کرمان بود، در فضای مجازی خبرساز شد. آن مورد هم مثل مورد اخیر (هل دادن کودک زباله‌گرد به درون سطل زباله) واکنش‌های زیادی در پی داشت.

قانونگذار در همین زمینه حمایت خود را از جامعه نشان داده، همانطور که اموال و جان مردم را مورد حمایت قرار داده؛ حیثیت و شخصیت مردم را هم مورد حمایت قرار داده و هرگونه تعرض به حیثیت افراد را جرم و قابل مجازات محسوب کرده است. مطابق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات توهین به افراد شلاق تا ۷۴ ضربه یا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین عبارت است از به کاربردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد یا ارتکاب اعمال و انجام حرکاتی که موجب تخفیف و تحقیر افراد شود، بنابراین توهین صرفاً به لفظ واقع نمی‌شود و حتی می‌تواند به وسیله رفتار و نوشتن یا تصویر نیز واقع شود.

مطابق ماده ۴ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان هرگونه صدمه، اذیت، آزار، شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی آن‌ها ممنوع و‌مرتکب به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود. مطابق همین قانون تمام افراد، مؤسسات و مراکزی که به نحوی مسئولیت نگهداری و‌سرپرستی کودکان را برعهده دارند، مکلفند به محض مشاهده موارد کودک آزاری مراتب را جهت پیگرد قانونی مرتکب و اتخاذ تصمیم مقتضی به مقامات صالح قضایی اعلام کنند و تخلف از این تکلیف موجب حبس یا جزای نقدی است.
از سوی دیگر هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب اعمال خلاف از قبیل قاچاق، ممنوع و مرتکب حسب مورد علاوه بر جبران خسارات وارده به شش ماه تا یک سال زندان یا به جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

هر گونه صدمه، شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و ممانعت از تحصیل آنان هم ممنوع و مرتکب به شش ماه حبس یا حداکثر ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.
در کنار همه اینها، قانونگذار تدابیری را اندیشیده که می‌تواند در موضوع اخیر کاربرد بیشتری از حبس داشته باشد. استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس برای فردی که کودک زباله‌گرد را به درون سطل زباله هل داد، مؤثرتر به نظر می‌رسد؛ مجازات‌هایی از قبیل الزام به خدمات عمومی و حضور در مراکز مشاوره و کار رایگان از این قبیل است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار