کد خبر: 979015
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
رئیس پلیس راهور ناجا:
رئیس پلیس راهور ناجا تأکید کرد در صورتی که مدیریت کنترل ترافیک به سمت فناوری نوین حرکت نکند تا چهار سال آینده قادر به مدیریت ترافیک نخواهیم بود.
غلامرضا مسکنی
سرویس حوادث جوان آنلاین: به گزارش جوان، سردار سیدکمال هادیانفر صبح دیروز در نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا برای چندمین بار از برنامه‌های خود برای کاهش تلفات جاده‌ای صحبت و تأکید کرد که پلیس در نظر دارد، رقم کشته‌ها را تا ۱۲‌درصد کاهش دهد. وی ادامه داد: این موضوع بستگی به اجرای برنامه‌ها و همکاری دیگر سازمان‌های مربوطه و فراهم کردن امکانات دارد. وی با توجه به گران شدن بنزین در روز‌های اخیر که برخی‌ها احتمال می‌دادند این موضوع در میزان مصرف بنزین و کاهش سوانح و تلفات رانندگی تأثیر داشته‌باشد، گفت: در تیر‌سال‌۱۳۸۶ بنزین افزایش قیمت داشت و در سال‌های بعد از آن هم داشتیم، اما اثربخشی این افزایش قیمت بنزین در کاهش تلفات جاده‌ای حدود ۳‌درصد بود و این اثربخشی بعد از یکسال از دست رفت و از طرفی هم در آن سال‌ها مردم ابتدا به سمت مدیریت مصرف سوخت پیش رفتند، اما با نزدیک شدن ایام نوروز دوباره مصرف افزایش یافت و در واقع اثربخشی سهمیه‌بندی از بین رفت. به طوریکه در بررسی‌هایی که انجام شد نشان داد افزایش قیمت بنزین در کاهش تصادفات جاده‌ای و جانباختگان اثر چندانی ندارد و این شرایط برای همیشه پایدار نیست و ما باید دنبال راهکار‌های دیگری باشیم.

افزایش مصرف بنزین پس از گرانی
رئیس پلیس راهور همچنین اضافه کرد در این چند روزی که از افزایش قیمت بنزین گذشته‌است، نشانه‌ای از کاهش مصرف بنزین دیده نشده‌است به طوریکه مصرف بنزین به صورت معمول روزانه ۹۴‌میلیون لیتر بوده‌است، اما در طی دو روز قبل مصرف بنزین به ۱۰۵‌میلیون لیتر هم رسیده است.

به دنبال راه تازه برای کاهش تلفات رانندگی
وی با ابراز نگرانی از تعداد کشته‌های سال قبل گفت: سال گذشته بیش از ۱۷‌هزار نفر در تصادف‌ها جان باختند و بیش از ۳۶۵‌هزار نفر هم مجروح شدند که اگر ۱۰‌درصد مصدومان هم معلول شده‌باشند حدود ۳۶ هزار نفر در تصادفات سال گذشته روی صندلی چرخدار نشسته‌اند و این جای نگرانی دارد و ما باید برای کاهش این تلفات راه‌های تازه‌ای را پیش روی قرار دهیم. به گفته وی یکی از رویکرد‌های پلیس برای کاهش تلفات، هوشمند‌سازی پلیس است و برگشت به ساز کار‌های قدیمی اشتباه است و علاوه بر آن پلیس باید از تحلیل داده از روند جانباختگان و حوادث جاده‌ای گذشته استفاده کند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با انتقاد از روش‌های سنتی در پیشگیری از تصادفات گفت: امروز ۲۱۷‌هزار کیلومتر طول جاده‌های کشور است که از این میان ۴۵‌هزار کیلومتر راه و جاده اصلی است، این درحالی است که ما هزار و ۴۷ شهر داریم و طی ۴۰‌سال گذشته در ۷۰۷ شهر هرگز مستقر نبوده‌ایم، آیا با روش‌های سنتی می‌توانیم همه مسیر‌ها را کنترل و مدیریت کنیم؟!

فناوری نوین به جای مأمور پلیس
سردار هادیانفر در قسمت دیگری از سخنانش با مطلوب خواندن برخی کشور‌های اروپایی و آسیایی در زمینه ترافیک گفت: آیا درکشور‌های اروپایی پلیسی می‌بینید داخل خیابان‌ها سوت بزند و عبور و مرور خودرو‌ها را کنترل کند؟ نه، مدیریت آن‌ها بر اساس فناوری‌های نوین است و لازم است ما هم به سمت نوآوری‌های آی‌تی برویم و با این تکنولوژی آشنا شویم و مدیریت هوشمند را اجرا کنیم وگرنه تا چهارسال آینده قادر نخواهیم بود ترافیک را اداره کنیم.
وی «انضباط ترافیکی» را سرمنشأ «نظم اجتماعی» و نماد بالندگی و توسعه یافتگی هر کشوری دانست و ادامه داد: در واقع اگر ترافیک کشوری «نظام‌مند» باشد، بیانگر این است که آن کشور توسعه یافته است که باید به صورت جدی به آن بپردازیم.

سردار هادیانفر این بار علاوه بر انتقاد از خودروی ناایمن پراید در افزایش تلفات، خودروی پژو‌۴۰۵ را نیز نا‌ایمن خواند و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده این دو خودرو بیشترین آسیب را در تصادفات دارند و مسئولان به این نتیجه رسیدند که در سال آینده این دو خودرو از چرخه تولید خارج شوند.

ضرورت اصلاح قوانین
رئیس پلیس راهور در پایان گفت: امروز شاهدیم قوانین ما در حوزه راهنمایی و رانندگی بازدارنده نیست و اثرگذاری پیشگیرانه ندارد و چنانچه قوانین اصلاح شود در کنار دیگر رویکرد‌ها می‌تواند به کاهش تصادف‌ها کمک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار