کد خبر: 976844
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
جلالی موافقت خانه ملت با استعفای خود را گرفت
از جمله نمایندگانی که در انتقاد از انتصاب جلالی به این سمت سخن گفتند، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت است که گفته است: با توجه به اینکه از عمر این دولت صرفاً دو سال باقی مانده است، معلوم نیست که دولت بعدی هم آیا با ادامه کار کاظم جلالی در سفارت روسیه موافقت کند یا خیر.
سرويس سياسی جوان آنلاين: با پذیرش استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس گمانه‌زنی‌ها برای تصدی سفارت جمهوری اسلامی ایران به این نماینده پررنگ‌تر شده است.‌
نمی‌توان امروز منکر این ماجرا شد که روسیه به عنوان یکی از طرف‌های مهم در روابط خارجی کشور محسوب می‌شود، از این رو مدیریت این روابط اهمیت فراوانی برای تمام نهاد‌های نظام دارد. در این میان جایگاه سفیر ایران در مسکو غیرقابل کتمان است، از این رو این انتصاب با حساسیت جدی از سوی رسانه‌ها دنبال می‌شود. به نظر می‌رسد پس از انتصاب سنایی به عنوان سفیر ایران در روسیه که پیش از این به عنوان نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی خدمت می‌کرد، قرار است بار دیگر نماینده دیگری از مجلس به این سمت برسد.
از مدت‌ها پیش بحث انتصاب کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها به این سمت مطرح بود، با این حال این شایعه دیروز با طرح درخواست استعفای وی از نمایندگی تهران به صورت رسمی تأیید شد. در این میان بررسی استعفای جلالی منجر به طرح انتقاداتی نسبت به این انتصاب و عملکرد وی در مرکز پژوهش‌های مجلس شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این دوران ضعیف شد
از جمله نمایندگانی که در انتقاد از انتصاب جلالی به این سمت سخن گفتند، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت است.
وی در این باره اظهار داشت: با توجه به اینکه از عمر این دولت صرفاً دو سال باقی مانده است، معلوم نیست که دولت بعدی هم آیا با ادامه کار کاظم جلالی در سفارت روسیه موافقت کند یا خیر.
وی با بیان اینکه سفیر دو ساله بودن مناسب نیست، ادامه داد: طبق گفته برخی از نمایندگان، چون رحیمی، کاظم جلالی رفتار‌های اصلاح‌طلبی دارد و از آنجایی که به احتمال زیاد دولت بعدی، دولت اصولگرایان است، احتمال ادامه فعالیت وی در سفارت روسیه کمرنگ می‌شود، مگر آنکه وی به اعتقادات سیاسی قبلی‌اش بازگردد تا شاید بتواند به عنوان سفیر روسیه باقی بماند، اما اینکه وی صرفاً دو سال سفیر روسیه باشد، آسیب بزرگی به مجلس است.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر نیز در مخالفت با استعفای جلالی گفت: کاظم جلالی در مرکز پژوهش‌های مجلس عملکرد قابل قبولی نداشت و قطعاً به عنوان سفیر ایران در روسیه هم عملکرد خوبی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر امروز مجلس در برخی از محور‌ها مورد سؤال قرار می‌گیرد، به دلیل ضعف مرکز پژوهش‌هاست. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس متذکر شد: در گذشته نمایندگان مستندات اظهارات خود را از مرکز پژوهش‌ها دریافت می‌کردند، اما در زمان مدیریت جلالی بر این مرکز، شاهد این مسئله نبودیم.
حاجی‌دلیگانی ادامه داد: اگر در موضوع برجام دچار مشکل شدیم، صرفاً به این دلیل بود که مرکز پژوهش‌ها گزارش جامع و شفافی در این باره به مجلس ارائه نکرد و برجام به حدی برای کشور ناگوار بود که عراقچی معاون وزیر امور خارجه اخیراً گفته است، از برجام هیچ چیزی به ما نرسید که بخشی از این کار به دولت و بخشی از مشکل هم به مرکز پژوهش‌ها بازمی‌گردد چراکه به مجلس چراغ راه را نشان نداد. وی بیان کرد: همچنین در خصوص موضوع FATF، مرکز پژوهش‌ها گزارش روشنی به مجلس ارائه نکرد و بر این اساس ما به مدیریت جلالی در مرکز پژوهش‌ها نقد داریم و اگر آنان به درستی تصمیم می‌گرفتند تا این حد هزینه برای کشور ایجاد نمی‌شد.

لاهوتی: روحانی در حق جلالی جفا کرد
در ادامه جلسه، مهرداد لاهوتی درباره موضوع مذکور اظهار داشت: ضرورت وجود کاظم جلالی در مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است و از نظر تشکیلات اداری، رده سفیر در حد استاندار است، اما نماینده در حد وزیر است. وی ادامه داد: اگر روحانی به جلالی اعتقاد داشت، چرا در کابینه دولت از وجود وی به عنوان وزیر و معاون رئیس‌جمهور استفاده نکرد؟
سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: رئیس‌جمهور در حق جلالی جفا کرده است و باید در کابینه از وجود وی استفاده می‌کرد و به اعتقاد بنده، این سمت برای جلالی نه تنها ارتقا نیست بلکه موجب تنزل وی می‌شود.

رحیمی: جلالی باید در داخل کشور خدمت‌رسانی کند
همچنین علیرضا رحیمی درباره موضوع مذکور گفت: کاظم جلالی در حوزه دفاع از منافع ملی رویکرد‌های افراطی نداشت و مواضع خود را به صورت مستقل مطرح می‌کرد. وی ادامه داد: خاستگاه رأی کاظم جلالی در مجلس اصلاح‌طلبی بود، اگر چه وی در تشکیل فراکسیون مستقلین مجلس موفق و از پختگی لازم هم برخوردار بود.
عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: سؤال بنده این است که آیا صلاح است که در مرکز پژوهش‌های مجلس در شرایط فعلی یک سرپرست گذاشته شود؟ چراکه ممکن است ساختار مرکز پژوهش‌ها تضعیف شود. بر این اساس ترجیح ما این است که از خدمات جلالی در داخل کشور بهره ببریم.

در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: انتظار ما از هیئت رئیسه این است که به آیین‌نامه داخلی مجلس توجه کند چراکه هیچ یک از نمایندگان مخالف با استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس، مخالفت جدی خود را مطرح نکرده‌اند در حالی که باید درباره موضوع صحبت کنند.
علقه اصلی من سیاست خارجی است
در ادامه کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از رأی نمایندگان مجلس به منظور پذیرش استعفای نمایندگی‌اش و حضور او در سفارت ایران در روسیه گفت: من استخدام وزارت خارجه از سال ۷۲ هستم که در معاونت بین‌الملل این وزارتخانه چندین سال مشغول به کار بوده و نیروی آقای ظریف در آن معاونت بودم. وی افزود: در طول پنج دوره‌ای که در مجلس بوده‌ام همواره عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه بوده و وقتی وارد مجلس شده‌ام، ۳۲ سال داشتم و هم اکنون که با شما صحبت می‌کنم ۵۲ ساله هستم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: علقه اصلی من سیاست خارجی بوده و لاجرم در حوزه سیاست داخلی به دلیل نماینده مجلس بودنم اشراف خوبی دارم. جلالی خاطرنشان کرد: در طول هشت سال اخیر، دولت مسئولیت‌های مختلفی را به من پیشنهاد داده است. وی گفت: پذیرش من از طرف روسیه در مرداد و استوارنامه‌ام در شهریور ماه صادر شده است، اما من به دنبال تأخیر در اعزام به این کشور بوده‌ام چراکه تنها فرزند مهدی سنایی سفیر کشورمان در مسکو مرحوم شدند و نمی‌توانیم روابط با این کشور را بدون سفیر اداره کنیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: ما با روسیه در مسائل منطقه و بین‌المللی و نظامی اشتراک نظرات خوبی داریم، اما به روابط اقتصادی و تجاری و میزان آن انتقاد داریم.

مجلس با استعفای «کاظم جلالی» موافقت کرد
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با ۱۴۶رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۹رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در مجلس، با استعفای کاظم جلالی نماینده مردم تهران از سِمَت نمایندگی برای حضور در سفارت روسیه موافقت کردند.
علی لاریجانی پس از موافقت نمایندگان گفت: آرزوی موفقیت برای آقای جلالی داریم و از زحمات او تشکر می‌کنیم. آقای جلالی از نمایندگان فعال مجلس بودند و در مرکز پژوهش‌ها زحمات زیادی کشیدند. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت روابط راهبردی ایران و روسیه، امیدواریم او بتواند نقش مؤثری در توسعه این روابط داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار