کد خبر: 975723
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
انتخابات میان‌دوره‌ای سال پیش امریکا فقط باعث نشد که دموکرات‌ها دست کم ۴۰ کرسی را به کرسی‌های قبلی خود اضافه کنند و با داشتن ۲۳۴ کرسی اکثریت این مجلس را به دست بگیرند. شاید نکته مهم‌تر از کسب اکثریت آمدن طیف جوانی از دموکرات‌ها به مجلس در این دور از انتخابات بود که همچون رهبران حزبی خود چندان اهل مماشات نیستند و بیش از هر چیز آرزوی برکناری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، از قدرت را دارند. این طیف تمام تلاش خود را کرد تا در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ پای ترامپ را به استیضاح بکشاند، اما رهبران حزب دموکرات به خصوص نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به مصلحت‌اندیشی مانع آن‌ها شدند، اما حالا دیگر مانعی بر سر راه آن‌ها نیست و یک تماس تلفنی ترامپ باعث شده این نمایندگان پرشور دموکرات نخستین گام جدی و رسمی خود را برای عبور از ترامپ بردارند.

اصل موضوع مربوط می‌شود به تماسی تلفنی که ترامپ در ۲۵ ژوئیه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، داشت و از او خواسته بود در مورد فساد مالی هانتر بایدن، فرزند جو بایدن، با رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و ویلیام بار، وزیر دادگستری امریکا، همکاری کند. دموکرات‌ها معتقدند که ترامپ با این تماس تلفنی قصد تخریب جو بایدن را دارد که احتمالاً رقیب انتخاباتی او خواهد بود، گذشته از اینکه با موقوف کردن کمک‌های نظامی مصوب کنگره به این همکاری، از قدرت خود سوء‌استفاده کرده است. در هر صورت، سه کمیته قضایی، اطلاعاتی و نظارت مجلس نمایندگان طی هفته‌های گذشته تحقیقات مقدماتی خود را شروع کرده بودند و از مقامات فعلی و سابق دولت ترامپ خواستند برای ادای شهادت به مجلس بروند. هرچند که کاخ سفید در این روند کارشکنی‌هایی داشت و حتی یک بار هم رسماً اعلام کرد که اجازه رفتن اعضای دولت به مجلس نمایندگان را نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد که کار مقدماتی آن‌قدر برای دموکرات‌ها رضایت‌بخش بود که در روز پنج شنبه نخستین اقدام خود را برای رأی‌گیری علنی در این پرونده انجام دهند. این رأی‌گیری برای این بود که احضار افراد و برگزاری جلسات شهادت آن‌ها بعد از این به صورت علنی باشد که با ۲۳۲ رأی موافق در مقابل ۱۹۶ رأی مخالف به تصویب اکثریت نمایندگان رسید.

به این ترتیب، دموکرات‌ها برای عبور از ترامپ مرحله تحقیقات غیرعلنی را پشت سر گذاشتند و وارد مرحله جدیدی از تحقیقات علنی شده‌اند که جدای از وکلای ترامپ، رسانه‌ها هم می‌توانند در این مرحله حاضر شوند تا افکار عمومی امریکایی‌ها را از ماجرا مطلع کنند. این اتفاق به آن معنا است که دموکرات‌ها دیگر راه بازگشتی ندارند و باید مسیر استیضاح را تا مجلس سنا و تشکیل جلسه‌ای در آن مجلس با حضور قضات دادگاه عالی فدرال پیش بروند. بنابراین، تکلیف دموکرات‌ها در این روند مشخص شده و دیگر نمی‌توان از مماشات و مصلحت‌جویی رهبران دموکرات گفت، اما از طرف مقابل هم یک نکته روشن شده است. رأی مخالف تمامی جمهوریخواهان نشان داد که اگر هم آن‌ها با ترامپ اختلاف‌نظری داشته باشند، در این قضیه یکدست از او حمایت می‌کنند و حاضر به برکناری رئیس‌جمهور خود نیستند. این قضیه می‌تواند در مورد مجلس سنا هم صادق باشد به این معنا که حتی فردی مثل لیندسی گراهام که در بعضی موضوعات از منتقدان جدی ترامپ بوده، در این پرونده حاضر به همکاری با دموکرات‌ها نخواهد شد و از ترامپ حمایت خواهد کرد. بنابراین، می‌توان از حالا گفت که اگر این پرونده به مجلس سنا برود بعید است که اکثریت جمهوریخواه در آنجا حاضر به برکناری ترامپ شود، مگر اینکه تحقیقات علنی مجلس نمایندگان کاری بکند که آن‌ها نتوانند دفاعی از ترامپ داشته باشند. علاوه بر این، رأی مخالف دو دموکرات در روز پنج شنبه هم نشان داد که یکدستی کامل بر دموکرات‌ها حاکم نیست و احتمال چنین چیزی را باید در مجلس سنا هم داد. بنابراین، رأی‌گیری روز پنج شنبه هرچند که برد قابل‌توجهی برای دموکرات‌های جوان و پرشور مجلس نمایندگان بود، اما حتی در همین رأی‌گیری هم معلوم شد که وزنه آن‌ها چنان سنگین نیست که بتوانند به آرزوی خود برای برکناری ترامپ برسند. در این میان، رأی‌گیری روز پنج شنبه می‌تواند یک دستاورد برای آن‌ها داشته باشد و آن آگاهی افکار عمومی امریکا از رفتار ترامپ طی جلسات علنی مجلس نمایندگان باشد. این امر می‌تواند به لحاظ تبلیغاتی به ضرر ترامپ تمام شود و رقبای دموکرات او از این امر در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بهره‌برداری کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار