کد خبر: 975535
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲
برای سومین سال پیاپی موکب بیـن‌المللـی دانشجویان جهان اسلام در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی خوش درخشید تا جایی که روزنامه الدستور عراق با اشاره به فعالیت‌های این موکب، خلاقیت‌هایش را در جذب مخاطب تحسین کرد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین:  اقدامات این موکب دانشجویی با استقبال مدیران فرهنگی عراق و مسئولان فرهنگی کشورمان که به مراسم اربعین رفته بودند مواجه شد.

موکب بین‌المللی دانشجویان جهان اسلام با هدف حرکت به سوی زمینه‌سازی ظهور درباره مراسم اربعین و کمک به فراهم کردن مقدمات برپایی تمدن نوین اسلامی در سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرد. از همان زمان هم ایام اربعین در کربلا به خدمت‌رسانی مشغول شد و در راستای تحقق اهدافش پیش رفت.

در کنار زلزله‌زدگان
جالب اینکه این موکب در روز‌های سخت و تلخ زلزله کرمانشاه نیز به آنجا منتقل شد و به پایگاهی برای اسکان و خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان تبدیل شد.

موکب دانشجویان با همکاری و حمایت‌های مالی و محتوایی بسیج واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد. تمام فعالیت‌های این موکب اعم از برپایی خیمه، برق‌کشی، لوله‌کشی آب، تأسیسات و تجهیزات که توسط تیم‌های دانشجویی انجام می‌شود، ۲۵۰۰ متر وسعت دارد که ۱۵۰۰ متر آن به اسکان زوار اختصاص داده شده و مابقی در اختیار غرفه‌های دیگر است.

از عربی و اردو تا فرانسه و انگلیسی
تأکید فعالیت‌های موکب بر امور فرهنگی و شبکه‌سازی میان دانشجویان جهان اسلام است. زیرساخت‌های این فعالیت‌ها هم فراهم است و از دانشجویانی که آشنا به زبان‌های عربی، اردو، فرانسه و انگلیسی هستند، استفاده می‌شود. اعضای این موکب با پخش بروشور‌های چندزبانه و کتابچه‌هایی به زبان‌های مختلف تلاش کردند تا بخشی از انتقال مفاهیم صورت گیرد. امور فرهنگی هم صرفاً به حوزه مذهبی محدود نشده و محتوا‌های فرهنگی و سیاسی در حوزه جهان اسلام و با محوریت مقاومت بوده که با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

ارتباط با دانشجویان کشور‌های مختلف
امسال خادمان موکب همزمان با شروع سفر خود از ۱۸ مهرماه، ارائه خدمات سیار فرهنگی به زائران را با اقامت در مرز مهران، شهر‌های کوت و نجف آغاز کردند و در نهایت نیز در عمود ۱۳۲۴ مستقر بودند.

هدف اصلی از راه‌اندازی این موکب استفاده از ظرفیت عظیم دانشجویی در پیاده‌روی اربعین بود. اعضای این موکب تلاش کردند دانشجویانی که در اربعین فعالیت‌های مختلف فرهنگی داشتند یا در فضای هیئت دانشجویی کار می‌کردند را انسجام دهند و از پتانسیل آن‌ها برای شناسایی و ارتباط با دانشجویان کشور‌های مختلف جهان اسلام که در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کردند، استفاده کنند. همین اقدام موجب شد دانشجویان عراقی، آذربایجانی، لبنانی و پاکستانی زیادی جذب این موکب شوند.

استقرار تیم‌های تخصصی
ارتباط با دانشجویان کشور‌هایی نظیر بحرین، یمن، نیجریه، افغانستان، پاکستان، سوریه، لبنان، ترکیه و آذربایجان به حدی چشمگیر بود که برخی رسانه‌های خبری در عراق مثل الدستور و نجف‌نیوز از اقدامات این موکب گزارش تهیه و منتشر کردند. موکب دانشجویان جهان اسلام علاوه بر ۱۰۰ خادم، تیم پزشکی بزرگی هم داشت که به صورت گسترده خدمات پزشکی ارائه می‌داد.

در غرفه‌های موکب، بحث مقاومت موضوع اصلی بود. این موکب غرفه‌های مختلف فرهنگی، رسانه‌ای و بین‌الملل داشت. همچنین غرفه مستندسازی، غرفه اطفال، غرفه بانوان و... که محل استقرار تیم‌های تخصصی دانشجویی بود وجود داشت و مشغول ارتباط‌گیری، تبادل‌نظر و انتقال محتوا با زائران کشور‌های مختلف به‌خصوص دانشجویان بودند.

از شهدای یمنی تا سوری
این موکب با تمرکز بر بحث فرهنگ مقاومت و شهدای مدافع حرم تلاش کرد تا در زمینه شهدای سوری، عراقی، یمنی و شهدای ایرانی به زائران کشور‌های مختلف آگاهی‌رسانی کند.

نکته جالب این بود که تعدادی از علمای شیعه پاکستانی هم در برنامه‌های موکب حضور داشتند و میزبان مهمانان فعالی از کشور‌های آذربایجان، پاکستان، نیجریه، یمن و لبنان بودند.

تمجید اساتید عراقی
معاون انجمن اساتید دانشگاهی عراق که در این موکب حضور پیدا کرده بود، در گفتگو با خادمان آن از اهمیت ارتباط دانشگاهیان کشور‌های جهان اسلام با یکدیگر گفته بود: لازمه آگاه‌سازی قشر دانشگاهی از واقعیات منطقه و جهان اسلام به‌دور از فضاسازی‌های غربی، برقراری ارتباط میان دانشجویان و اساتید آزادیخواه منطقه است.

همچنین به گزارش خبرگزاری دانشجو منیر الدعمی به ظرفیت اربعین برای تقویت روابط اشاره و عنوان کرده بود: شما با توجه به ظرفیت چندزبانه بودن خود به‌عنوان NGO می‌توانید به جذب زائران اربعینی که دغدغه این مسائل را دارند بپردازید و فعالیت‌های خود را صرفاً با پایان ایام اربعین حسینی (ع) خاتمه ندهید.

معاون انجمن اساتید دانشگاهی عراق بر همین اساس خاطرنشان کرده بود: این انجمن آمادگی دارد در تمام ایام سال با انجمن‌ها و دانشگاه‌های ایرانی در برگزاری رویداد‌های علمی و فرهنگی همکاری کند و این همکاری‌ها که به‌صورت مستمر نیز خواهد بود، می‌تواند در درازمدت در جهت تقویت بنیان‌های علمی دو کشور مفید واقع شود. بحث اسکان و پذیرایی موکب نیز به صورت عمومی بود و فقط مختص دانشجویان جهان اسلام نبود. حدوداً هر شبانه‌روز حداقل ۵۰۰ زائر خانم و ۵۰۰ زائر آقا در این موکب اسکان داشتند و به صورت گردشی هم در روز بیش از ۲ هزار زائر اسکان پیدا می‌کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار