کد خبر: 974565
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
ظاهراً مسئله انحصار تولیدخودرو در ایران و فضای اقتصادی کشور و مسئله اشتغال و بیکاری در صنعت و اوج‌گیری قیمت خودرو در ایران، به خودروسازان فرصت داده که در واکنش به امثال رئیس‌بانک مرکزی و فشل خواندن خودروسازان، به شکل آشکار و نهان، تهدید به تعطیلی صنعت خودرو و بیکاری کارگران و مسائل اینچنینی کنند و بازار خودروسازان را داغ نگه‌دارند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: عملکرد نامناسب و سوءمدیریت در صنعت خودرو موجب بدعهدی خودروسازان و نارضایتی مردم و دولت شده‌است، به طوری که صنعت خودرو این روز‌ها نقل مجالس شده، هرکس درهر سمت و مقامی درخصوص این صنعت اظهار‌نظر می‌کند و ایراد می‌گیرد. پس از گذشت چهار دهه دولت به این نتیجه رسیده که خودروسازان بد قولی کردند و دیگر از این صنعت حمایت نکند. در مقابل خودروسازان و قطعه‌سازان با تأکید بر اینکه ۴۵ درصد قیمت خودرو وجوهات دولتی است و بانک مرکزی از تأمین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه ناتوان است، از زیان ۵ هزار میلیارد تومانی هر یک از خودروسازان بزرگ خبر می‌دهند.

روز گذشته درنخستین نشست خبری انجمن خودروسازان و قطعه‌سازان، فعالان این صنعت به جمع خبرنگاران آمدند و از اتحاد و همدلی میان قطعه‌سازان و خودروسازان سخن گفتند. آن‌ها ضمن انتقاد از اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص صنعت خودرو، بانک مرکزی را مقصر اصلی مشکلات فعلی این صنعت دانستند و اعلام کردند، سخنان همتی در خصوص فشل بودن صنعت خودرو بسیار عوام‌گرایانه و غیر‌کارشناسی بود و قبل از حمله به همدیگر باید عملکرد خودمان را ببینیم.

در آغاز نشست دبیر انجمن خودروسازان از افت ۳۵درصدی تولید خودرو در شش ماهه امسال خبر داد و گفت: دلیل مشکلات به وجود آمده در این صنعت فقط ثبات قیمت‌ها‌ست، اگر دولت قیمت‌گذاری خودرو را آزاد کند، بازار متعادل شده و این صنعت به ثبات می‌رسد.

وی به فساد‌های مالی به وجود آمده در دو خودروسازی بزرگ و ارز‌هایی که به جای واردات قطعه و مواد اولیه صرف واردات کالا‌های ضروری شده‌است، اشاره‌ای نکرد و زیان ۵ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا را در نیمه نخست امسال حاصل دخالت‌های دولت و فریز قیمت‌ها دانست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیراً صحبت‌هایی در مورد مشخص‌شدن خودروی جایگزین پراید مطرح شده، آیا شما از این جایگزین خبر دارید، گفت: سایپا در حال طراحی اتاق جدید روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ است و ایران خودرو نیز بیشتر روی پژو پارس مانور می‌دهد، ولی فعلاً جایگزین جدیدی برای پراید و پژو ۴۰۵ در کار نیست.

دبیر انجمن خودروسازان اظهارداشت: رئیس بانک مرکزی نمی‌داند که خودروسازان سرکوب مالی شده‌اند و با زیان خودرو می‌فروشند. این در شرایطی است که اگر این صنعت متوقف شود سالانه باید ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار برای واردات خودرو، ارز از سوی بانک مرکزی تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه آقای همتی باید پاسخ دهد که اگر این ارز از کشور بابت واردات خودرو خارج شود، آیا باز هم می‌تواند بانک مرکزی را به نحو کنونی اداره کند، افزود: درحال حاضر خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند و نتوانستند به‌دلیل کمبود نقدینگی و سرمایه‌گذاری روی بهبود کیفیت خودرو کار کنند.

بهنیا: ریسک نوسان نرخ ارز را پذیرفتیم
همچنین فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه‌سازان که در این نشست سخن می‌گفت، با اشاره به انتقاد روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از عدم پذیرش نوسان نرخ ارز توسط خودروسازان برای دریافت تسهیلات ارزی اظهار داشت: اینطور نیست، قطعه‌سازان و خودروسازان حتی در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت توافق کردند که بابت دریافت تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی نوسان نرخ ارز را بپذیرند و بازپرداخت این تسهیلات به نرخ ارز در زمان بازپرداخت صورت گیرد، ولی باز هم بانک مرکزی این تسهیلات را پرداخت نکرد.

وی ادامه داد: اگر دولت و بانک مرکزی، صنعت خودرو را نمی‌خواهند این موضوع را بدون رودربایستی اعلام کنند که ما هم تکلیف خود را با سرمایه‌مان بدانیم.

وی افزود: وظیفه بانک مرکزی نظارت بر عملکرد بانک‌ها، تثبیت نرخ ارز، ارائه آمار نقدینگی کل کشور، جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها و جلوگیری از خوردن پول سرمایه‌گذاران است. در حالی که به جای ارائه آمار به مردم، در هر محفلی از صنعت خودرو سخن می‌گوید و به جای ارائه راهکار، این صنعت را سرکوب می‌کند.

سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو
بهنیا با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنعت خودرو مشغول به کار هستند، گفت: در ازای ایجاد هر شغل در این صنعت ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده و در مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری شده‌است.

وی افزود: در حال حاضر کارخانه‌های خودرویی کاملاً دولتی هستند و انتصابات مدیران خودرویی نیز این موضوع را نشان می‌دهد. هر دو کارخانه دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که دولت می‌گوید.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با طرح این سؤال که مگر می‌شود بدون نظر دولت، قیمت خودرو را افزایش داد، گفت: بخش خصوصی مسئول افزایش هزینه‌های تولید و دستمزد‌ها نیست، اما از این بخش می‌خواهند که قیمت تولیداتش را سرکوب کند. در مقابل قیمت مواد اولیه به حال خود رها شده و اجازه خام‌فروشی داده می‌شود.

۳۰ هزار میلیارد تومان از سود خودروسازان به جیب دلالان رفت
به گفته وی از سال ۹۱ تا نیمه سال ۹۷ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از سودی که باید نصیب خودروساز و قطعه‌ساز می‌شد به جیب دلالان یا واردکنندگان خودرو رفته است. به طوری که ۲۵ میلیارد دلار واردات خودرو صورت گرفته است که حدود ۱۰ درصد تولید داخل نیز نبوده‌است.

بهنیا با بیان اینکه در حال حاضر اعتقادی به ساخت داخل در صنعت خودرو در کشور وجود ندارد، گفت: قرار بود به قطعه‌سازان کمک مالی شود تا برای تولید قطعات جدید و قالب‌سازی اقدام کنند، ولی فعلاً در دریافت مطالبات عادی‌مان هم مشکل داریم. وی با بیان اینکه بانک مرکزی نمی‌خواهد تولید داخل انجام شود، گفت: ۴۵ درصد قیمت خودرو به وجوهات دولتی تعلق دارد و ۵۵ درصد بقیه به دستمزد و قطعات اختصاص دارد؛ اگر می‌خواهند قیمت خودرو پایین بیاید، وجوهات دولتی را کاهش دهند.

بیگلو: قبل از حمله به همدیگر عملکرد خودمان را ببینیم
دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با بیان اینکه قبل از حمله به یکدیگر باید از عملکرد خودمان ارزیابی داشته باشیم، افزود: در این شرایط باید خودمان را در جایگاه قاضی قرار دهیم و ببینیم چگونه عمل کرده‌ایم. وقتی رئیس‌کل بانک مرکزی با جملاتی دور از شأن خود، صنعت خودرو را خطاب قرار می‌دهد باید انتظار بروز اتفاقاتی مانند عدم پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو را هم داشته باشیم. مازیار بیگلو افزود: آقای همتی در جلسه‌ای خودروسازان را خطاب قرار داده که نماینده شرکت‌های خودرویی یا قطعه‌سازان در آن جلسه حضور نداشته‌اند. امیدواریم که دود این مسائل و دعوا‌ها به چشم مردم نرود و کاهش تولید خودرو و تأخیر در تحویل خودرو‌ها اتفاق نیفتد. وی با بیان اینکه بار‌ها از بانک مرکزی خواهش کردیم که دستورالعمل پرداخت تسهیلات بانکی را طوری اصلاح کنند که بانک‌های عامل قادر به پرداخت این تسهیلات باشند، گفت: این دستورالعمل طوری نوشته شده که بانک‌ها قادر به پرداخت تسهیلات ارزی نیستند، زیرا مشکلاتی در مصوبه دولت وجود دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
0
1
آخه چرا مردم رو .... فرض كردين ديگر چطور قيمت ها رو رها كنند ديگر قيمت خودروهاي شما دولتي نيست با يه مصوبه قيمت ها رو بردين بالا اين مردم بدبخت هم نميتونن انتخاب ديگه اي داشته باشند شما خودرو ساز نيستيد. اگر مرد ميدان هستيد درخواست كنيد تعرفهو گمرك واردات خودرو را بردارند تا ببينيد شما خودرو ساز نيستيد. آقاي دبير شما ميدانيد قيمت سمند رو به حدود80 تومن و پرايد رو به40 تومن رسونديد ولي كيفيتي در اين محصولات نيست. اگر راست ميگيد حقوق و دريافتي شما مانند كارگران بشه تا ببينيم باز هم دفاع ميكنيد يا خير.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
0
1
صنعت خودرو سازی کشور ما مثل فرد سرطانی میباشد که دیگر قابل درمان نیست چون فساد بصورت ریشه ایی و در حد گسترده در این بخش رخنه کرده و دکانی شده برای سود جویی عده ایی خاص وگرنه برای کارگران این صنعت حد اقل حقوق و مزایا مثل سایر بخشها دارد در حالیکه قیمتهای کاذی و بدهی انباشته خودرو سازان اصلاً تناسبی ندارد و با این قیمتهایی که خودرو میفروشند میتوانند چند کارخانه دیگر تاسیس کنند ولی متاسفانه پولها به جای دیگری روانه شده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار