کد خبر: 970094
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: روزگار سختی را سپری کردند و یک تنه مقابل همه دنیا ایستادند، اما نه تنها کوتاه نیامدند و از آرمان‌ها و اهدافشان عقب ننشستند بلکه پس از پایان جنگ تحمیلی در جبهه‌ای دیگر اهدافشان را دنبال کردند. پس از پایان هشت سال دفاع مقدس جانبازان سرافراز تلاش کردند دین خود را به شکلی دیگر به وطن ادا کنند. ورزش قهرمانی عرصه جدیدی بود برای آن‌هایی که از تلاش برای گرفتن حق واقعی خود هرگز خسته نمی‌شوند.
شروع جنگ تحمیلی جوانان غیور کشور را به جبهه‌های حق علیه باطل کشاند و برخی به شهادت رسیدند و پاداش رشادت‌های خود را گرفتند و جانبازان که از فیض شهادت محروم ماندند همچنان در میادین مختلف حضور فعال دارند. بسیاری از این جانبازان پس از اتمام جنگ و به رغم محدودیت‌های جسمانی‌ای که داشتند پا به عرصه ورزش گذاشتند. در هشت سال دفاع مقدس ورزش کشور هرگز تعطیل نشد و پس از جنگ با ورود جانبازان، ورزش معلولین جان دوباره‌ای گرفت. تعداد زیادی از رزمندگانی که در زمان جنگ دچار آسیب، قطع عضو یا حتی آسیب نخاعی شده بودند با همان روحیه جنگندگی همیشگی به میدان ورزش آمدند تا این بار توانایی‌هایشان را در این عرصه محک بزنند.
قهرمانان دیروز در این سال‌ها با درخشش در آوردگاه‌های مختلف پهلوانان امروز ورزش لقب گرفته‌اند. الحق والانصاف با آمدن جانبازان نگاه‌ها به ورزش معلولین تغییر کرد و همه به سمت حرفه‌ای‌گری و توجه ویژه به این عزیزان قدم برداشتند. ورزشکاران جانباز در کنار ورزشکاران معلول تمرین کردند و هرگز دست از تلاش نکشیدند. آن‌ها به معنای واقعی کلمه ثابت کردند که معلولیت محدودیت نیست. پا گذاشتن به عرصه قهرمانی قطعاً برای جوانان برومندی که روزگاری خود اهل ورزش بودند دشواری‌های خاص خود را دارد، اما همانطور که اشاره شد روحیه جنگندگی و تسلیم‌ناپذیری، آن‌ها را در رسیدن به افتخاری دیگر یاری کرد تا امروز ورزش جانبازان و معلولین ایران یکی از برترین‌های جهان محسوب شود. عملکرد کاروان پارالمپیک کشورمان به خوبی این ادعا را ثابت می‌کند؛ پارالمپین‌های ما هر بار که به بازی‌های پارالمپیک رفته‌اند با درو کردن مدال‌های خوشرنگ بار‌ها سرود ایران را در جهان طنین‌انداز کرده‌اند. در بازی‌های پاراآسیایی نیز ورزشکاران کشورمان جزو قدرت‌های قاره کهن محسوب می‌شوند.
اقتداری را که ورزش معلولین ایران امروز به آن افتخار می‌کند علاوه بر پشتکار معلولین، مدیون جانبازانی هستیم که به رغم مشکلات جسمانی امیدوارانه وارد گود شدند و امید و انگیزه را به بخش‌های دیگر ورزش کشور تزریق کردند. بسیاری از این افتخارآفرینان حالا پا به سن گذاشته‌اند ولی با این حال همچنان با ممارست و کوشش خود را برای رقابت‌های آینده آماده می‌کنند. با در نظر گرفتن نقش تأثیرگذار ورزش جانبازان انتظار می‌رود مسئولان نیز دین خود را به این قهرمانان ادا کنند. بی‌توجهی، نادیده گرفتن تلاش‌ها و عمل نکردن به وعده‌ها همان گلایه‌های همیشگی ورزشکاران ایرانی از مدیرانی است که وظایفشان را به سادگی فراموش می‌کنند. با توجه به شرایط و سختی‌هایی که آن‌ها تحمل می‌کنند تأمین امکانات سخت افزاری و حمایت‌های مادی و معنوی اصلی‌ترین خواسته ورزشکاران جانباز و معلول از مسئولان ارشد ورزش به شمار می‌رود. آن‌ها سال‌هاست منتظرند نگاه‌های آقایان به المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها یکسان شود و دیگر خبری از تبعیض نباشد. البته یکسان شدن جوایز و پاداش‌های مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی و پارالمپیکی با مدال‌آوران آسیایی و المپیکی قدمی مثبت در تحقق این آرزو بود که خوشبختانه چند سالی از اجرایی شدن آن می‌گذرد. به هیچ وجه نباید و نمی‌توان زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی جانبازان ورزشکار را نادیده گرفت. اعتقاد راسخ، روحیه مبارز و تأکید آن‌ها بر حفظ آرمان‌ها نعمتی برای ورزش است که باید بیش از این‌ها قدرشان را بدانیم. در زمانه‌ای که دشمنان از هر فرصتی برای مأیوس کردن مردم استفاده می‌کنند و تبلیغاتشان علیه کشورمان را روز به روز افزایش می‌دهند، ورزش یکی از راه‌هایی است که می‌تواند در خنثی کردن دسیسه‌های طراحی شده نقش مهمی ایفا کند. وقتی مدال‌آور جانباز ایرانی روی سکو می‌رود و مقتدرانه مدالی خوشرنگ را به گردن می‌آویزد، به دنیا نشان می‌دهد همچنان پای ارزش هایش ایستاده است و برای سرافرازی کشورش با دنیا مبارزه می‌کند. این همان موضوعی است که دشمنان از آن هراس دارند و بار‌ها نیز برای زیر سؤال بردن اتحاد و باور‌های این عزیزان تلاش کرده‌اند، اما هر بار نقشه‌هایشان نقش برآب شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار