کد خبر: 963256
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
شجاعی‌طباطبایی از برگزار نشدن مسابقه دوسالانه کاریکاتور تهران خبر داد
دبیر یازدهمین دوسالانه کاریکاتور از تصمیم مسئولان وزارت ارشاد و مشخصاً مدیر کل هنر‌های تجسمی، جهت برگزار نشدن این رویداد بین‌المللی به بهانه نداشتن بودجه خبر داد. طباطبایی در عین حال معتقد است که ریشه این اظهارات بیشتر از آنکه واقعی باشد بهانه‌جویی است.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پس از انتشار اخباری مبنی بر احتمال عدم برگزاری مسابقه «دوسالانه کاریکاتور تهران» به دلیل مسائل مالی و عدم تأمین بودجه از سوی وزارت ارشاد، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی دبیر دوره قبل این دوسالانه در رابطه با علت اصلی و واقعی چنین موضوعی به خبرنگار «جوان» گفت: آقای محمد مکارچیان از طرف ما پیگیر برگزاری یا عدم برگزاری دوسالانه کارکاتور تهران از مسئولان ذیربط وزارت ارشاد شد که آقای مظفری گفته امسال به دلیل نداشتن بودجه نمی‌توانیم این مسابقه را برگزار کنیم. واقعیت این است که برگزار نشدن یک چنین مسابقه‌ای مصداق ضرر و خسران است و اگر دوستان وزارت ارشاد واقعاً به دلیل مسائل مالی و نداشتن بودجه تصمیم به چنین کاری گرفته‌اند باید خدمتشان عرض کنم که با توجه به اعلام اشتیاق و آمادگی از سوی برخی اسپانسر‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه به نظر نمی‌رسد این مسئله، آنقدر مشکل بزرگی باشد که اجازه برگزاری دوسالانه تهران را ندهد.
بنیانگذار خانه کاریکاتور ایران در ادامه خاطر نشان می‌کند: هر چند ما تفاوت و افتراقی بین اهداف و افکار خودمان و دوستان بزرگوار وزارت ارشاد نمی‌بینیم، اما حاضریم برای مساعدت به برپایی این رخداد هنری بسیار مهم که اتفاقاً جزو سه مسابقه مهم و اثرگذار دنیا در حوزه کارتون و کاریکاتور محسوب می‌شود، هر کاری که از دستمان برمی‌آید از پیدا کردن و معرفی اسپانسر گرفته تا به کار گرفتن و به میدان آوردن توان ارتباطی، رسانه‌ای و حتی شخصی را انجام بدهیم.
دبیر دوره‌های پیشین این دوسالانه می‌افزاید: آثار از طریق ایمیل ارسال می‌شود و هزینه پست و... ندارد، حتی ما طرحی داریم که مطابق دیگر جشنواره‌های بین‌المللی داوری آثار را از طریق اینترنتی انجام بدهیم. در این چند سال اخیر جایزه‌های مهم و سرشناس رشته کارتون و کاریکاتور را هنرمندان ما درو کرده‌اند، حال چرا باید در کشور خودمان این موقعیت از آن‌ها سلب شود؟ شجاعی ادامه می‌دهد: شورای سیاستگذاری دوسالانه کاریکاتور ۲۴نفر هستند که نظرات مختلفی را با دیدگاه‌های مختلف بیان و در نتیجه محور‌های جشنواره را مشخص می‌کنند، از این رو درست نیست که صرفاً با یک دلیل کم‌اهمیت این جشنواره کنسل شود.
شجاعی با اشاره به اینکه واقعیت این است که در بین تمام مسابقات مهم و بهترین‌های دنیا سه تا مسابقه دارای بالاترین تراز بین‌المللی در حوزه کاریکاتور و کارتون هستند، می‌افزاید: اولین آن‌ها مسابقه «آیدین دوغان» در کشور ترکیه است که فقط در حوزه کارتون برگزار می‌شود که به دلیل سرمایه‌گذاری بسیار بالای همین آقای دوغان در صدر لیست مسابقات بین‌المللی قرار دارد. دومین مورد مسابقه «پورتو کارتوناله» در کشور پرتغال است که با تمرکز بر کارتون و کاریکاتور چهره برگزار می‌شود. سومین رتبه متعلق به «مسابقه دوسالانه کاریکاتور تهران» است که با محوریت کارتون موضوعی و آزاد، کاریکاتور آزاد و ویژه چهره و همچنین یک جایزه ویژه برگزار می‌شود.
طباطبایی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه علت اصلی و واقعی عدم برگزاری این مسابقه را حضور خودتان در رأس آن می‌دانید یا اینکه واقعاً از نظر مالی وزارت ارشاد توان برگزاری آن را ندارد؟ می‌گوید: همانطور که در ابتدا گفتم من در رابطه با بحث اجرایی این مسابقه هیچ اصراری بر حضور خودم ندارم. اگر کسی یا افرادی با حضور بنده به عنوان دبیر موافق نیستند، هر شخصی را که صلاح می‌دانند معرفی کنند ما هم با تمام قدرت در کنارش خواهیم بود و برای هرچه بهتر برگزار شدن آن تمام توان خود و دیگر دوستانمان را پای کار می‌آوریم. باید این نکته را در پایان عرض کنم که برای کسب اعتبار و جایگاه پنج ستاره‌ای بین‌المللی «دوسالانه کاریکاتور تهران» تلاش زیادی از سوی هنرمندان نجیب و بی‌ادعای عرصه تجسمی کشیده شده است. قطعاً برگزار نکردن آن در تاریخ مقرر (که تا الان دیر هم شده) به اعتبار و آبروی آن خدشه وارد شده و باعث کمرنگ شدن نام و جایگاه آن در میان فعالان و هنرمندان سراسر جهان خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار