کد خبر: 962020
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد و گفت: برای رونق تولید، امسال تا سقف ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت خواهد شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط خبر داد و گفت: برای رونق تولید، امسال تا سقف ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت خواهد شد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند، اصلی‌ترین مشکل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها» و شکاف مالی بین بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ در بانک‌ها و بازار‌های مالی است. وجود این شکاف، رشد و گسترش بنگاه‌های کوچک و متوسط را در کشور دچار مشکل می‌کند و باعث می‌شود تا فقط بنگاه‌های بزرگ در بازار باقی بمانند. از آنجایی که بنگاه‌های کوچک و متوسط در فضای کسب‌وکار کشور، انعطاف‌پذیری مناسبی را در برابر شوک‌های اقتصادی از خود نشان می‌دهند، از این رو در یک دهه اخیر پرداخت تسهیلات به این بنگاه‌ها در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است.

پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط برای اولین‌بار در سال ۸۵ کلید خورد، اما به دلیل عدم بررسی طرح‌های توجیهی و نحوه هزینه‌کرد این تسهیلات، باعث انحراف قابل توجه ۶۰ درصدی منابع شد.
اولین قدم برای پرداختن به مشکل تأمین مالی بنگاه‎های کوچک و متوسط، داشتن اطلاعاتی از وضعیت مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط است. متأسفانه در کشور چنین اطلاعاتی وجود ندارد و روش‌هایی نیز برای رصد جریان مالی این بنگاه‌ها تدوین نشده است، از طرف دیگر نیز ساختار هدفمند و یکپارچه‌ای برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط وجود ندارد.

در سال‌جاری، با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، بانک مرکزی برای هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در مسیر تحقق شعار رونق تولید، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد و تأمین مالی تولیدکنندگان داخلی، دستیابی به نسبت حداقل ٦٥ درصد از کل تسهیلات پرداختی برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را هدف‌گذاری کرده است. از این رو «دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ١٣٩٨» ابلاغ کرده است.

روز گذشته در نشست هم‌اندیشی رئیس کل بانک مرکزی با اعضای هیئت رئیسه اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران، عبدالناصر همتی با تأکید بر اینکه بخش غیردولتی بازوی توانمند اقتصاد کشور است، تصریح کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای رفع موانع فعالان بخش غیردولتی به کار می‌گیرد.
همتی با اشاره به نزدیک شدن نرخ ارز بازار آزاد به ارز نیما گفت: خوشبختانه بازار ارز از ثبات برخوردار است و روند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود یافته که نشانه استقبال فعالان اقتصادی از سیاست‌های ارزی اخیر است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به درخواست‌های فعالان اقتصادی بخش‌های غیردولتی برای تأمین مالی واحد‌های تولیدی به تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی به واحد‌های تولیدی پرداخت و افزود: بانک مرکزی حمایت از واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط را به طور جدی پیگیری می‌کند. در همین راستا و به منظور جلوگیری از رکود، برنامه‌های جدید بانک مرکزی پس از نظرخواهی از کارشناسان پولی کشور در حال تدوین است و در قالب «طرح تأمین مالی مولد» اجرایی خواهد شد.

همتی با اشاره به اینکه نظام بانکی به‌رغم محدودیت‌های موجود همواره پشتیبان بخش تولید کشور بوده است، تأکید کرد: در سال‌جاری میزان پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی افزایش خواهد یافت و تا سقف ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار به بنگاه‌های کوچک و متوسط «SME»‌ها اختصاص خواهد یافت.
نمایندگان فعالان اقتصادی بخش غیردولتی همچنین ضمن اعلام آمادگی برای تعامل و همراهی بیشتر با سیاست‌های بانک مرکزی به طرح دغدغه‌های خود در خصوص رفع موانع ارزی و ریالی تولید و صادرات، افزایش تعامل تجاری با همسایگان، تسریع در رفع تعهد ارزی از طریق واردات در برابر صادرات و... پرداختند و خواستار برگزاری مستمر این جلسات شدند که این درخواست با موافقت همتی همراه شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار