کد خبر: 960477
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
مهدی عامری
روزنامه همدلی (۱۰ تیر ۱۳۹۸) در گفت‌وگویی با آقای احمد خرم، بر ادامه برجام توسط ایران تأکید و در عین حال دلایلی را بیان کرده است که به نظر جای تأمل و بررسی دارد.
آقای خرم درباره حفظ برجام گفته است: «معلوم است، ایران باید برای حفظ برجام همه هم‌و‌غمش را به کار بگیرد... نمی‌دانم عده‌ای چرا و با چه دلیل‌هایی به خود اجازه مخالفت با برجام را می‌دهند.»

جناب خرم با تعابیری مانند «معلوم است» یا «نمی‌دانم چرا» روی به مغالطه آورده تا مسئله را بدیهی و ساده جلوه دهد، به گونه‌ای که منتقدان را از فهم و درک مسائل بدیهی عاجز معرفی کند. سخن منتقدین این است که باید بر مبنای قانون و همان قرارداد‌هایی که نتیجه مذاکرات بوده عمل شود. در برجام و قوانینی که بعداً توسط مجلس و شورای عالی امنیت ملی و رهبری به برجام ضمیمه شد، در مورد نقض برجام توسط یکی از اعضا چه آمده است؟ حال با استناد به همان مواد قانونی مذکور اگر تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه ادامه پیدا کند واکنش ایران چه باید باشد؟ آیا به نظر آقای خرم مواضع دولت در مورد بند ۳۶ برجام و اقدام متقابل نیز از سوی تندرو‌ها اتخاذ شده است؟

ایشان حتی خروج امریکا از برجام را دلیلی برای اقدام متقابل ایران نمی‌داند و عقیده دارد: «امریکا را ما کشوری می‌شناسیم که به بدعهدی کردن‌ها عادت دارد.» آیا این همان گزاره دلواپسان در دوران مذاکره نیست که صداقت امریکایی را زیر سؤال می‌بردند و همان روز با هجمه امثال جناب خرم و دوستانشان مواجه می‌شدند! چه کسانی بودند که امضای کری را تضمین می‌دانستند و در مقابل چه کسانی مدام از هوشیاری در مورد بدعهدی امریکا سخن می‌گفتند؟

آقای خرم باز بی توجه به شعار‌های این جریان در ایام انتخابات که قرار است همه تحریم‌ها با برجام و مذاکره برداشته شود و مردم چنان گشایش اقتصادی در زندگی‌شان ببینند که نیازی به یارانه نداشته باشند، ادامه می‌دهد: «ما در شرایط تحریم قرار داریم و اقتصادمان رکود را به معنای واقعی کلمه حس می‌کند. در چنین شرایطی با کنار گذاشتن برجام آیا وضع‌مان بدتر نخواهد شد که قطعا پاسخِ این سؤال «بله» است... و آیا می‌دانند، تحریم‌ها باعث شده تا سفره‌های مردم روز به روز کوچک‌تر شود و مردم حتی در خرید مایحتاج اولیه خود مشکل داشته باشند.»

آقای خرم مجدداً با عباراتی مانند «پاسخ قطعا بله است» کلام خود را بدیهی فرض می‌کند که گویا نیازی به استدلال ندارد! البته غالباً تمسک به چنین مغالطه‌ای به دلیل نبود دلیل از سوی گوینده است! ایشان باید واضح و شفاف توضیح دهد مسبب تحریم‌های امروز چه کسانی هستند؟ مگر بیان نمی‌شد هر روز تأخیر در تصویب برجام میلیون‌ها دلار به کشور خسارت می‌زند؟ حال که چند سال است برجام در حال اجراست باز هم مردم باید از آقایان بشنوند که سفره‌هایشان به خاطر تحریم کوچک‌تر شده است؟ مردم چند سال باید صبر کنند تا میوه برجام ثمر دهد؟

آقای خرم بی‌توجه به این پرسش‌ها در کرسی شاکی نشسته و پرخاشگرانه بدون آنکه پاسخگوی عملکرد خود باشد، فریاد می‌زند: «بهتر است آقایان به خود بیایند و بیش از این مصالح و منافع ملی را فدای منفعت‌های سیاسی و جریانی خود نکنند. کار به جایی رسیده است که بخش زیادی از مردم زیر خط فقر مطلق و همچنین عده کثیری هم روی خط فقر روزگار سپری می‌کنند... چطور می‌توانند با وجود این آمار و ارقام همچنان ساز مخالف را کوک کنند؟» اینکه امروز مردم زیر خط فقر رسیده‌اند باید موجب شرمندگی و سرافکندگی دولت و حامیان آن باشد، نه منتقدانی که سال‌های قبل همین روز‌ها را پیش‌بینی می‌کردند و با درک صحیح از اوضاع جهان و غرب هشدار می‌دادند که به جای غش کردن به سمت غرب کمی به داخل و توانایی‌های موجود در کشور نگاه کنید و همه توان و نیروی خود را صرف مذاکره با دولت‌های بدعهد نکنید!

اتفاقاً ساز مخالف منتقدان به خاطر همین آمار و ارقام تاسف‌برانگیز است چراکه گذشت هر روز از دولت و تفکر غرب باور، این ارقام را افزایش خواهد داد! از این رو هر کس به منافع ملی و سعادت ملت ایران بیندیشد، نمی‌تواند با ادامه سیاست‌های غلط دولت و دوستان آقای خرم مخالف نباشد! اتفاقاً آقای خرم باید پاسخ دهد با چه منطقی همچنان از این وضع ساز موافق کوک کرده است؟! ضمن آنکه هنوز در یاد‌ها هست که کسانی از دوستان آقای خرم د ر مذاکرات، به دشمنان گرا می‌دانند که اگر با ما راه بیایید انتخابات را برنده خواهیم شد! کاسبی با رأی مردم به هر طریقی مذموم است چه با سیاه‌نمایی و چه با وعده‌های توخالی!

بسیاری از منتقدان امروز برجام و عملکرد دولت، هوای مجلس ندارند بلکه دلسوزانه و از سر دغدغه ملی نقد‌های خود را مطرح می‌کنند؛ نقد‌هایی که از روز اول مذاکرات با احترام بیان می‌کردند و در عوض ناسزا و حواله جهنم می‌شنیدند و امروز مشخص شده بسیاری از آن نقد‌ها بجا و درست بود.

آقای خرم می‌گوید: «این گروه به خوبی می‌دانند که سرمایه اجتماعی حداقلی دارند و به همین دلیل، با سیاه‌نمایی و تخریب رقیب به هر بهانه‌ای تلاش می‌کنند توفیق‌ها را ناکامی جلوه بدهند. دقیقا به همین دلیل، دستاورد مهمی، چون برجام را هم خسارت‌بار می‌دانند تا از این طریق بتوانند مردم را از دولت زدهِ کنند و در نتیجه‌... خودشان با همان رأی حداقلی دولت و مجلس را به عهده بگیرند.» ایشان البته فراموش کرده‌اند که خودشان در همین مصاحبه از آمار فقر مطلق و سفره‌های کوچک مردم سخن گفته است که لابد همه این‌ها از آثار دستاورد مهمی، چون برجام است! تا امروز یکی از سیاست‌های جریان حاکم بر دولت ترساندن مردم از آینده‌ای هولناک بوده است و فرشته نجات آن آینده را نیز خود معرفی می‌کردند! گویا همچنان همین سیاست ترس و امید واهی در دستور کار آقایان است!

آقای خرم در ادامه گفته است: «آن‌ها به خوبی می‌دانند که بدعهدی امریکا در مسئله برجام هیچ ربطی به دولت روحانی ندارد.»، اما آن زمان که منتقدان هشدار می‌دادند با تعویض دولت امریکا ممکن است برجام نقض شود، آیا همین دولتمردان مدعی، نمی‌گفتند که به گونه‌ای محکم و متقن برجام را نوشته‌اند که هیچ دولتی نمی‌تواند آن را کنار بگذارد؟ جدای از دولت ترامپ، آیا در همان دولت قبلی امریکا، به صراحت آقای روحانی در مجلس، امریکا برجام را نقض نکرد؟ جالب این است در هر بار نقض برجام مسئولان دولت با توجیه خاصی برای ادامه برجام اصرار داشتند؛ روزی گفتند روح برجام نقض شده ولی متن آن خیر، وقتی متن آن نقض شد، گفتند نقض فاحش نشده است و امروز حتی با خروج امریکا نیز همچنان برخی اصرار دارند برجام پابرجاست!

خرم پیشنهاد می‌دهد: «چهره‌های شاخص و تحلیلگر باید با مردم سخن بگویند و جامعه را از آنچه در کشور اتفاق می‌افتد، مطلع کنند. در چنین حالتی است که توده‌های مردم به آگاهی لازم می‌رسند و در نتیجه، در انتخابات بهترین تصمیم ممکن را می‌گیرند.» البته منظور او از چهره‌های شاخص و تحلیلگر تنها اصلاح‌طلبان همفکر خود او هستند، در غیر این صورت اگر تحلیلگری با مردم سخن بگوید و از عواقب اعتماد بی مورد به غرب و خسارت‌های مذاکره با دولت‌های بدعهد پرده بردارد و وعده‌های پوشالی اصلاح‌طلبان هنگام انتخابات را برای مردم یادآوری کند، متهم به سیاه‌نمایی و تندروی خواهد شد!

ظاهراً آقای خرم مانند بسیاری از دوستان خود دچار مغالطه رها نکردن پیش فرض است و سعی دارد تنها با تکرار به مردم بقبولاند که برجام منافع داشته است، بدون آنکه فهرستی از این منافع ارائه دهد و توقع دارد دهان مردم با حلوا حلوا گفتن ایشان و یارانش شیرین شود! خوب است آقای خرم به جای آنکه مردم را به عدم آگاهی و منتقدان را به تندروی متهم کند، همانگونه که آمار داده است وضع مردم را ببیند و اگر واقعاً برجام دستاوردی برای مردم داشته است از زبان خود مردم بشنود! اگر واقعاً برجام نغمه‌ای دلنشین در زندگی مردم داشته است و آن را حس کرده‌اند، با صراحت آن را بیان و از دولت و آقای خرم نیز تشکر می‌کنند و از آن سو اگر چنین نباشد باز هم جا دارد به نظر مردم احترام گذاشته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار