کد خبر: 959358
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
فاجعه‌ای که تجاری‌سازی هنر سر تالار وحدت آورد
نگاه صرفاً تجاری به مقوله هنر و استفاده از اماکن هنری برای مصارف تجاری، مسئله‌ای است که از دوره معاون سابق هنری وزارت ارشاد، رواج پیدا کرد و آثار و لطمات آن بر پیکره هنر وارد شد، یکی از مراکزی که از این بابت آسیب دید، مجموعه تالار وحدت است.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: آسیب‌های وارد شده به مجموعه تالار وحدت که زیرمجموعه بنیاد رودکی به شمار می‌رود، نه تنها از حیث لطمه به حیثیت فرهنگی و هنری این مجموعه بلکه باعث آسیب‌های مادی نیز به این مجموعه شده است.
«تسنیم» در گزارشی به برخی اقدامات صورت گرفته در تالار وحدت و آسیب‌های وارد شده به این مجموعه اشاره کرده و می‌نویسد: «چهارم مهر ۱۳۹۵، یک دستگاه خودروی «رنو» روی صحنه تالار وحدت ظاهر شد تا با انتشار عکسِ حضور یک ماشین روی صحنه تالار وحدت، قلب اهالی فرهنگ و هنر برای این میراث ماندگار به درد آید. اوایل تیرماه سال گذشته صحنه تالار وحدت جایی شد برای جولانِ دخترانِ مُبلغِ وسایل آرایشی و بهداشتی؛ جایی که یکی از شاخ‌های اینستاگرام (صدف بیوتی) برای تبلیغ این وسایل به تالار وحدت آورده شد تا باز هم ثابت شود برای بنیاد رودکی هیچ چیز مهم‌تر از درآمد‌های مالی ناشی از اجاره دادنِ تالار وحدت نیست. مهرماه سال ۱۳۹۶ باز هم اتفاق دیگری در تالار وحدت رخ داد. به دستور صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) دو ردیف از صندلی‌های تالار وحدت را برداشتند تا مُبل‌هایی راحتی در تالار کار گذاشته شود. این مُبل‌های راحتی یکنواختی صندلی‌های تالار را بر هم زده و اکنون جای نشستنِ مدیران دولتی است. در واقع این حرکت نوعی جدا کردنِ مدیران از مردم عادی و در راستای لاکچری کردنِ جای نشستنِ مدیران بود.» در این گزارش با اشاره به اجرای نمایش «جنایت و مکافات» به کارگردانی رضا ثروتی و به کارگیری تجهیزات دو برابر سنگین‌تر از وزن استاندارد روی صحنه این تالار آمده است: «دکورِ نمایش «جنایات و مکافات» نزدیک شش تُن بوده است. در نخستین روز‌های اجرای این نمایش، صحنه‌گَردان نچرخیده است و گروه مجبور شده به صورت یکسویه اجرا را به صحنه ببرند. بعد از آن ماجرا، گروه شروع به کم کردن وزن دکور می‌کند، اما باز هم فقط ۸۰۰ کیلو از وزن کل دکور کم می‌شود و همچنان وزن دکورِ این نمایش بسیار بیشتر از میزان استاندارد بوده است.» در نهایت چرخ دنده‌های گرداننده صحنه که وارداتی از کشور آلمان است، خرد شده و از بین می‌روند و اکنون معلوم نیست هزینه سنگین واردات مجدد آن‌ها چقدر است و چه کسی هزینه آن را متقبل می‌شود!»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار