کد خبر: 954907
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
دانشجویان دانشگاه تبریز آماده مراسم اعکتاف می‌شوند
دانشجویان دانشگاه تبریز در اولین روز‌های ماه مبارک رمضان با برپایی اعکتاف دانشجویی و با شرکت در این مراسم معنوی ضمن صیقل دادن روح خویش و تقویت معنویت در جامعه می‌خواهند توصیه‌های عالمانه رهبر انقلاب را در راستای توسعه فرهنگ دینی در جامعه و در راس آن‌ها برای نسل امروز نهادینه کنند.

این آیین معنوی در روزهای 18 الی 20 اردیبهشت ماه به مدت سه روز از سوی هیات شهدای گمنام دانشگاه تبریز در مسجد بزرگ  مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور برگزار خواهد شد.

از سویی در طول ایام ماه مبارک رمضان توسط سایر تشکل‌ها و واحدهای دانشگاه تبریز آیین و برنامه‌های مختلفی به منظور گسترش و تقویت معنویت، آثار و برکات رمضان برگزار خواهد شد.

ماه مبارک رمضان، ماه لیلة‏القدر، ماه برکت، تقوا و طهارت، رهایی از شر نفس، مغفرت و توبه و به عبارت دیگر این ماه، بهترین ماه خدا برای اوج بندگی، عبادت و عبودیت انسان‌هاست.

بنابراین در بهار قرآن مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور، دانشگاهیان دانشگاه تبریز در اولین روزهای این ماه معنوی با برگزاری برنامه‌ها و آیین‌های مختلف به استقبال بهار قرآن رفته‌اند.
 

مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور، در تب و تاب ضیافت الهی

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، شهروندان استان آذربایجان‌شرقی و در این میان دانشگاهیان شهر تبریز از دیرباز تا به امروز به خاطر توجه خاص به برگزاری آیین‌های مذهبی، اسلامی و عشق اهل بیت (ع)، شهره خاص و عام بوده و هستند و هنوز هم این ارادت افتخار مردم این دیار است که به پاس خدمات ارزنده و ارادت بی‌شائبه مردم این دیار به اهل بیت (ع)؛ تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام به ثبت میراث معنوی رسیده و از سوی دانشگاهیان دانشگاه تبریز نیز در بین دانشگاه‌های استان همیشه و در همه حال در طول ادوار مختلف تاریخ کشورمان و در راس آنها در زمان جنگ تحمیلی به عنوان نماد ایثار، مقاومت، فداکاری، استقامت، پرچمداران استقلال، آزادی‌خواهی، مبارزه با استبداد و عدالت‌خواهی مطرح بوده‌اند.

 البته نباید فراموش کرد که دانشگاه تبریز از گذشته تا به امروز، بزرگانی زیادی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای سربلندی، سرافرازی و شکوفایی کشورمان تربیت کرده که نمونه بارز این مفاخر، سردار شهیدی چون مهدی باکری است که دانش آموخته این دانشگاه بود.

بنابراین، پیشگامی در نهضت انقلاب اسلامی، تقدیم اولین شهید در قیام 29 بهمن، شروع انقلاب فرهنگی از این دانشگاه و پشتیبانی علمی و تجهیزاتی از رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس از جمله دیگر افتخارات دانشگاهیان دانشگاه تبریز در صحنه‌های خطیر انقلاب اسلامی است.

به همین اعتبار، دانشجویان دانشگاه تبریز نیز به تبعیت از ولی زمان خویش و در راه تحقق آرمان‌های انقلاب از هیچ کوششی دریغ نکردند و  علت اینکه در حال حاضر دانشگاه تبریز به عنوان «مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور» مطرح می‌شود به خاطر شهادت 22 تن از دانشجویان این دانشگاه، در 27 دی سال 65، بر اثر یورش وحشیانه رژیم بعثی به دانشکده فنی این دانشگاه بوده است.

با این اوصاف دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران این حوزه در جریان باشند که با برگزاری آیین‌ها و برنامه‌های مختلف دینی و معنوی در طول سال و به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان است که می‌توان الگوهای اسلامی و قرآنی را به جوانان معرفی و توطئه‌های دشمنان در این زمینه‌ها را خنثی کرد.

با این حال امروزه دشمنان اسلام با ابزارهای مختلف با شایعه پراکنی در صدد وارونه نشان دادن ارزش‌های دینی و اعتقادی ما مسلمانان هستند و از این رو ضروری است که برای مقابله با این هجمه فرهنگی و ضد دینی دشمن، باید بیش از این‌ها آگاهی‌سازی‌های لازم ضروری است.
 

از «رمضان» بیاموزیم

 از سویی فعالان عرصه دین بر این باورند که هویت جهان اسلام با قرآن کریم و حفظ ارزش‌های دینی و اعتقادی ما مسلمانان معنا می‌یابد که نمونه بارز این امر حفظ و احیای فلسفه روزه در اسلام و سایر ادیان در ماه مبارک رمضان است.  

کوتاه سخن آنکه؛ حال فلسفه روزه در اسلام و سایر ادیان در ماه مبارک رمضان چیست؟ چرا روزه واجب شد؟ فایده روزه برای انسان‌ها چیست؟ و چرا باید روزه گرفت؟ و بسیاری از سوالات دیگر که در این زمینه مطرح بوده که به یقین در صورت پرداختن به این‌گونه مسائل و پاسخ به این پرسش‌هاست که می‌توان در مسیر درست هدایت شد، چرا که با شناخت ارزش و اهمیت روزه، بهتر می‌توان در ایجاد انگیزه برای به‌جای آوردن یکی از فرایض و واجبات الهی شد و اگر شبهاتی هم  در این راستا وجود داشت به آن پاسخ گفت.

بدون شک، برای روزه گرفتن دلائل بسیاری وجود دارد که از جمله این‌ها می‌توان به اثر معنوی ( پرورش روح تقوا و پرهیزگارى در انسان، پاکى درون، ترک گناهان، تقویت صله رحم، نیکی کردن، خوش اخلاقی، عفو و گذشت و ... )، اثر اجتماعی ( تمرین درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع، افزایش روحیه تساهل و سازش، همدردی با فقرا، افزایش انسجام و همبستگی اجتماعی، بالا رفتن اعتماد به نفس، کاهش رفتارهای خشونت‌آمیز و پرخاشگرانه، بالارفتن روحیه کار جمعی، کاهش استرس و اضطراب، تحمل گرسنگى و تشنگى و ...)، اثر عرفانی ( موجب تقرب به خداوند متعال، کنترل شهوت نفس، رهایی از وسوسه‌های شیطان و ...)، اثر بهداشتی و درمانی (مایه صحت و سلامت بدن، افزایش طول عمر، درمان انواع بیماری‌ها، تلطیف روح و تقویت اراده و تعدیل غرائز آثار جسمی و ...) اشاره کرد.

در نهایت باید گفت، رمضان در حقیقت ماه جشن بندگی، ماه مهمانی خدا، ماه ذکر و تسبیح، ماه آمرزش و رحمت، ماه ضیافت عشق، ماه مهربانی و مهرورزی، ماه از اسارت خویش در آمدن، ماه کمک به مستمندان، ماه شهادت، ماه قدر و تقدیر، ماه دعا و مناجات عبد با معبود، ماهی برای بخشش و در نهایت فصلی برای آغاز دیگر است که دانشجویان دانشگاه تبریز نیز با درک این مسائل و با برگزاری آیین اعتکاف دانشجویی به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند تا ضمن حفظ و احیای سنت حسنه اعتکاف از برکات آن نیز بهره‌مند شوند، چرا که به عقیده برخی فعالان حوزه اندیشه و دین سنت حسنه اعتکاف با آن جایگاه ویژه و برکات بسیارش، در طول قرون و اعصار گذشته در میان مسلمانان آن‌چنان‌که باید، جایگاه خود را نیافته و غبار مهجوریت، چهره درخشان آن را پوشانده است.  


 گزارش از موسی کاظم‌زاده  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر