کد خبر: 953940
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶
مهندسان بسیجی با توزیع بذر، کود و سم رایگان بین کشاورزان و تأمین علوفه، واکسیناسیون و انتقال دام‌ها به مناطق امن سعی در کمک‌رسانی به روستاییان دارند.
سرويس ايران جوان آنلاين: بهار امسال متفاوت از هر سال با موجی از بارش‌های سیل‌آسا آغاز شد که بیشترین خسارت‌ها را روانه مناطق روستایی کرد. خانه‌های بسیاری زیر آب رفت و مزارع، باغات و دام‌های بسیاری نیز از بین رفتند. به رغم اینکه مسئولان کشوری معتقدند با بارش‌های بهاری و رونق کشاورزی می‌توان بخش عمده خسارت‌های وارده را برطرف کرد، اما تا وقتی دستی برای کمک به کشاورزان و دامداران نباشد، جوامع روستایی نمی‌توانند دوباره سرپا شوند. بنابراین بسیج مهندسین کشاورزی قصد دارند با یاری رساندن به مردم خسارت‌دیده مشکلات را کنار بزنند و به تولید محصولات کشاورزی و دامپروری رونق دهند؛ اتفاقی که قرار است با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز و جهاد خدمت‌رسانی ۵۰ هزار مهندس کشاورزی عملی شود.

سال ۹۲ بود که برای برقراری امنیت مواد غذایی در کشور سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شد. این سازمان آموزش کشاورزان، افزایش تولید و جلوگیری از نیاز به واردات مواد غذایی را به عنوان اهداف اصلی خود برای تشکیل سازمانی مردمی برگزید. مجموعه‌ای که در ابتدا اعضای چندانی نداشت و حالا بیش از ۵۰ هزار عضو فعال برای حضور در مناطق مختلف کشور دارد. علاوه بر این طی سال‌های فعالیت بسیج مهندسین کشاورزی بیش از ۸ هزار مهندس کشاورزی نیز توسط همین سازمان تعلیم دیدند که حالا می‌توانند در سراسر کشور به رفع مشکلات کشاورزان دیگر بپردازند. جهادگرانی که آتش به اختیار مشکلات مردم را برطرف می‌کنند و افزایش تولید را حتی در مزارع کوچک هم رقم می‌زنند. مردان و زنانی که در همین حادثه سیل اخیر که از اواخر سال گذشته تا اواسط بهار امسال ادامه یافت با حضور گسترده خود به مردم خسارت‌دیده کمک کردند. حالا هم که اوضاع آرام شده است و تنها آثار سیل برجای مانده است، قصد دارند هم برنامه از پیش تعیین شده برای رونق تولید در مزارع و واحد‌های دامپروری را با عنوان طرح بسیج همگام با کشاورز به اجرا دربیاورند و هم با تلاش مضاعف مشکلات مردم مناطق سیل‌زده را برطرف کنند چراکه تنها با افزایش تولید و رونق فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری است که می‌توان خسارت‌های ناشی از سیل را برطرف کرد.

افزایش عملکرد تولید در ۲۰ هزار مزرعه

گفتنی است که سال گذشته و به دنبال اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در ۷ هزار و ۵۰۰ روستا عملکرد تولید ۲۰ هزار مزرعه کشاورزی با افزایش قابل توجهی مواجه شده است. به طوری که رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی در این باره می‌گوید: «سال گذشته توانستیم متوسط عملکرد ۲۰ هزار مزرعه کشاورزی را بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم.» محمدرضا جهانسوز اضافه می‌کند: «سازمان هدف درونی تربیت مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی هم راستای انقلاب اسلامی و هدف بیرونی اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز را پیش می‌برد.» امسال نیز قرار است این طرح با جدیتی بیش از گذشته در استان‌های کشور دنبال شود. برای نمونه می‌توان به اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در سطح ۳۰۰ روستای استان گیلان اشاره کرد. در این خصوص مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گیلان تأکید می‌کند: «این طرح در سال زراعی پیش رو برای ۶ هزار کشاورز نمونه برنجکار و در ۶ هزار مزرعه شالیکاری مجدداً عملیاتی می‌شود.» غلامرضا ملک‌علیپور اضافه می‌کند: «سازمان بسیج مهندسان گیلان در راستای ادامه طرح همگام با کشاورز قصد دارد امسال دوره ترویج و آموزش کاربردی کشاورزان شالیکار را با مشارکت متخصصان خود در سطح ۸۰۰ روستای استان عملیاتی کند.» این مقام مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی ادامه می‌دهد: «امسال ۱۰۲ استاد داوطلب شده‌اند که در طول دوره کشت برنج در مزارع و شالیزار‌های استان گیلان حاضر شوند تا همراه با مربیان ترویج جهاد کشاورزی به کشاورزان آموزش دهند.» البته کار بسیج مهندسین کشاورزی تنها به آموزش ختم نمی‌شود و آن‌ها بنا دارند ۱۰۰ تن کود حامل مواد ریزمغذی را هم در اختیار کشاورزان استان قرار دهند. علاوه بر این تا کنون ۶ هزار و ۳۰۰ لیتر کود مایع نیز برای رشد بهتر گیاه برنج و کاهش ضایعات آن در بین کشاورزان توزیع کرده‌اند. آن‌ها همچنین سم مورد نیاز کشاورزان برای مقابله با آفات را هم در اختیار روستاییان قرار می‌دهند.

جبران ۷۸۰۰ میلیارد تومان خسارت با کار جهادی

مضاف بر توجه سازمان بسیج مهندسین کشاورزی به افزایش تولید محصولات استراتژیکی همچون برنج که از اهمیت بالایی در سبد غذایی مردم کشورمان برخوردار است، بسیجیان افزایش تولید دانه‌های روغنی همچون کلزا را هم هدف قرار داده‌اند. آن‌ها می‌خواهند با کمک به افزایش تولید چنین محصولاتی جلوی واردات مواد غذایی بی‌کیفیت خارجی به کشور را بگیرند. روغن یکی از این مواد غذایی است که در تمام آشپزخانه‌های مردم وجود دارد و با توجه به امکان تولید آن در مزارع کشور عملاً نیازی به واردات عمده روغن نیست. در این راستا رئیس سازمان بسیج مهندسین کشور با بیان اینکه طی ادوار گذشته بالاترین درصد وابستگی به واردات در دانه‌های روغنی بوده است، می‌گوید: «طرح تولید دانه‌های روغنی کلزا ده‌ها برابر طرح‌های معمولی درحال گسترش است.» جهانسوز با اشاره به توزیع بذر اصلاح شده اضافه می‌کند: «این طرح اکنون در بیش از ۱۰۰ هکتار از مزارع سراسر کشور توسط بسیج مهندسین کشاورزی در حال اجراست.» گفتنی است که سطح زیر کشت این پروژه حدود ۱۴ هکتار در نظر گرفته شده است که می‌تواند در آینده نزدیک بخش بزرگی از نیاز به واردات روغن از خارج از کشور را با تولید داخلی برطرف کند. در کنار این اقدامات، مهندسین بسیجی در دامداری‌ها نیز نقش پررنگی دارند. آن‌ها با معاینه دام‌ها و انجام واکسیناسون نمی‌گذارند خسارتی به بخش دامداری کشور وارد شود. در این راستا نیز می‌توان به واکسیناسیون ۳ هزار رأس دام سبک در مناطق سیل‌زده لرستان اشاره کرد. در این خصوص مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان لرستان می‌گوید: «اردوی جهادی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی لرستان به مدت سه روز در مناطق سیل‌زده شهرستان پلدختر برگزار شد.» رضا سلیمانی‌فر در این باره می‌افزاید: «در روز نخست این اردو به منظور خدمت‌رسانی به اقشار کم‌درآمد و در راستای برنامه‌های محرومیت‌زدایی این سازمان، با همکاری اداره کل دامپزشکی استان لرستان تعداد ۳ هزار رأس دام سبک توسط اکیپ‌های تخصصی علیه بیمار‌های شایع دامی واکسینه شدند.» البته از این دست اقدامات قرار است در دیگر مناطق کشور نیز انجام شود. حالا هم که سیل آمده بیش از ۵۰ هزار مهندس بسیجی آتش به اختیار پای کار آمده‌اند و به مردم کمک می‌کنند. گفته می‌شود که نیرو‌های متخصص بسیجی با انتقال دام به مناطق امن، تأمین علوفه، تأمین سرپناه امن دام، دفن بهداشتی دام و طیور، مبارزه با قارچ و آفات و ... سعی در برطرف کردن مشکلات روستاییان دارند. لازم به ذکر است که بر اساس برآورد‌های اولیه از استان‌های سیل‌زده خوزستان، لرستان، مازندران، گلستان و ... حدود ۷۸۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان و تولید‌کنندگان خسارت وارد شده است که این حجم از خسارت تنها با کار جهادی قابل جبران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار