کد خبر: 943519
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مدیر شبکه آموزش سیما در گفت‌وگو با «جوان»:
شبکه آموزش سیما از جمله شبکه‌های تخصصی تلویزیون است که به مسائل آموزشی از جمله کنکور نگاه ویژه‌ای دارد و برخی از برنامه‌های کنکوری سیما از این شبکه پخش می‌شود. در‌پی اعلام آماده شدن طرحی در مجلس برای ممنوعیت تبلیغ مؤسسات کنکور، «جوان» در گفت‌وگو با دکتر مسعود احمدی‌افزادی، مدیر شبکه آموزش سیما، موضع رسانه ملی را در قبال تصمیم مجلس جویا شده است.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: شبکه آموزش سیما به دلیل مأموریتی که دارد به کنکور نیز می‌پردازد، حال که حضور مؤسسات کنکور در برنامه‌های صداوسیما اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشته است، نظرتان درباره حضور این مؤسسات در برنامه‌های تلویزیونی چیست؟
در مورد مؤسسات کنکور، حسب حساسیت جدی‌ای که صداوسیما نسبت به عدالت آموزشی و پراکنش مقولات آموزشی دارد و با توجه به نگرانی‌هایی که در این زمینه اظهار شده است، اخیراً با دستور معاون محترم سیما جناب دکتر میرباقری ۵۰ درصد از حجم برنامه‌سازی‌های کنکوری و نزدیک به ۹۰ درصد از حجم آگهی‌های مربوط به مؤسسات آموزشی کاسته شده است، البته به نظر می‌رسد در این زمینه باید دستگاه‌های تخصصی ذی‌ربط به نقد جدی مقوله نظام آموزشی بپردازند؛ اینکه نظام آموزشی به چه چیزی نیاز دارد و عدالت آموزشی چگونه در کشور تسری پیدا کند که شاهد ناهمگنی در سطح آموزش نباشیم!

هم اکنون مجلس در حال تهیه طرحی است که در آن تبلیغ مؤسسات کنکور در صداوسیما ممنوع می‌شود، نظرتان درباره این طرح چیست؟ آیا اقدام صداوسیما را در کاهش حجم تبلیغات کافی نمی‌دانید؟
ما تصور می‌کنیم کاری که صداوسیما در کاهش ۵۰ درصدی برنامه‌های کنکور و ۹۰ درصدی آگهی‌ها انجام داده، گام اول برای رسیدن به مدل معیار است. معتقدیم وزارت آموزش و پرورش باید راه‌های جایگزین و مدل‌های معیار همگانی را طراحی کند که به نیاز‌های عمومی پاسخ دهد. ما به محض اینکه آن طرح مصوب شود حتماً با مجلس محترم همکاری می‌کنیم. همین الان هم رایزنی‌های خودمان را با مجلس داریم و به کمیسیون آموزش کشور کمک می‌کنیم تا به بهترین شیوه آنچه مصلحت کشور در حوزه آموزش است، انجام شود. صداوسیما جلساتی با وزیر محترم آموزش و پرورش، معاونان این وزارتخانه و کارشناسان این حوزه داشته است که بهترین راهکار را در این زمینه پیدا کنیم.
یکی از اعضای شورای نظارت برصداوسیما، اخیراً عنوان کرده است که مؤسسات کنکور، کارمندان خود را در قالب کارشناس کنکور به تلویزیون می‌فرستند، آیا در شبکه آموزش با چنین موردی روبه‌رو شده‌اید؟
ما در شبکه آموزش چنین موردی را نداشته‌ایم.

برنامه‌های ورزشی صداوسیما زیر نظر شورای ورزش صداوسیما فعالیت می‌کنند، آیا در زمینه کنکور هم متولی خاصلی در صداوسیما داریم؟
بله، شورای آموزش صداوسیما متولی این کار است.

شورای آموزش، طرحی برای ساماندهی حضور مؤسسات کنکور در برنامه‌های صداوسیما دارد؟
بله، کار‌هایی که عرض کردم با محوریت شورای آموزش سیما انجام شده است. شورای آموزش سیما در گام اول طرح کاهش آگهی را پیشنهاد کرد و در گام دوم برنامه‌های جایگزین و در گام سوم توانمند‌سازی هرچه بیشتر نظام آموزشی کشور را. من جلسه‌ای با جناب آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش داشته‌ام که متولی نظام آموزشی کشور است، تا ما هر چه بیشتر بتوانیم دانش‌آموزان را کمک کنیم که به گونه یادگیری متناسب برسند. اگرچه تا زمانی که غول کنکور پیش روی دانش‌آموزان است، سیستم آموزشی ما راه دشواری را پیش رو دارد.

شبکه آموزش سیما با شعار عدالت آموزشی، کار خود را آغاز کرد. بسیاری از خانواده‌ها توانایی مالی فرستادن فرزندانشان به مؤسسات کنکور را ندارند، در صورت حذف برنامه‌های کنکوری، شبکه آموزش طرحی برای کمک به خانواده‌های کم‌بضاعت که فرزند کنکوری دارند، پیش‌بینی کرده است؟
ما هم‌اکنون برنامه «فرصت برابر» را داریم که این اطلاعات را به نوعی ارائه می‌دهد و در کنار آن با وزارت آموزش و پرورش و مجلس در حال رایزنی هستیم تا برنامه‌هایی متناسب با ذائقه دانش‌آموزان و نیازهایشان طراحی کنیم. اگرچه این واقعیت وجود دارد که توزیع امکانات در کشور متناسب نیست، به خصوص در شهر‌های بزرگ نسبت به شهر‌های کوچک، شبکه دانشگاهی ما تلاش کرده با ارائه سهمیه‌بندی این نابرابری را تا حدی تصحیح کند، ولی این راه‌حل ثانویه است و راه‌حل اولیه این است که به دانش‌آموزان در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور به نوعی خدمات آموزشی ارائه دهیم که گویا امکانات تهران را در اختیار دارند و این موضوع مگر با استفاده از ظرفیت رسانه ملی، میسر نیست.

حضور اسپانسر‌ها در برنامه‌های تلویزیونی، انتقاد‌های زیادی به همراه داشته است، چطور می‌شود حضور اسپانسر‌ها را کاهش داد و مدیریت کرد؟
آنچه مسلم است این است که باید آنچنان از صداوسیما به عنوان تنها رسانه پاک در دنیای امروز حمایت شود که در رقابت با ۱۷۰ شبکه فارسی‌زبان و چند هزار شبکه ماهواره‌ای، رجوع به اسپانسر مالی نه از باب اضطرار بلکه از باب اختیار و برابر ارتقای کیفیت برنامه‌ها باشد. شما نگاه کنید، سریالی مانند «بانوی عمارت» پخش می‌شود که بالای ۷۰ درصد مخاطب را به خود جذب کرده است یا سریال الف. ویژه دیگری مانند «مختارنامه» داریم. امروز سریال حضرت موسی (ع) و سریال سلمان فارسی در مسیر تولید قرار دارند. این سریال‌ها نه تنها برای فرهنگ ایرانی و فرهنگ کشور‌های مسلمان خاورمیانه بلکه کشور‌های فرامنطقه و جهان نیز کاربرد دارد. صداوسیما زمانی که با بحران مالی روبه‌رو می‌شود نمی‌تواند این سریال‌ها را به پایان برساند. امروز بودجه صداوسیما فقط درصدی از شبکه‌های عادی در منطقه است، بنابراین صداوسیما مجبور شده از ظرفیت‌های مالی خارج از سازمان استفاده کند، البته سازوکار‌هایی را پیش‌بینی کرده است که استفاده از حامی مالی، محتوا و شکل برنامه دچار تغییر نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار