کد خبر: 941151
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
چند روز پیش وزیر آموزش‌و‌پرورش با توئیت خود مبنی بر «خداحافظ کنکور» از به زمین زدن این صنعت نیم‌قرنی خبر داد و به صورت رسمی اعلام کرد: کنکور‌۹۸ برای ۱۵‌درصد از رشته محل‌ها برگزار خواهد شد و در ۸۵‌درصد مابقی بدون کنکور دانشجو پذیرفته خواهد شد.
صرف‌نظر از جزئیات این تصمیم دقیقه نودی که شش ماه مانده به کنکور از سوی دولت رونمایی شد، بخشی از کامنت‌های ذیل، توئیت وزیر آموزش‌و‌پرورش جالب بود. کامنت‌های دانش‌آموزان نظام قدیم که چنین تصمیمی را تبعیض در حق خود می‌دانستند.
هر چند که پیش از این نیز صحبت‌هایی در راستای ترمیم معدل شده بود، اما یک‌بار دیگر به دنبال تصمیم نهایی برای حذف غول کنکور، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش‌و‌پرورش ترمیم سوابق تحصیلی برای ورود به رشته‌های بدون کنکور دانشگاهی را تشریح کرده است.
ترمیم معدل یکی از بخشنامه‌های آموزش و پرورش است که در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است. اقدامی که در صورت تمایل برای تمامی دیپلمه‌های سال ۸۴ به بعد امکان‌پذیر است.
یعنی هر شخصی بخواهد درس یا دروسی را مجدد امتحان بدهد و نمره خودش را ترمیم کند، می‌تواند درخواست شرکت مجدد در امتحانات نهایی را بدهد. به این ترتیب متقاضیان به منطقه آموزش‌و‌پرورش خود که دیپلم‌شان را آنجا گرفته‌اند، مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می‌کنند. نکته مهم اینجاست، ظاهراً دانش‌آموزی که اکنون در حال تحصیل است، نمی‌تواند درخواست ترمیم نمره بدهد و البته هر دانش‌آموخته‌ای می‌تواند تنها یک مرتبه از این امکان استفاده کند. نمرات ترمیم شده فقط برای اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به سازمان سنجش ارسال می‌شود، هرچند تأثیری در معدل و نمره دیپلم افراد ندارد.
طبق آنچه عباس سلطانیان تشریح کرده است،«هر دانش‌آموزی بنا به تشخیص خود و در صورت نیاز در هر تعداد درس که امتحانش به صورت نهایی برگزار می‌شود، می‌تواند شرکت کند و این سوابق ترمیم شده در گزینش نهایی در کنکور تأثیرگذار است.»
نوع مدارس و زمان شرکت در آزمون ترمیم نیز اینگونه است، در هر نوبت امتحانی که نهایی برگزار می‌شود امکان شرکت در آزمون وجود دارد. شرایط و نوع مدرسه از جمله تیزهوشان یا نمونه‌دولتی بودن نیز تأثیری در گزینش و ترمیم معدل ندارد و شرایط شرکت در آزمون ترمیم سوابق تحصیلی برای همه متقاضیان یکسان است. با چنین تفاسیری چند سؤال به ذهن می‌آید، آیا عملیات ترمیم معدل برای همه دانش آموزان امکان‌پذیر است؟! یعنی چه فردی با نمره ۷۵ /۱۹ و چه نمره یک می‌تواند از این امکان استفاده کند؟! اگر اینگونه باشد، پس چگونه رقابتی در نهایت حاصل خواهد شد؟! افزون بر این شنیده‌ها، حکایت از این دارد هزینه شرکت در طرح ترمیم معدل شامل یک شهریه ثابت ۵۰هزار تومانی به علاوه ۱۵الی ۲۰هزار تومان بابت هر درس (بسته به شهر شما) است. مثبت بودن ظاهری موضوع ترمیم معدل در حالی است که ابهامات آن همچنان به قوت خود باقی است، از سوی دیگر آیا با چنین تصمیمی امکان پرداخت این هزینه برای دانش‌آموخته‌های مناطق محروم و فرزندان خانواده‌های کم بضاعت هم ممکن است؟! اینگونه نباشد که حذف غول کنکور به قیمت عقب‌ماندن یک سری افراد از چنین چرخه‌ای باشد و شرایط رقابت را به جای عادلانه، ناعادلانه‌تر کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار