کد خبر: 935838
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
در حالی که مدیریت شهری و بخشی از بدنه دولت به دنبال اجرای طرح کاهش آلودگی هواست تا از میزان آلودگی هوا بکاهد، دولت از میزان سهم خود فقط ۹ میلیارد تومان به شهرداری بابت خرید اتوبوس پرداخت کرده که به گفته عضو شورای شهر با این پول فقط می‌شود دو دستگاه اتوبوس خریداری کرد! یعنی دولت برای شهر ۱۰ میلیونی به ازای هر فرد فقط ۹۰۰ تومان پرداخت کرده است.
در حالی که مدیریت شهری و بخشی از بدنه دولت به دنبال اجرای طرح کاهش آلودگی هواست تا از میزان آلودگی هوا بکاهد، دولت از میزان سهم خود فقط ۹ میلیارد تومان به شهرداری بابت خرید اتوبوس پرداخت کرده که به گفته عضو شورای شهر با این پول فقط می‌شود دو دستگاه اتوبوس خریداری کرد! یعنی دولت برای شهر ۱۰ میلیونی به ازای هر فرد فقط ۹۰۰ تومان پرداخت کرده است.
توسعه و تکمیل حمل‌و‌نقل عمومی در شرایطی که آلودگی هوا شهر و شهروندان را عاصی کرده است مرهمی برای این شهر خاکستری شده، اما بی‌توجهی دولت به مدیریت شهری سبب شده تا با کمبود وسایل نقلیه، شهروندان با خودرو‌های شخصی و در صف‌های طولانی وسایل نقلیه عمومی گرفتار آیند. پرداخت قطره چکانی بودجه به شهرداری، نشان از ناکارآمدی دولت در توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل شهر دارد. به گونه‌ای که رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به پرداخت ۹ میلیارد تومان از سهم دولت در حوزه اتوبوسرانی گفت: این مقدار پول مانند قطره‌ای در دریای هزینه‌های شهرداری است. مجید فراهانی در مورد انتشار خبر واریز یارانه اتوبوس از سوی دولت به حساب شهرداری تهران گفت: براساس قانون، دولت موظف است که هزینه ۵۰ درصد توسعه مترو و یک‌سوم هزینه بلیت مترو را تقبل کند و در حوزه توسعه ناوگان اتوبوسرانی نیز قانون، سهم ۵۰ درصدی برای دولت قائل شده است. وی با بیان اینکه دولت مجموعاً ۹ میلیارد تومان در راستای پرداخت هزینه توسعه ناوگان اتوبوسرانی پرداخت کرده، گفت: این مبلغ بسیار کم است و طبیعی است با توجه به قیمت‌های فعلی تنها می‌توان از ایران‌خودرو دو دستگاه اتوبوس خرید! در حالی که براساس برنامه، شهر تهران باید ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد، اما حدود ۵ هزار دستگاه دارد.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های شهرداری تهران نسبت به سال ۹۲ کاهش داشته است، گفت: تعداد اتوبوس‌های شرکت واحد از حدود ۶ هزار و ۵۰۰ به ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه تقلیل یافته است و این مهم نشان می‌دهد که ما نیازمند حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم تا بتوانیم خدمات‌رسانی مطلوبی به شهروندان داشته باشیم. فراهانی با بیان اینکه میانگین عمر اتوبوس‌های فعلی تهران ۵/۹ سال است، در صورتی که براساس استاندار جهانی این عدد باید پنج سال باشد، افزود: بررسی‌ها نشان داده که ۱۲ درصد آلودگی شهر تهران به دلیل فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی است و قدیمی بودن اتوبوس‌ها و فرسوده بودن موتور و سیستم احتراق سبب شده که این اتوبوس‌ها آلاینده باشند. وی با بیان اینکه، اگر ما به سمت پاسخگویی به مطالبات مردم که همان کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک است حرکت کنیم، هیچ راهی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی نداریم، گفت: این ۹ میلیارد تومان به هیچ عنوان کفاف هزینه‌های توسعه‌ای اتوبوس را نمی‌دهد و مانند قطره‌ای در دریای هزینه‌های شهرداری است. فراهانی با بیان اینکه شهر تهران به ۴ هزار و ۵۰۰ اتوبوس نو احتیاج دارد و پیشنهاد ما این است که دولت اصلاً پول ندهد، اما به سهم ۵۰ درصدی خود در توسعه ناوگان توجه کند و ۲ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری بدهد، اظهار کرد: شهرداری هرساله هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو و اتوبوس می‌دهد و سهم دولت را هم شهرداری پرداخت می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار