کد خبر: 923680
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
الیاس حضرتی عضو ارشد فراکسیون امید در جریان استیضاح وزیر اقتصاد علیه سکوت اصلاح طلبان درباره عملکرد اقتصادی دولت سخنان تندی گفت
دومین تغییر اجباری کابینه با رای 137 نفر از نمایندگان مردم در مجلس به نام وزیر امور اقتصادی و دارایی ثبت شد و حالا رئیس‌جمهور باید جایگزین مناسبی به‌جای مسعود کرباسیان به مجلس معرفی کند.

جوان آنلاین: دومین تغییر اجباری کابینه با رای 137 نفر از نمایندگان مردم در مجلس به نام وزیر امور اقتصادی و دارایی ثبت شد و حالا رئیس‌جمهور باید جایگزین مناسبی به‌جای مسعود کرباسیان به مجلس معرفی کند.

از همان روزهای آغازین دولت تدبیر و امید عمده صاحب‌نظران راست و چپ معتقد بودند سایه پیرسالاری کابینه روحانی، بر چابکی‌شان سنگینی خواهد کرد. علاوه‌بر آن به دلیل عدم هماهنگی میان اجزای مختلف کابینه و به‌خصوص تیم اقتصادی دولت، ضرورت تغییر بیش از پیش خودنمایی می‌کرد. با آغاز به کار دولت دوازدهم هنوز چند ماهی نگذشته بود که این آشفتگی‌ها و عدم هماهنگی‌ها از طرفی و سردرگمی دولت از شکست ایده اصلی‌اش یعنی برجام از طرفی دیگر، جسته و گریخته در بازار انعکاس یافت تا اینکه از ابتدای سال، افسارگسیختگی بازار با سرعتی نجومی از برنامه و تدبیر دولت پیشی گرفت و اوضاع چنان شد که امروز مردم اثرات آن سوءتدبیری‌ها را به وضوح در جیب و سفره خود لمس می‌کنند. کارشناسان اما معتقد بودند مردان اقتصادی دولت، ژنرال‌هایی در خور عبور از وضعیت فعلی نبوده و نیستند، که اگر بودند رشته امور این‌گونه از دست‌شان خارج نشده بود! از این رو از چندین ماه پیش اکثریت تاکید داشتند که روحانی باید آستین‌ها را برای تغییر کابینه و تغییر سیاست‌هایش بالا بزند.

ناهماهنگی میان کابینه به آنجا رسید که شخص رئیس‌جمهور نیز چندین بار در این مدت انتقاد از وزرای انتخابی‌اش را به تریبون‌های عمومی آورد و از وزرای ناامیدش سخن گفت، ولی واکنشی غیر از سکوت در میدان عمل، نسبت به تغییر تیم اقتصادی‌اش نداشت. اگرچه چندی پیش اعتراضات نسبت به سیاست‌های پولی و بانکی، تغییر رئیس بانک مرکزی را در پی داشت و برخی آن را نویدبخش تغییرات جدی‌تر می‌خواندند، ولی حتی نزدیکان دولت نیز عنوان داشتند که این تغییر بیش از آنکه تغییر در سیاست‌ها باشد، تغییری اداری محسوب می‌شود، چراکه حکم پنج‌ساله ریاست سیف به روزهای پایانی خود رسیده بود! نوبخت نیز که ریاستش بر سازمان برنامه و بودجه انتقادات زیادی را برانگیخته بود، از سخنگویی دولت استعفا کرد تا ریاستش بر این سازمان بیش از پیش تثبیت شود. از این رو نمایندگان بهارستان که معتقد بودند بیش از این نمی‌توان صدای دردهای اقتصادی مردم را ناشنیده گرفت، خود برای تغییر آستین‌ها را بالا زدند. از این رو حق سوال مجلس از رئیس‌جمهور را اجرایی کردند و از طرف دیگر استیضاح برخی وزرا را در دستور کار قرار دادند. در همین راستا حدود دوهفته پیش وزیر کار بیکار شد و روز گذشته نیز نمایندگان رای اعتمادی را که حدود یک‌سال و 6 روز پیش به مسعود کرباسیان داده بودند، پس گرفتند.

در جلسه روز گذشته بهارستان، این‌بار هم مطابق رویه قبلی دولت، رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیرش در صحن علنی حاضر نشد و جهانگیری، واعظی، صالحی، کمالوندی، ستاری، ابتکار، آذری جهرمی علاوه‌بر معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، کرباسیان را همراهی کردند؛ همراهی‌ای که اگرچه برخی در انتظار دفاع جهانگیری از وزیر اقتصاد نشسته بودند، اما تنها به خوش و بش با مصافحه با نمایندگان گذشت. در این میان برخی از نمایندگان نیز ربیعی و کرباسیان را ضربه‌گیرهای جلسه سوال از رئیس‌جمهور می‌خوانند و حتی به تلاش‌های معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برای به جریان افتادن استیضاح‌ها اشاره دارند. از این رو نتیجه می‌گیرند که اگرچه دولت استیضاح‌ها را در ظاهر با دست پس می‌زد، ولی در عمل با پا پیش کشیده، چراکه هم بدش نمی‌آید از زیر بار مسئولیت تغییرات شانه خالی کند و هم درصدد است آتش مطالبه‌گری نمایندگان را از این طریق سرد کند.

  امیدی خلاف جهت امید

اشاره به سوءمدیریت‌ها به‌عنوان عامل اصلی اوضاع نابسامان اقتصادی، شاه‌بیت همه ناطقان موافق استیضاح بود. اگرچه گفته شد هر سه فراکسیون سیاسی مجلس (امید، ولایی، مستقلین) رای به مخالفت با استیضاح داده‌اند، اما این مخالفت در میان فراکسیون امید رنگ و بویی جدی‌تر داشت، به‌گونه‌ای که این‌بار هم مانند جلسه استیضاح وزیر کار، مسعود پزشکیان به میدان دفاع جانانه از وزیر و مخالفت با استیضاح آمد و در میان موافقان استیضاح کرباسیان، نمایندگان عضو فراکسیون ولایی پرشمار بودند. نکته قابل‌تامل اما دفاع تنها عضو فراکسیون امید یعنی الیاس حضرتی از استیضاح وزیر اقتصاد بود؛ موافقتی که به قیمت استعفایش از فراکسیون امید تمام شد. حضرتی در اقدامی قابل‌توجه، برخلاف نظر فراکسیون متبوعش، سیاست‌زدگی را در وظیفه نمایندگی‌اش ورود نداد و ابایی نداشت که به لابی‌های زیاد کرباسیان برای توقف استیضاح اشاره کند، تا آنجا که گفت بهتر است وزیر اقتصاد را به جای ظریف معرفی کنیم، چراکه بیش از 100 نفر برای پس گرفتن امضا به من مراجعه کرده‌اند! حضرتی همچنین تاکید کرد ما بدبخت سوءتدبیرها هستیم نه آمریکا و با اشاره به آشفتگی‎ها گفت حقش بود رئیس‌جمهور، جهانگیری‌، نوبخت، سیف و نهاوندیان استیضاح می‌شدند...  حالا بهارستان با استیضاح دو وزیر، به انتظار روز سه‌شنبه و حضور روحانی در مجلس برای پاسخگویی به سوالات اقتصادی نمایندگان نشسته است و باید منتظر ماند و دید نمایندگان و رئیس دولت تدبیر چگونه از این فرصت به نفع شنیدن صدای درد مردم استفاده خواهند کرد.

 

   به‌جای وزیر اقتصاد، روحانی باید استیضاح می‌شد

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت در جریان استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «امروز روز سختی برای مجلس است که باید تصمیم مهم، اساسی و سرنوشت‌سازی بگیرد. برای من هم سخت است از این جهت که من استیضاح را امضا کردم، تقریبا 30 سال با آقای کرباسیان دوست و رفیق هستم و استیضاح دوست، فوق‌العاده برای من سخت بود.»

وی افزود: «ضمنا به‌خاطر لابی‌گری وزیر اقتصاد تبریک می‌گوییم که باید ایشان به‌جای آقای ظریف معرفی شود. 100 نفر از بهترین دوستان من از داخل و خارج مجلس از اصلاح‌طلبان و غیراصلاح‌طلبان از من خواسته‌اند که امضایم را برای استیضاح پس بگیرم. پاسخ منفی من سخت بود. بعضی از دوستان گفتند اگر این کار را انجام ندهید، رابطه دوستی خود را با تو قطع می‌کنیم. موضوع استیضاح وزیر اقتصاد، تیم اقتصادی دولت و همچنین برنامه دولت آقای روحانی به‌گونه‌ای است که ما با مردمی مواجهیم و اقشار پایین جامعه که نابود و له شدند.»

به گزارش «تسنیم»، نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه من جزء نمایندگانی هستم که با مردم ملاقات عمومی دارم، گفت: «با اینکه می‌دانم، نمی‌توانم کاری برای مردم انجام دهم ولی به صرف اینکه مستقیما مشکلات را حس کنم، ملاقات عمومی دارم.»

حضرتی خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: «روز گذشته 250 نفر با من ملاقات کردند. این افراد نالان و گریان از مشکلات اقتصادی بودند و من جوابی برای آنها نداشتم.»

وی تاکید کرد: «تورم قابل لمس است و مملکت را بیچاره کرده است. من نمی‌توانم مشکلات مردم را رها کرده و به دوستانم پاسخ مثبت بدهم. رفاقتم با وزیر را در نظر بگیرم. درباره حقوق مردم نمی‌شود، معامله کرد. تعدادی از همکاران من در مجلس به من گفتند لااقل در جلسه استیضاح صحبت نکنید که من پاسخ منفی دادم.»

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: «ما در سال 92 برای دولت آقای روحانی تلاش کردیم، انجام وظیفه کردیم و او را با رأی خود به ریاست‌جمهوری نشاندیم. برای اینکه دست آقای روحانی باز باشد سال 94 مجلسی معتدل انتخاب شد که مانند مجلس قبل دست تندروها نیست. روحانی الحق‌والانصاف خوب کار کرد، نقص بود ولی در برجام و روابط بین‌الملل ارتباطات خوبی برقرار و فضا برای فعالیت اقتصادی باز شد.»

حضرتی افزود: «ملت در سال 96 با دولت روحانی اتمام حجت کرد، رأی بالاتری به او داد و این انتظار را داشت که مشکلات اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. ولی روحانی در دولت دوم نتوانست به این مسائل توجهی کند و مردم نیز ناامید و مأیوس شدند.»

وی خاطرنشان کرد: «بیاییم به‌دور از نگاه‌های جناحی و حزبی عملکرد اقتصادی دولت را نگاه کنیم. عملکرد یک‌ساله دولت چه بوده، ما به تورم تک‌رقمی افتخار می‌کردیم، در دنیا نیز مساله تورم حل شده و من از وزیر اقتصاد پرسیدم که تورم در دنیا 1.7 درصد است. میزان تورم در خاورمیانه 2.4 درصد، در افغانستان 4.3 درصد که ما افتخار می‌کردیم به 9 درصد رسیده است. ولی خرداد امسال تورم نقطه به نقطه به 4.3 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 40 درصد برسد.»

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: «ما با این ملت چه کردیم؟! ملت چه گناهی کردند جز اینکه انقلاب کردند و شهید دادند. برخی از خانواده‌ها یک پسر داشتند که شهید شد و من خانواده‌هایی را می‌شناسم که 6 شهید دادند، ما مردم را بیچاره کردیم و به ذلت نشاندیم.»

حضرتی ادامه داد: «دیوانه‌ای به نام ترامپ تهدید کرد که برجام را پاره می‌کنیم، ما در عوض چه کردیم؟ کدام ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی تشکیل شد. آقای وزیر پیشنهاد تشکیل آن را می‌دهید ولی چه زمانی باید تشکیل شود. تورم بالا رفته و فقیران بدبخت شده و قشر متوسط جامعه به سمت فقر و فلاکت رفتند.»

وی خاطرنشان کرد: «مساله تورم مهم است و نمی‌توانیم نسبت به مردم بی‌تفاوت باشیم. وزیر اقتصاد یعنی معمار اقتصاد کشور. سایر کشورها را ببینیم که وزیر اقتصاد آنها با راهبرد و نقشه درست کشورشان را نجات دادند.»

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: «توان خرید ملت پایین آمده، برنامه شما چیست؟ ملت احساس بی‌پناهی می‌کند، می‌دوند ارز، طلا، خودرو و مسکن می‌خرند. آمریکا برای ضربه زدن به ما تجارب دور قبلی تحریم‌ها را جمع‌بندی کرد و اقدام به بررسی راه‌های دور زدن تحریم توسط ما کرد ولی دولت چه کرد؟ گفته شد رئیس‌جمهور روزانه 16 ساعت کار می‌کند، مردم باید این را ببینند.»

حضرتی افزود: «ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم و به کسی که به خارج از کشور می‌رود ارز می‌دهیم! چه کشوری این کار را می‌کند؟ ما بدبخت سوءتدبیر هستیم. آمریکا هنوز کاری نکرده و ما می‌لرزیم چون آماده نبوده و نیستیم. در رفتار دولت مجلس و قوه قضائیه چنین آمادگی دیده نمی‌شود.»

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: «وزیر امور اقتصادی و دارایی تنها کسی بود که می‌توانستیم دامن او را بگیریم در حالی که باید آقایان روحانی، جهانگیری، نهاوندیان، نیلی، نوبخت و سیف استیضاح می‌شدند. ملت منتظر است که شما چه کار می‌خواهید انجام دهید. ما دو بار درباره تغییر تیم اقتصادی به رئیس‌جمهور نامه نوشتیم؛ یک‌بار با 185 امضا و بار دوم با 220 امضا بود. رئیس‌جمهور می‌گوید من بانک مرکزی را عوض کردم و وزیر اقتصاد دست شماست. نمایندگان باید پاسخ دهند که آیا این وضعیت اقتصادی مطلوب است؟ باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم. مردم منتظرند از مجلس همدردی بشنوند و از شما می‌پرسند چه کار کردید و آیا مهر تایید به مشکلات اقتصادی زدید؟»

حضرتی در پایان افزود: «مشکلات در زمینه‌هایی مانند مسکن، غذا، کارگران، کشاورزان و بازنشستگان وجود دارد و حقوق‌بگیران ثابت توان تنظیم قدرت خرید ندارند. از نمایندگان می‌خواهند به‌دور از ملاحظات فراکسیونی تصمیم بگیرند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار