کد خبر: 919322
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
سوالي كه مديران و مسوولين كشاورزی كشور بايد به آن پاسخ دهند
اگرچه در حال حاضر ایران با ۵ میلیارد دلار صادرات کشاورزی ۱۲/۷ درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است، اما این رقم در مقایسه با کشور هلند ۸۰ میلیارد دلار، عددی بسیار پایینی است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین- جواد عسگر: اگرچه در حال حاضر ایران با ۵ میلیارد دلار صادرات کشاورزی ۱۲/۷ درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است، اما این رقم در مقایسه با کشور هلند ۸۰ میلیارد دلار، عددی بسیار پایینی است.

حمایت‌ها و مدیریت صحیح و علمی از بخش کشاورزی در هلند باعث شده است این کشور اروپایی که وسعت آن دوسوم خوزستان است توانسته ۲ دوبرابر درآمد نفتی و ۱۶ برابر صادرات محصولات کشاورزی ایران درآمد داشته باشد.

در حال حاضر کشور با خطر تحریم شدن نفتی و کاهش درآمد‌های حاصله از آن مواجه است می‌توان با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت در جهت توسعه کشاورزی و بالابردن بهره‌وری و همچنین مدیریت تا رسیدن کالا به بازار مصرف بخشی از کاهش درآمد‌های ارزی را جبران کند.

مدرن شدن آبیاری

این روز‌ها که بحث خشکسالی در کشور جدی شده براساس آمار متأسفانه هدررفت آب در بخش کشاورزی بسیار بالاتر از استاندارد جهانی است.

بنا بر گفته برخی مسئولان آب و فاضلاب نزدیک به ۹۰ درصد آب‌های تولید شده تجدیدپذیر در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. این در حالی است که از هر متر مکعب آب مصرفی در بخش کشاورزی ایران ۵۰۰ گرم محصول به‌دست می‌آید که با استاندارد جهانی که ۳ کیلوگرم است فاصله دارد.

ایران هم‌اکنون شاهد چالش‌های زیادی در حوزه کمبود آب است که اقتصاد کشور، عملکرد اکوسیستم و زندگی جمعیت بسیاری را تحت تأثیر قرار داده است. میانگین سالانه بارش در ۷۰ درصد کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر است و فقط ۳ درصد ایران (یا به عبارتی ۴.۷ میلیون هکتار از کشور) شاهد بارش سالانه ۵۰۰ میلی‌متر است.

مقایسه آماری ایران و کشور‌های توسعه‌یافته نشان می‌دهد که متأسفانه بهره‌برداری از منابع آب ایران به صورت مدرن و توسعه‌یافته نیست و همین اتفاق باعث هدررفت بیش از حد آب در کشور می‌شود. در دنیا برداشت ۸تن گندم از هر هکتار زراعت آبی تقریباً عادی شده است در حالی که تولید محصول از زراعت‌های دیم و آبیاری به طریق سنتی معمولاً از ۵ تن در هکتار بیشتر نمی‌شود.

بر اساس نتایج سرشماری مرکز آمار، اراضی کشاورزی موجود در کشور بیش از ۱۶ میلیون هکتار است که از این مقدار بیش از ۸ و نیم میلیون هکتار سطح زیرکشت آبی است و بقیه به صورت دیم کاشته می‌شود. در حال حاضر نزدیک به ۲۰ درصد از اراضی آبی به صورت آبیاری مدرن کشت می‌شوند و طبق اقتصاد مقاومتی باید سالانه بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به آبیاری مدرن تبدیل شوند.

هنوز مشخص نیست که برنامه مدرن شدن آبیاری ۲۵۰ هزار هکتار در سال در آینده چقدر محقق می‌شود، اما باید این نکته را در نظر داشت که با توجه به رشد جمعیت و بالا رفتن تقاضا در کشور و خشک شدن بخش‌های عظیمی از کشور باید روند علمی شدن کشاورزی با جدیت بیشتری پیگیری شود.

درآمد ۸۰ میلیارد دلاری هلند

مدرنیزه شدن آبیاری و کشاورزی در کشور از یک‌سو می‌تواند مانع مهاجرت جمعیتی و از بین‌رفتن زمین‌های کشاورزی شود و از سوی دیگر می‌تواند درآمد ارزی قابل قبولی را برای کشور به همراه داشته باشد. حتی یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد بود که می‌توان درآمد‌های کشاورزی را جایگزین درآمد نفتی کرد.

مقایسه کشور هلند با ایران نشان می‌دهد با آنکه کشور هلند از لحاظ وسعت و بارندگی با دو استان گیلان و مازندران برابری می‌کند، اما از لحاظ تولید محصولات کشاورزی کشور هلند رتبه دوم صادرات محصولات کشاورزی در جهان را به خود اختصاص داده است. صادرات نزدیک به ۸۰ میلیارد دلاری یعنی دو برابر درآمد نفتی ایران حکایت از علمی بودن و مدرن بودن کشاورزی در این کشور ۱۷ میلیونی اروپایی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بزرگ‌ترین عامل موفقیت این کشور در تولید و صادرات محصولات کشاورزی وجود گلخانه‌های بزرگ نزدیک به ۹۴ کیلومتری و برخورداری از تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته در این کشور است. کشاورزی هیدروپونیک و تولید بدون خاک در این کشور به طور علمی پیشرفت کرده و به همین دلیل مصرف آب و هزینه‌ها را کاهش داده است.

اگرچه تاکنون نیز دولت‌ها برنامه‌های زیادی در جهت حمایت از بخش کشاورزی ارائه کرده‌اند، اما به نظر با توجه به وسعت بالای زمین‌های کشاورزی ایران کافی نیست. دولت باید با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و آموزش‌های رایگان توسط جهاد کشاورزی و مدیریت همه جانبه از کاشت تا فروش محصولات در بازار‌های داخلی و خارجی جدیت بیشتری داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر بیشتر کشاورزان توانایی مالی مدرنیزه کردن آبیاری و یا ایجاد گلخانه را به صورت شخصی ندارند و نیازمند حمایت مالی دولت هستند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
said
|
Switzerland
|
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
7
18
سلام. جواب سوال شما ساده است عزیزان . چون هلند نه روحانی دارد نه ااصلاح طلب نه غرب زده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
6
13
با وجود افرادی ماننند روزنامه های زبجیره ای کیهان و جوان و غیر ایران هیچگاه هلند نمی شود.مشکل در خانه هست نه بیرون خانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
2
7
با سلام . قیمت زمین و مسکن بسیار بالا رفته . وتفکر اینکه زمین کشاورزی را بفروشند تا تبدیل به ویلا و ساختمان شود اخیرا .در نزد مالکان و روستائیان بسیار بالا رفته است . چون سود سرم سام اوری نصسیباشان می شود .بعد از انقلاب قرار بود که قوه قضائیه (اداره ثبت .اسناد ) با طرح کاداستر برای حفظ امنیت غذایی زمین های کشاورزی را سندار کند . و انها صیانت کند متاسفانه بطور کامل انجام نگرفت . حال عزم و ارداه جدی قوه قضائیه و بازوان انها را می طلبد که با قاطعیت جلوی تبدیل زمین کشاورزی (رودخانه ها .حریم رودخانه . زراعی . جنگل و مراتع و غیره )بگیرند .و سریعا زمین ها را با کمک بسیج سندار کنند . ایا زمانی خواهیم دید که زمین های کشاورزی صاحب یک برگ سند دیجیتال مانند خانه باشند .باید صبر کرد
امیرقلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
1
7
سلام هلندکشوری که مدیریت درست و کاردان داردهرکس دررشته تحت تخصص خودش کارمیکند
No body
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
2
2
خدایی اومدید ایرانو با هلند مقایسه کردید؟
ایران از پایه همه چیزاش مشکل داره کشاورزی که سهلع...
محمدرضا حق منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
مدیریت ناکارآمد
بی نوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
0
0
عجب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار