کد خبر: 851229
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
شبكه خبري الجزيره دو هفته قبل خبر از احكام عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي و فراري يمن داد كه...
نعمان رحيمي
نویسنده: نعمان رحيمي

شبكه خبري الجزيره دو هفته قبل خبر از احكام عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي و فراري يمن داد كه او در اين احكام برخي از اعضاي كابينه و عوامل خود را بركنار و برخي ديگر را به پست‌هاي جديد منصوب كرد. دو اسم در ميان اسامي اعلام شده قابل توجه بود: عيدروس الزبيدي كه مقام استانداري عدن را به عهده داشت و به حكم هادي كنار گذاشته شد تا عبدالعزيز عبدالحميد المفلحي جاي او را بگيرد و هاني علي بن بريك كه نه تنها از پست وزير مشاور كنار گذاشته شد بلكه هادي او را براي انجام برخي تحقيقات به دفتر موقت خود در رياض، پايتخت عربستان فراخواند. كنار گذاشتن اين دو تن از آنجايي اهميت داشت كه از يك سو سمت حمايت اماراتي‌ها را دارند و به عبارتي مي‌شود گفت كه سهم امارات در كابينه هادي بودند و از سوي ديگر، هواداراني در برخي از قبايل جنوبي يمن داشتند. اين دو عامل باعث شد تا بركناري اين دو تن براي منصور هادي بي‌دردسر نباشد. هواداران الزبيدي فرداي صدور احكام منصور هادي به خيابان ريختند و در حالي كه پرچم‌ يمن جنوبي و عكس‌هاي الزبيدي را در دست داشتند، عليه هادي شعار دادند و خواستار بازگشت الزبيدي به مقامش بودند.
 
مشكل منصور هادي تنها اين معترضان نبود بلكه مشكل بزرگ‌تر او نظر اماراتي‌ها نسبت به احكامش بود. اماراتي‌ها هرچند در ظاهر امر مدعي هماهنگي و عدم‌اختلاف با سعودي‌ها در عرصه يمن بوده و هستند اما معلوم است كه نمي‌توانستند نسبت به احكام منصور هادي بي‌تفاوت باشند. در واقع، اماراتي‌ها به خوبي مي‌دانند كه منصور هادي در صدور اين احكام تنها عروسك بي‌اراده آل سعود و به خصوص محمد بن سلمان، وزير دفاع و جانشين وليعهد سعودي‌هاست و از اين جهت، بركناري عواملش در يمن به معني انحصارطلبي آل‌سعود است كه مي‌خواهد به اين وسيله از دامنه نفوذ اماراتي‌ها بكاهد. به همين دليل بود كه اماراتي‌ها بعد از صدور اين احكام رفته رفته لحن انتقادي خود را عليه منصور هادي افزايش دادند. انور قرقاش، وزير مشاور امارات در توئيتر و به صورت ضمني احكام منصور هادي را ارجح دادن منافع شخصي و خانوادگي و حزبي بر منفعت ملي دانست.
 
علي النعيمي، مدير كل شوراي آموزش ابوظبي هم علي بن بريك را به عنوان «قهرمان واقعي مقاومت» توصيف كرد! ضاحي خلفان، معاون رئيس پليس دوبي به طور كلي پرده‌پوشي و در لفافه حرف زدن را كنار گذاشت و به صراحت گفت: « به خدا سوگند كه هادي ديگر نه در شمال و نه در جنوب مورد قبول نيست. » منصور هادي نزديك به يك هفته بعد از صدور احكامش به ابوظبي، پايتخت امارات رفت تا در ملاقات با محمد بن زايد آل نهيان، وليعهد ابوظبي تلاشي براي فروكش كردن اختلافات كرده باشد اما خشم اماراتي‌ها تا آن حد بود كه او هم كوتاه نيامد و در آن ديدار نيروهاي اماراتي در يمن را نه نيرويي آزادي‌بخش بلكه نيرويي اشغالگر خواند.
در هر صورت فرايند اعتراضات در يمن و خشم اماراتي‌ها در اين مدت نتيجه داده و حالا الزبيدي ايجاد شوراي سياسي انتقالي در جنوب يمن را اعلام كرده كه از 24 عضو و به خصوص پنج استاندار از استان‌هاي جنوبي تشكيل شده است.
 
بن بريك هم در تشكيل اين شورا هم‌پاي الزبيدي است كه معاونت شوراي سياسي را به عهده گرفته و يك روز بعد از تشكيل شوراي سياسي، خبر از ايجاد شوراي نظامي داده است. اين اقدام در عمل به معناي كودتا در برابر منصور هادي است كه باعث مي‌شود عدن به عنوان مهم‌ترين پايگاه در جنوب و استان‌هاي عضو اين شورا در مقابل او قرار بگيرند. علاوه بر اين، بايد به همراهي و حمايت علي ناصر محمد، رئيس‌جمهور سابق يمن جنوبي از تشكيل اين شوراي سياسي توجه كرد كه چيزي جز حمايت‌بخش جدايي‌طلب در جنوب يمن از اين شورا نيست. هيچ شكي نيست كه تشكيل اين شورا در عمل به معناي تجزيه يمن و بازگشت وضعيت به قبل از وحدت در سال 1990 و تشكيل دو يمن شمالي و جنوبي است. اين رويداد بي‌شك باعث پيچيده‌تر شدن اوضاع سياسي و نظامي يمن مي‌شود اما روشن است كه اماراتي‌ها با اين رويداد عروسك‌هاي خود را در مقابل عروسك‌هاي آل‌سعود قرار داده و همين نيز مي‌تواند ختم به بعد جديدي از جنگ يمن بشود كه عبارت از جنگ بين اين عروسك‌ها باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
0
0
الهم العن آل سعود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار