کد خبر: 761378
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
برنامه «ایران» شبکه مستند این هفته به معرفی باغ گیاه شناسی، شهر ساوه، هنر پتینه و پخش نماهنگی از سردر باغ ملی ایران می پردازد.
به گزارش روابط عمومی شبکه مستند سیما، «ایران» در نخستین آیتم این هفته باغ گیاه‌شناسی ملی ایران را معرفی می کند. منطقه خوش آب و هوایی که نشان‌دهنده الگویی از باغ ایرانی با یک میدان اصلی و چهار بلوار منتهی به آن به حساب می آید.
سفر به ساوه
این برنامه سپس به معرفی ساوه می پردازد. ساوه یکی از شهرها و مناطق باستانی بازمانده از دوره ساسانی است که در اواخر آن دوره و در اوایل دوره اسلامی یعنی سال ۲۲ هجری، جزو ایالت جبال یا کوهستان بوده ‌است.
«ایران» در ادامه در گفتگو با یکی از اساتید هنر پتینه، اطلاعات کامل تری از این هنر را به مخاطبان ارائه می کند. پتینه هنر کهنه کردن و یا به عبارتی رنگ و لعاب دادن به اشیا، اجسام و سطوح و هرچیز رنگ پذیر است.
آشنایی با نماد قدیمی شهر تهران
نماهنگی از سردر باغ ملی پایان بخش این مجموعه است. سردر باغ ملی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است که در سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ توسط جعفرخان کاشانی نوسازی شده و اکنون یکی از نمادهای شهر تهران است. این بنا در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (ره)، در ضلع شرقی وزارت امور خارجه و در ضلع غربی موزه پست و تلگراف قرار دارد.  پیش از بنیاد برج آزادی، این دروازه به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد.
مجموعه «ایران» ساعت 21:30 روز جمعه چهارم دی به مدت 30 دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن میرود و سه شنبه هشتم دی ساعت 21:30 بازپخش می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار