کد خبر: 650270
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
عضو ارشد انجمن بين‌المللي تحليل رفتار در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
بهرامي گفت: آمار طلاق در جامعه فاجعه است و اين در حالي است در جامعه سنتي ما وقاحت را به جايي مي‌رسانند كه اخيرا براي مراسم طلاق كارت دعوت چاپ مي‌كنند.
جوان‌آنلاين: دكتر منصور بهرامي، عضو ارشد انجمن بين‌المللي تحليل رفتار در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به علل بالا رفتن سن ازدواج در بين جوانان اظهار داشت: موضوع ازدواج همواره در تاريخ بشريت به شكل‌هاي مختلف وجود داشته است. به طور كل در هر جامعه‌اي وقتي دختر و پسر به سن ازدواج مي‌رسند نسبت به اين موضوع گرايش پيدا مي‌كنند و براي آنكه اين مسئله ضابطه‌مند باشد بحث ازدواج مطرح مي‌شود.
بهرامي ادامه داد: تمام اديان و آيين‌ها براي ازدواج بين دختر و پسر احترام خاصي قائل هستند و بسياري اين را جزو وظايف هر جوان مي‌دانند. اما با وقوع انقلاب صنعتي در كشورهاي سرمايه‌دار تغييراتي نيز در جامعه به وجود آمد. اين انقلاب زنان را از خانه‌ها به كارخانه‌ها كشاند و كم‌كم از وظايف مادري و همسرداري را از زنان دور كرد.
وي با بيان اينكه بعد از انقلاب صنعتي، نهضت فمنيستي راه‌اندازي شد و بحث استقلال زنان را مطرح كردند، گفت: وقتي در زندگي مشترك بحث استقلال پيش آيد، افراد خود به خود از زندگي اشتراكي دور مي‌شوند و براي آنكه بتوانند خوب كار كنند و درآمد بيشتري داشته باشند اصلا به فرزند فكر نمي‌كنند. تدريجا با مطرح شدن چنين موضوعاتي در جوامع صنعتي بحث ازدواج كم‌رنگ شد و دختر و پسر تنها زير يك سقف با هم زندگي مي‌كردند كه اصطلاحا همزي گفته مي‌شود.
بهرامي افزود: در حال حاضر بسياري از كشورها با هم زندگي كردن دختر و پسر را به رسميت مي‌شناسند و معتقدند وقتي دختر و پسر زير يك سقف باشند نياز نيست ازدواج كنند؛ حال در مملكت ما كه بر پايه‌ي سنت‌ها و فرهنگ قديمي است اين ديدگاه غرب ديده مي‌شود و جوانان اين فرهنگ را الگو برداري و بومي سازي مي‌كنند.
اين عضو ارشد انجمن بين‌المللي تحليل و رفتار تصريح كرد: در حال حاضر ديده مي‌شود كه در كشور ما جوانان معتقدند زماني بايد ازدواج كنند كه از هر نظر تامين باشند و اصولا لزومي ندارد با هم ازدواج كنند و مي‌توانند زير يك سقف زندگي كنند، اصطلاحا به اين نوع ازدواج، ازدواج سفيد يا اصطلاح همزي گفته مي‌شود كه جوانان از غرب الگو گرفته‌اند.
وي ادامه داد: در اين ازدواج‌هاي سفيد يك كلاه هم روي اين رابطه قرار مي‌دهند و نامه‌اي مبني بر محرم بودنشان، براي رفع‌ ايجاد مزاحمت تهيه مي‌كنند، در حالي كه اصلا به اين قضيه اعتقادي ندارند و در واقع بخشي از احكام هم به عنوان ابزار استفاده مي‌كنند و به سخره مي‌گيرند. حتي در حال حاضر برخي سايت‌ها هستند كه چنين مجوزهايي را براي دختر و پسر آماده مي‌كنند تا اگر به جايي هم رفتند يكي از اين نامه‌ها را در اختيار داشته باشند.
بهرامي اضافه كرد: به نظر مي‌رسد متوليان چشمشان را روي اين قضايا بسته‌اند و موضوع را يك بعدي مي‌بينند و اين باعث مي‌شود كمتر شاهد ازدواج‌هاي قانوني باشيم. ضمن اينكه دختران ما از نظر تحصيلات، تخصص و مهارت به جايي رسيد‌ه‌اند كه خودشان عنوان مي‌كنند ما چيزي كمتر از مرد نداريم و اين تفكر منجر به بالا رفتن سن ازدواج مي‌شود، چون دختران جامعه ما به استقلال رسيده‌اند تصور مي‌كنند ديگر نيازي به ازدواج ندارند در حالي كه طبق دين اسلام زن و مرد مكمل يكديگر هستند و با ازدواج به تكامل مي‌رسند.
وي با اشاره به بحث مهريه‌هاي بالاي دختران گفت: مهريه‌هاي بالا يكي از آفت‌هاي ازدواج است، البته خوشبختانه قوه قضائيه مقداري روي اين قضايا تعديل داشته است. توقعات بالاي يك خانواده دختر باعث مي‌شود سن ازدواج بالا برود و منهاي سن ازدواج، آمار ازدواج پايين بيايد تا آنجا كه  برخي كاملا زندگي تجرد را پذيرفته‌اند. اما موجي كه تازگي‌ها در بين دختران به وجود آمده اين است كه دختران زمان ازدواج حق طلاق را مي‌گيرند و همين موضوع باعث مي‌شود پايه‌هاي يك زندگي مشترك تزلزل پيدا كند.
بهرامي در رابطه با افزايش ميزان طلاق در جامعه بيان كرد: آمار طلاق در جامعه فاجعه است و اين در حالي است در جامعه سنتي ما وقاحت را به جايي مي‌رسانند كه اخيرا  براي مراسم طلاق كارت دعوت چاپ مي‌كنند و در واقع براي جدايي جشن مي‌گيرند. اين نوعي سنت شكني است.
وي معتقد است، برخي از جوانان كه شرايط مالي مناسبي داشته باشند به سمت خانه مجردي روي مي‌آورند و در حال حاضر موضوع خانه مجردي در بين دختران هم زياد شده است، اين باعث مي‌شود جوانان به تشكيل زندگي مشترك و ايجاد تعهد علاقه‌مند نباشند.
به گفته بهرامي انسان ذاتا به دنبال كسب لذت و فرار از درد است، البته اين يك طرف معادله است و از سوي ديگر بايد ديد اين لذت به چه بهايي باشد و تكليف ارزش‌هايمان چه مي‌شود؟
اين عضو ارشد انجمن بين‌المللي تحليل و رفتار در رابطه با آسيب‌هاي بالا رفتن سن ازدواج بين جوانان اظهار داشت: بالطبع انسان غرايزي دارد كه اگر درست هدايت نشود ممكن است به سمت و سويي برود كه نوعي انحراف به وجود آيد. جواني كه ازدواج نكرده اين اجازه را به خود مي‌دهد، تعهد و وفاداري نسبت به جنس مخالف نداشته باشد به همين دليل هم تنوع طلبي در بين جوانان زياد شده اين يكي از مهم‌ترين عوارضي است كه دامن جامعه را مي‌گيرد. در گذشته اگر مرد و زني با يكديگر رابطه‌اي داشتند، سعي مي‌شد اين رابطه پنهاني باشد و كسي متوجه نشود در حال حاضر اينطور نيست و رفته‌رفته قبح اين قضيه شكسته مي‌شود.
بهرامي همچنين با اشاره به مسئله افزايش جمعيت گفت: براي افزايش جمعيت بايد بستر ازدواج جوانان فراهم شود ما در آينده به نسل جوان نياز داريم و متوليان در اين زمينه بايد بستر سازي كنند و در اين صورت مطمئنا بسياري از جوانان ما علاقه‌مند به ازدواج هستند.
وي عنوان كرد: فردي كه تصميم به ازدواج مي‌گيرد حتما بايد هويت اجتماعي‌اش كامل شده باشد تا ازدواج موفقي داشته باشد و البته بايد اين تجملات افراطي عروسي‌ها كه آرامش خانواده‌ها را بر هم مي‌زند، كاسته شود تا جوانان از ازدواج دوري نكنند.
عضو ارشد انجمن بين‌المللي تحليل و رفتار در پايان تاكيد كرد: با بالا رفتن سن ازدواج جوانان و فراهم نبودن زمينه‌هاي آن، بايد توجه داشت نه تنها سن ازدواج بالا مي‌رود بلكه آمار ازدواج هم كاهش مي‌يابد و به اين ترتيب جمعيت روبه كاهش مي‌رود و در آينده با كمبود نسل جوان مواجه خواهيم بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
بسیجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
0
1
امار طلاق درجامعه فاجعه است ؟ ... ، مسئول این فاجعه کیست ایا دولت 10ماهه ی روحانی است یا ...............؟!!!!!!!!
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
2
1
بنام خدا باسلام امارها گویای این واقعیت است که بیش از 980000دختر مجرد تاکنون ازدواج نکرده بیش از 30سال سن در کشور وجود دارد که چشم براه وصلت وتشکیل خانواده هستند ومهمترین مانع ازدواج زوج ها هم مشکل مسکن میباشد که دولت میتواند با اختصاص زمین رایگان (اجاره 99ساله) به این قشر گام مهمی را برای اغازین این راه بردارد. وبه کاهش نگرانی واضطراب دائمی خانواده وبستگان انها تاحدی پایان بخشد. ممنون
محمد صدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
1
0
ضمن تایید فرمایشات جناب اقای دکتر بهرامی بنظر می‌رسد علاوه بر مشکلات اقتصادی جوانان ک مانع اصلی ازدواج محسوب میشود فرهنگ جهانی ک با قدرت اعمال وتبلیغ میشود دیگر ازدواج را تشکیل دهنده سلول اولیه جامعه نمی داند ‌افزایش غیر عادی جدایی های عاطفی وطلاق طی سه سال اول زندگی مشترک خود عامل تردید نسل جدید برای تشکیل خانواده گردیده واین روند بدون شک سایر نهاده های سنتی را سست کرده ومتعاقبا ارزش‌های جدیدی را جایگزین میکند ک مورد تایید گروه‌های سنتی نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار