کد خبر: 1221678
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
کارشناسان معتقدند که اقدامات سال گذشته دولت به خصوص در زمینه راه اندازی و احیای واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل نشان می‌دهد که موضوع تولید برای دولتمردان جایگاه ویژه‌ای داشته است.

جوان آنلاین: رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۳، را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند و در پیامی که به مناسبت نوروز در اولین روز سال داشتند، تاکید کردند: جمع‌بندی نظرات کارشناسان اقتصادی ما را به این نتیجه می‌رساند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله «تورم»، «اشتغال» و «ارزش پول ملی» مسئله «تولید» است و به‌همین دلیل در چند سال گذشته برموضوع تولید تکیه شده است.

به گزارش فارس، حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین در اولین روز از بهار سال ۱۴۰۳ در جمع اقشار مختلف مردم فرمودند که «در سال گذشته ما شعار مهار تورم رشد تولید را مطرح کردیم. گزارش‌های رسمی که مورد تأیید هم هست به ما می‌گوید که کار‌های خوبی در این زمینه انجام شده. البته با فاصله نسبتاً زیادی با آنچه که مطلوب ماست. باز هم باید تلاش بشود»

بیانات رهبر معظم انقلاب در کنار نامگذاری سال جدید و همچنین سال‌های پیش نشان می‌دهد معظم له به موضوع «تولید» توجه ویژه و جدی دارند. کارشناسان معتقدند اقدامات دولت سیزدهم در طی مدت فعالیت نشان می‌دهد که موضوع تولید برای دولتمردان نیز جایگاه به خصوصی داشته است. راه اندازی کارگاه‌های نیمه تعطیل و تعطیل و ایجاد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی جدید بیانگر این است که دولت هم برای مسئله تولید تلاش‌های قابل توجهی داشته و برآیند مجموع اقدامات دولت و سایر نهاد‌هایی که در عرصه تولید تلاش کردند هم باعث شد که رهبر انقلاب تاکید کنند که کار‌های خوبی صورت گرفته است.

احیای ۱۶۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان خوزستان
آیت الله رئیسی از ابتدای سال ۱۴۰۲ و در دور دوم سفر‌های استانی دولت سیزدهم سفر‌های خود را به استان‌های مختلف آغاز کرد. بازدید از بخش‌های مختلف تولیدی و صنایع نشان می‌دهد رییس جمهور در این سفر‌ها به موضوع تولید توجه ویژه‌ای داشته است. آیت الله رئیسی در اولین سفر خود در سال ۱۴۰۲ در هفتم اردیبهشت ماه به خوزستان سفر کرد و در ابتدای ورود خود به استان خوزستان در مراسم جشن احیای ۱۶۰ واحد صنعتی و تولیدی که در حاشیه دومین نمایشگاه احیاگران واحد‌های اقتصادی در شهر دزفول برگزار شد، شرکت کرد.

وی در این مراسم تاکید کرد که «وقتی شاهدیم در این استان واحد‌های صنعتی و تولیدی راکد و نیمه تعطیل به دست توانای مدیران، متخصصان و مردم این خطه احیا و تولید و اشتغال به جریان افتاده است، بسیار جای خرسندی و شکرگزاری دارد.»

پروژه عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستا استان خوزستان و ۷۰ کیلومتر از پروژه ریلی دو خطه سازی محور اندیمشک-اهواز و بهره برداری از بخش گازی نیروگاه سیکل دوو کوهه از پروژه‌هایی بود که در سفر رییس جمهور افتتاح شد. رئیس جمهور در ادامه در جمع کارگران شرکت هفت‌تپه حاضر شد و‌با قدردانی از همت و تلاش همه کارگران و کسانی که با دلسوزی این شرکت را به مدار تولید بازگرداندند، از پیگیری طرح‌های توسعه این مجموعه با هدف افزایش تولید و ایجاد اشتغال خبر داد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در روز دوم سفر استانی دولت به خوزستان، فاز یک شرکت پالایش هویزه خلیج فارس را به صورت رسمی افتتاح کرد که برای اجرای پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس، بیش از یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار اعتبار ارزی و بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است.

با راه‌اندازی این پالایشگاه روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه شد. افتتاح این پروژه کمک بزرگی به جمع‌آوری و بازیابی گاز مشعل‌های غرب کارون می‌کند و در کاهش آلودگی شهر اهواز و مناطق اطراف آن بسیار اثرگذار است. به گفته رئیس جمهور در این سفر بیش از ۲۰۰ مصوبه برای پیشرفت و رونق استان خوزستان در نظر گرفته شد.

آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان
مقصد رئیس جمهور در دومین سفر خود در سال ۱۴۰۲ از دور دوم سفر‌های استانی استان سیستان و بلوچستان بود. آیت الله رئیسی به منظور افتتاح چندین طرح عمرانی و پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی سواحل مکران وارد استان سیستان و بلوچستان شد. در این سفر عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و یا نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد که برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده، منتقل می‌کند. همچنین با دستور رئیس جمهور عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس از گذشت ۱۳ سال آغاز شد.

در مرحله بعد از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور بهره‌برداری شد که این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب ۷ مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شده است.

یکی از مهم‌ترین بهره برداری‌های این سفر پروژه بازارجه مشترک مرزی مند-پیشین و خط تبادل برق پلان-جیوانی بود که رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان شهباز شریف به طور مشترک بازارچه مرزی مند-پیشین و خط تبادل برق پلان-جیوانی را در گذرگاه مرزی «پیشین» افتتاح کردند.

۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده فروشید مشترک «پیشین» بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

همچنین رئیس جمهور از مجتمع پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توسعه این مجمتع بزرگ پتروشیمی قرار گرفت. طرح عظیم شهرک پتروشیمی مکران در ساختگاهی به مساحت بیش از ۱۲۰۰ هکتار با طول تقریبی ۴.۴ و عرض ۲.۵ کیلومتر در حوزه سواحلی مکران در حال اجرا است.

موقعیت استراتژیک این منطقه و نزدیکی به بازار‌های مصرف بزرگ دنیا از طریق اتصال به آب‌های آزاد و توجیهات اقتصادی ناشی از آن اهمیت این پروژه را دوچندان می‌نماید. این پروژه فراملی با هدف توسعه صنعت به ویژه صنعت پتروشیمی در منطقه سیستان و بلوچستان، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های امنیتی و با هدف جذب سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی
در مقصد بعدی سفر‌های رئیس جمهور در سال گذشته ایشان، پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه به آذربایجان شرقی سفر کرد. آیت الله رئیسی در مراسم جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد صنعتی و تولیدی این استان که در محل مجموعه صنعتی ماشین‌سازی تبریز برگزار می‌شد، با قدردانی صمیمانه از همه کسانی که در احیای این واحدها، از جمله کارخانه ماشین‌سازی تبریز نقش داشتند، گفت: اینکه گفته شد در سال ۱۴۰۱ در این کارخانه حدود ۱۳۰۰ دستگاه تولید شده و برای سال جاری تولید ۲ هزار دستگاه هدف‌گذاری شده نشان‌دهنده آن اراده بلند و دستان توانای شما کارگران و صنعت‌گران عزیز است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این سفر خود با حضور شهرک صنعتی چرمشهر، ضمن بازدید از یکی از واحد‌های تولیدی این شهرک، از نزدیک در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت که رئیس جمهور در جریان بازدید از این شهرک صنعتی دقایقی نیز با کارگران شاغل در آن به صورت صمیمی و بی‌واسطه به گفتگو پرداخت و وضعیت شغلی و معیشتی آن‌ها را جویا شد.

رئیس جمهور در ادامه با حضور در کارخانه تراکتورسازی ایران در تبریز، خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان را افتتاح کرد. این خط با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده در مساحتی به متراژ ۵ هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی احداث شده و برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.

آیت الله رئیسی ضمن بازدید از خط تولید شرکت تراکتورسازی ایران، از دو محصول جدید این گروه صنعتی رو نمایی کرد. با داخلی‌سازی تولید تراکتور شالیزار نه تنها سالانه از خروج ۱۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد، بلکه پیش‌بینی می‌شود از محل صادرات این نوع تراکتور، سالانه پنج میلیون دلار نیز ارز عاید کشور شود.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این سفر به دست رئیس جمهور افتتاح شد طرح مسیر ریلی بستان‌آباد-خاوران بود که با افتتاح این بخش تکمیلی از راه‌آهن میانه-تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد. این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسید.

این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح به‌دست می‌آید. آیت الله رئیسی در ادامه سفر خود به استان آذربایجان شرقی از تصفیه خانه و خط آبرسانی و مرکز دیسپاچینگ برق منطقه‌ای شمال غرب کشور بهره‌برداری کرد که با بهره‌برداری از این پروژه مردم میانه، شهر تَرک و ۱۷ روستای واقع در مسیر از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند. همچنین با حضور دکتر رئیسی مرکز دیسپاچینگ (راهبری) برق شمال‌غرب کشور با اعتبار هزینه شده ۱۳۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور
مقصد بعدی رئیس جمهور در سال ۱۴۰۲ استان کرمان بود که در این سفر نیز آیت الله رئیسی به نظارت بر برخی پروژه‌ها و رسیدگی به وعده‌هایی که در طول سفر‌های دور اول به این استان داده شده بود پرداخت.

در ابتدای این سفر طرح انتقال آب شرب به شهرستان‌های بم و بروات شامل خط لوله به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ و ۵ هزار مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق است که فاز اول تصفیه‌خانه این طرح نیز به ظرفیت ۲۵۰ لیتر از مجموع ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه افتتاح شد. پروژه آب‌رسانی بم و بروات از سد نسا، بیش از ۱۰ سال نیمه کاره رها مانده بود.

تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهر‌های بم و بروات به میزان ۲۰ میلیون متر‌مکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهر‌های فهرج، ریگان و نرماشیر و ۱۴۲ روستای مسیر به میزان حدود ۱۰ میلیون متر‌مکعب در سال هدف (سال ۱۴۲۵)، چشم‌انداز و افق زمانی این طرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پست ۱۳۲.۲۰ کیلوولت سبزواران، خط ۴۰۰ کیلوولت شاهماران ۲، خطوط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی جیرفت و خط ۴۰۰ کیلوولت بم- جیرفت، احداث، توسعه، اصلاح، بهینه‌سازی شبکه برق جهت برق‌رسانی به بیش از ۶۴۰۰ متقاضی فاقد برق، برق‌رسانی به ۱۲ روستای فاقد برق، برق‌رسانی به ۶۳۷ واحد مسکن ملی و تحویل پنل خورشیدی به عشایر استان به تعداد ۳۴۰ دستگاهاز دیگر پروژه‌هایی هستند که در این سفر افتتاح شدند.

رئیس جمهور همچنین از عملیات احداث شبکه آب‌رسانی به مرکز استان که از خط انتقال آب خلیج‌فارس به بخش‌های صنعتی سیرجان منشعب شده است نیز بازدید کرد. احداث این خط به طول ۱۴۶ کیلومتر از بهمن سال گذشته آغاز شده و با سرعت بسیار خوبی به پیش می‌رود، به طوری که ۶۶ کیلومتر آن احداث شده و پیش‌بینی می‌شود در بهار سال آینده به بهره‌برداری برسد.

پتروشیمی گچساران بزرگترین پروژه صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد
رئیس جمهور در سفر بعدی خود از دور دوم سفر‌های استانی دوشنبه ۲۶ تیر ماه به استان کهکیلویه و بویراحمد سفر کرد و درابتدا در جمع عشایر استان در منطقه دشت سقاوه حضور یافت و مورد استقبال گرم و پر شور عشایر کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت، و دقایقی در فضای صمیمانه و بی‌واسطه با عشایر به گفتگو پرداخت.

در این سفر با حضور رئیس جمهور مجتمع پتروشیمی گچساران به عنوان بزرگترین پروژه صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید. این پروژه با اعتبار ۱.۳ میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیس جمهور به استان کهگیلویه بویراحمد است. همچنین در راستای کمک به حل مسأله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور، عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در کهگیلویه و بویراحمد نیز با دستور رئیس جمهور آغاز شد. ایت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفر استانی دولت مردمی به استان کهگیلویه و بویراحمد، سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا را افتتاح و از واحد اول نیروگاه این سد نیز بهره‌برداری کرد.

مطالعات ساخت این سد در سال ۱۳۷۳ و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوز‌های لازم از سازمان‌های ذیربط و با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شده بود، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های ۲۲ ماهه دولت مردمی و تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

از دیگر پروژه‌هایی که رئیس جمهور در این سفر از آن بهره برداری کردند بیمارستان ۳۲ تختخوابی سردار شهید قاسم سلیمانی شهرستان بهمئی بود که این بیمارستان با اعتباری بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان و زیربنای ۵ هزار متری در دو طبقه و دارای ۳۲ تخت احداث شده است که ظرفیت افزایش تا ۶۴ تخت را دارا است.

در دومین روز از برنامه‌های این سفر رئیس جمهور پروژه بزرگ و ملی محور ترانزیتی «پاتاوه - دهدشت» را افتتاح کرد. پروژه بزرگ ملی محور پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

آغاز عملیات زیرسازی خط‌آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی
رئیس جمهور در ادامه سفر‌های استانی خود وارد بیرجند شدندکه در این سفر دستور آغاز عملیات اجرایی طرح راه‌آهن نهبندان - بیرجند – قاین – یونسی را صادر کرد. پروژه راه‌آهن زاهدان - بیرجند – مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر به عنوان یک پروژه ملی و فراملی در دست اجراست که ۱۳ قطعه آن در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد.

رئیس جمهور در جمع نخبگان این استان با اشاره به رشد ۲ برابری جذب سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی در ۲ سال گذشته اظهار داشت: این گواه آن است که چنانکه رهبری فرمودند ملت ایران حتما قله‌ها را فتح و در جنگ اراده‌ها، اراده خود را برای پیشرفت و فرزانگی در همه عرصه‌ها بر دشمن تحمیل خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار