کد خبر: 1220367
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
بعد از ۱۲ سال انتظار باز هم آزادراه ۸ کیلومتری منجیل - رودبار به طور کامل افتتاح نشد. منطقی که برای بلا استفاده گذاشتن مسیر بازگشت اعلام شد  معیشت فروشگاه‌های زیتون‌فروشی است که عموماً متعلق به چند نفر است و معلوم نیست چرا ترافیک شدید مردم و پول جاده باید فدای این منطق شود
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین:  روز دوشنبه گذشته مسیر هشت کیلومتری منجیل - رودبار در آزادراه قزوین - رشت در حالی افتتاح شد که همین مسیر کوتاه، ترافیک سنگینی در این بزرگراه ایجاد می‌کرد و در مناسبت‌های مختلف و به ویژه تعطیلات که بار ترافیکی افزایش می‌یافت در مسیر رفت و برگشت وقت میلیون‌ها مسافر را تلف می‌کرد و هزاران لیتر سوخت را هدر می‌داد. ناگفته پیدا بود که فشار زیتون فروشان رودباری عامل باز نشدن این بزرگراه بود. اما بعد از ۱۲ سال وقتی خبر بهره‌برداری از این هشت کیلومتر منتشر شد، مسئولان استانی و کشوری گفتند هنوز در مسیر برگشت باید از رودبار گذشت و بزرگراه از رودبار تا منجیل برگشت ندارد؛ حرف‌هایی که نشان می‌دهد هنوز هم زور زیتون‌فروشان به همه می‌چربد و بعد از صرف هزینه‌های چند هزار میلیاردی از بیت‌المال آش همان آش است و کاسه همان کاسه!
 
آزادراه منجیل - رودبار به طول ۲/۸ کیلومتر تکه‌ای از آزادراه قزوین - رشت است که بیش از یک دهه است قول و وعده وعید‌هایی در مورد تکمیل آن داده می‌شد، اما با نفوذ و فشار زیتون فروشان رودبار این اتفاق رخ نمی‌داد. کافی بود یک‌بار در مناسبت‌های مختلف و به ویژه تعطیلات از این مسیر عبور می‌کردید تا متوجه شوید در حد فاصل منجیل - رودبار و برعکس، ساعت‌ها باید در ترافیک اسیر باشید. 
مسافران این مسیر هر بار با هدر دادن میلیون‌ها لیتر بنزین و تلف شدن ساعت‌ها از وقت‌شان محکوم بودند اول زیتون‌فروشان رودبار را تماشا کنند و بعد با تنی خسته و روحی آزرده به راه خود ادامه دهند. 
بعد از گذشت ۱۲ سال بالاخره روز دوشنبه گذشته اعلام شد آزادراه منجیل - رودبار هم به مرحله افتتاح رسیده است و از این پس هموطنان می‌توانند از آن استفاده کنند، اما یک نکته همه چیز را نیمه کاره نگه داشت و باز هم زیتون فروشان آنقدر قدرت داشتند که اجازه ندادند مسیر بازگشت باز شود و در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ فقط در مسیر رفت، مسافران حق دارند از آن گذر کنند. 
خبر بدتر اینکه از همین الان شایعه‌هایی در مورد عوارض ۱۵ هزار تومانی برای مسیر هشت کیلومتری منجیل – رودبار تعیین شده است؛ اتفاقی که ثابت می‌کند زیتون فروشان انتقام همین هشت کیلومتر یکطرفه را هم گرفتند. چون از این پس بیشتر مسافرانی که هم در ابتدای آزادراه قزوین - رشت عوارض می‌دهند و هم در انتهای آن عوارض می‌پردازند، برای رهایی از ۱۵ هزار تومان (پول زور) در این نقطه، راه رودبار را در پیش خواهند گرفت تا این‌بار در میان ترافیک سنگین و خستگی‌هایشان، شاهد لبخند پیروزی زیتون فروشان بر تمام دستگاه‌های دولتی باشند. 
 
 چرا راه برگشت باز نشد؟
آزادراه قزوین - رشت به دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونل‌ها و پل‌های زیاد یکی از پیچیده‌ترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌آید، زیرا این آزادراه از کنار بافت شهری و بالای رودخانه عبور می‌کند و به همین دلیل در زمان احداث، اعلام شد کار‌ها بسیار دشوار است. این مسیر به طول ۱۳۸ کیلومتر با ظرفیت کلی معادل ۵ هزار و ۳۲۰۰ خودروی سواری در روز است. تعداد ۱۰ دستگاه تونل با مجموع طول حدود پنج کیلومتر که طول بزرگ‌ترین آن‌ها هزار و ۷۶۳ متر است در این مسیر قرار دارد. تعداد پل‌های تیپ، ۴۱۶ دستگاه و تعداد پل‌های بزرگ ۲۹ دستگاه با حداکثر دهنه ۷۷ متر است. در بخشی از این مسیر، آزادراه منجیل - رودبار ۲/۸ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوار‌سازی تشکیل می‌دهد و با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی، آن را در لیست طرح‌های بزرگ و اساسی کشور قرار داده است. 
پروژه عظیم آزادراه قزوین - رشت که فقط به خاطر هشت کیلومتر نیمه کاره مانده بود مشکلاتی برای مسافران به لحاظ بار ترافیکی و شهروندان لوشان، رودبار، منجیل و رستم‌آباد به ویژه در ایام تعطیلات ایجاد کرده بود. حالا با بهره‌برداری از این آزادراه اینگونه مسائل باید رفع شود ولی وقتی مسیر بازگشت هنوز بسته مانده است، زیاد نمی‌توان به راحتی مسافرانی که به سمت تهران می‌آیند فکر کرد و مطمئن بود. در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ملاحظات اجتماعی پروژه آزادراه قزوین- رشت در محدوده رودبار گفت: «به دلیل توجه به مسئله اقتصاد بازار زیتون مسیر برگشت از داخل شهر رودبار می‌گذرد.»
مهرداد بذرپاش با تأکید بر اینکه بازگشایی این محور گره کور ترافیکی ورودی گیلان را از سمت جنوب استان باز می‌کند و در آمد و شد و تردد خودرو‌ها تسهیل‌بخشی می‌شود، افزود: «برای تکمیل پروژه باقیمانده آزادراه رشت - قزوین ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت. دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل این پروژه نیمه تمام از دولت‌های گذشته انجام داد تا عید متفاوتی برای مردم رقم بخورد. ضمن اینکه بهره‌برداری باقیمانده آزادراه منجر به توسعه گردشگری و اقتصادی گیلان و رضایتمندی مردم و مسافران می‌شود.»
وی با اشاره به اهتمام دولت در اتمام پروژه‌های نیمه تمام بیان کرد: «دولت سیزدهم یک پروژه نیمه تمام دیگر را تکمیل و افتتاح کرد. افتتاح پروژه آزادراه منجیل- رودبار یکی از پروژه‌های ملی و مهم دولت است. مسافران همواره برای سفر به گیلان به ویژه در پیک مسافرت‌های نوروزی با معضل ترافیک مواجه بودند که با افتتاح این پروژه بار ترافیکی در ورودی گیلان کاهش خواهد یافت.»
البته آقای بذرپاش اشاره‌ای به خروجی گیلان و ترافیکی که از سال‌ها قبل در این نقطه ایجاد می‌شده نکرد. چون مسیر برگشت هنوز باز نشده و بهتر است بگوییم به این زودی‌ها هم باز نخواهد شد. 
 
 بیت‌المال فدای سود زیتون فروشان
روز دوشنبه وقتی معاون اجرایی رئیس‌جمهور به گیلان رفته بود تا در آیین بهره‌برداری از پروژه باقیمانده آزادراه رشت - قزوین در محدوده رودبار حضور داشته باشد، گفت: «این مقدار باقیمانده از پروژه آزادراه از نظر اجتماعی و اقتصادی برای گیلان و کشور مهم و حیاتی است.»
شاید زمانی که محسن منصوری عنوان کرد «حامل سلام و پیام رئیس‌جمهور به مردم گیلان هستم و ایشان به علت تداخل برنامه‌ها نتوانستند به این مراسم برسند» می‌شد فهمید آقای رئیسی از وضعیت این آزادراه مطلع شده و نخواسته است به دلیل هشت کیلومتر آن هم فقط برای مسیر رفت به گیلان برود. در کنار تمام ادعا‌های مسئولان که بهره‌برداری از یک طرف بزرگراه منجیل - رودبار را عامل رفع بسیاری از مشکلات می‌دانند، اما از صحبت‌های آنان به خوبی می‌توان متوجه شد که زیتون فروشان تصمیم گیرندگان اصلی برای اتمام یا نیمه کاره ماندن پروژه آزادراه هستند و مهم نیست چقدر از وقت مسافران در این چند کیلومتر تلف می‌شود و چه مقدار سوخت هدر می‌رود و هوای پاک گیلان بوی دود می‌گیرد. 
ناگفته نماند چند سال است بازاری برای خروج از شهر و انتقال زیتون فروشان به آنجا تعیین شده است، اما باز هم آن‌ها ترجیح دادند در داخل شهر بمانند و به کار خودشان ادامه دهند. 
در همین راستا، استاندار گیلان با اشاره به ارتباط مستقیم معیشت و اقتصاد مردم شهرستان رودبار به بازار زیتون معتقد است برای حفظ بازار زیتون مسیر برگشت از داخل شهر عبور خواهد کرد. 
اسدالله عباسی با قدردانی از همراهی، صبوری و تعامل مردم شهرستان رودبار در اجرای پروژه باقیمانده آزادراه رشت - قزوین گفت: «کمک‌های مردمی و همراهی اجتماعی در شهرستان رودبار سرعت اجرا و تکمیل این پروژه را بالا برد.».
اما حقیقت این است که نفوذ زیتون فروشان بزرگ آنقدر زیاد است که می‌توانند برای میلیون‌ها نفر مشکل ایجاد کنند و با این وضع سوخت و انرژی در کشور، میلیون‌ها لیتر بنزین را در طول سال هدر بدهند ولی منافعشان حفظ شود. 
آنطور که مدیرعامل شرکت تخصصی ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفته: «این آزادراه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوار‌سازی است و به دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی‌هایی همراه بود. اعتبار هزینه شده برای ساخت این آزادراه ۲۰ هزار میلیارد ریال و ارزش روز آن ۵۵ هزار میلیارد ریال است.»
خیراله خادمی آزادراه منجیل- رودبار را بخشی از آزادراه قزوین- رشت دانست و تأکید کرد: «بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.».
اما حالا یا ۲۰ هزار میلیارد هزینه نشده است یا این مقدار پول بلااستفاده باید بماند. چون اگر پروژه کامل است پس چرا کامل افتتاح نمی‌شود و اگر کامل نیست چرا نیمه کاره مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؟! به گفته رودباری‌ها، ورود و خروج مسافران به این شهر حتماً سود خوبی دارد، اما سهم زیادی از آن به جیب چند نفر می‌رود. جمع زیادی از رودباری‌ها معتقدند زندگی‌شان به خاطر ترافیک و این حجم از آلاینده‌ها به چالش کشیده شده است و چرا مسئولان نمی‌توانند در مقابل چند نفر تصمیم قاطعی بگیرند. 
آزادراه منجیل - رودبار یکی از ابرپروژه‌های آزادراهی کشور است که با برخورداری از تونل‌ها و پل‌های زیاد یکی از پیچیده‌ترین طرح‌هاست. باید با بهره‌برداری از این پروژه، ترافیک در محدوده شهر رودبار رفع و سفر ایمن و کوتاه‌تر در کریدور
 شمال - جنوب کشور برای مردم فراهم شود. 
به هر حال ۱۲ سال زمان برای افتتاح مسیر یکطرفه هشت کیلومتری این آزادراه خیلی زیاد بود، اما مهم‌تر این است که مردم برای افتتاح مسیر برگشت چند سال دیگر باید منتظر بمانند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
3
0
به نظرتوزیتون فروش هستند اما عقبه ان اقتصاد گردش کاشت وداشت وبرداشت زیتون است وزندگی اقتصادی اهالی منطقه
پاسخ ها
اکبر نعمتی
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
باند برگشت باید افتتحاح شود شاید کسی نخواد زیتون بخره چرا باید وقتش هدر بره
اگه مردم بدونند چه زیتونی رودبار داره هگز از اونجا زیتون نمیخرند
بی نام
|
United States of America
|
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
0
1
کسی زیتون بخواد راه خروج پیش بینی شده میره میخره انگار بگیم شهر اصفهان کمربندی نداشته باشه چون دیگه مردم زاینده رود نمی رن! استدلال آبکی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
0
1
پس کمربندی لاهیجان را بخاطر کلوچه ببندید. کمر بندی اصفهان را بخاطر گز و کمربندی قم را بخاطر سوهان و ...
عقل که نباشد، جان در عذاب است
اکبر نعمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
0
0
باید مسیر برگشت افتتاح شود تا وقت و زمان مسافران عزیز به هدر نرود اگر کسی زیتون خواست برای خرید به آنجا مراجعه میکند دلیلی ندارد وقت کسی که زیتون نمیخواد به هدر برود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار