کد خبر: 1217587
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، مراکز بهداشتی و درمانی را در این باریکه به سمت فروپاشی سوق داده و بسیاری از آنها را از مدار خدمات رسانی خارج کرده است.

جوان آنلاین: «أشرف القدرة» سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: رژیم صهیونیستی تاکنون ۱۵۳ مراکز بهداشتی، ۳۲ بیمارستان و ۵۳ مرکز اولیه بهزیستی را از مدار خدمات رسانی خارج، ۱۲۶ دستگاه آمبولانس را هدف قرار داده و ۳۴۵ نفر از کادر پزشکی را به قتل رسانده و علاوه بر آن بیش از ۱۵۰ نفر دیگر را از کادر پزشکی را بازداشت کرده است.

به گزارش صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، وی اظهار داشت: رژیم اشغالگر همه این اقدامات را انجام می‌دهد تا اینکه نظام بهداشت و درمان نتواند به وظایف خود به نحو مطلوب در نجات دادن زندگی زخمی‌ها و مجرومان و بیماران عمل کند.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه افزود: این اقدامات رژیم صهیونیستی کار را بسیار دشوار و بدتر کرده است، زیرا این رژیم همچنان بر چگونگی وروند کمک‌های پزشکی ارسالی به نوار غزه سنگ اندازی می‌کند و اجازه نمی‌دهد مواد و تجهیزات پزشکی و دارویی لازم وارد غزه شود. فقط دارو‌ها و تجهیزاتی وارد غزه می‌شوند که بیمارستان‌ها به آن نیازی ندارند، زیرا رژیم صهیونیستی با این کار خود می‌خواهد نظام بهداشت و درمان را ناتوان نگه دارد که آنان نتوانند به بیماران خدمات رسانی کنند.

«أشرف القدرة» در پاسخ به پرسشی درباره خارج شدن بیمارستان «ناصر» و «الامل» از خدمت رسانی گفت: رژیم اشغالگر همچنان بیمارستان‌های شهر خان یونس از جمله بیمارستان «ناصر» که بزرگترین بیمارستان در منطقه جنوبی به شمار می‌رود و بیمارستان «الامل» وابسته به جمعیت هلال احمر فلسطینی را که حامی و پشتوانه واقعی سیستم بهداشت و درمان در شهر خان یونس محسوب می‌شود، محاصره کرده است.

رژیم اشغالگر برخی از بخش‌های این بیمارستان‌ها را تخریب کرده است و همچنان به بمباران مداوم اطراف و حتی داخل این بیمارستان‌ها ادامه می‌دهد. این رژیم به تخریب روشمند خود در داخل حیاط این بیمارستان‌ها اقدام می‌کند و علاوه بر آن مرتکب کشتار‌های زیادی در این بیمارستان‌ها شده است که تاکنون ده‌ها تن از کادر پزشکی این بیمارستان‌ها و علاوه بر آن زخمی و مجروحان را در داخل این بیمارستان‌ها به شهادت رسانده است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی ده‌ها تن از کادر پزشکی این بیمارستان‌ها و حتی ده‌ها تن از زخمی‌ها را بازداشت کرده است. این رژیم روز گذشته شمار اندکی از کادر پزشکی را آزاد کرد، اما بسیاری از زخمی‌ها همچنان نزد رژیم اشغالگر در بازداشت قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر مجتمع پزشکی «ناصر» و بیمارستان «الامل» را به پادگان‌های نظامی تبدیل کرده است و از ورود و خروج‌ها به این بیمارستان‌ها جلوگیری و ممانعت به عمل می‌آورد در نتیجه این بیمارستان‌ها از مدار خدمت رسانی خارج شده اند و هیچگونه خدماتی بهداشتی ارائه نمی‌دهند علاوه بر آن زخمی‌ها و مجروحانی که در این بیمارستان‌ها بستری هستند از هرگونه خدماتی بهداشتی و درمانی محروم هستند و نیرو‌های انسانی کارآمد و متخصص در این بیمارستان‌ها وجود ندارد.

وی افزود: این بیمارستان اکنون برق، آب، اکسیژن و غذا ندارد و همچنین از داشتن مواد مصرفی و دارویی مطلوب محروم است. رژیم اشغالگر می‌خواهد حجم و میزان کشتار دسته جمعی در نوار غزه را افزایش دهد، اما این بار این اقدام در داخل بیمارستان‌های نوار غزه اتفاق خواهد افتاد.

«أشرف القدرة» همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره بیمارستان‌های شمال نوار غزه به ویژه ارتکاب جنایات رژیم صهیونیستی در شهرک الزیتون و مناطق دیگر در شهر غزه و چگونگی جبران کردن کمبود دارو ودرمان برای کودکان و بخش نوزدان در این بیمارستان‌ها گفت: رژیم اشغالگر بیمارستان‌های شمال نوار غزه را ویران کرده است و نظام بهداشت و درمان در شمال نوار غزه وجود ندارد، اما تلاش‌هایی در این زمینه به همت کادر پزشکی صورت گرفته است تا بتوانند بخش‌های کوچکی از بیمارستان‌های موجود در شمال نوار غزه را راه اندازی کنند، اما این تلاش‌ها تقریبا به علت نبود امکانات پزشکی و سوخت با شکست مواجه شد.

وی تصریح کرد: با وجود تلاش نهاد‌های بین المللی برای رساندن امکانات به بیمارستان‌ها رژیم صهیونیستی در کمک رسانی به آنها سنگ اندازی و تعلل می‌کند در نتیجه، بیش از نیم میلیون نفر از شهروندان فلسطینی ساکن شمال نوار غزه به علت این اقدامات در مثلث مرگ قرار دارند یا اینکه در هدف تیر رس مستقیم اشغالگران قرار می‌گیرند یا اینکه بر اثر قحطی وگرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار و نبود درمان جان می‌سپارند.

وی افزود: ده‌ها تن از شهروندان ساکن شمال نوار غزه به علت نبود امکانات غذایی وسوء تغذیه به بیمارستان انتقال داده شده اند. بیماران مزمن، زنان باردار و کودکانی که در معرض گرسنگی قرار گرفته اند سوء تغذیه عامل مهم و روشن آن بوده است که منجر به مرگ آنها شده است در نتیجه، ما روزانه ده‌ها تَن از شهروندان خود را بر اثر نبود غذا و دارو و خدمات بهداشتی و درمانی از دست می‌دهیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره بیمارستان‌های رفح با توجه به تهدید‌های رژیم صهیونیستی بر حمله به این بیمارستان‌ها گفت: ما اکنون فقط سه بیمارستان در رفح داریم که در دورترین نقطه نوار غزه قرار دارند وهمچنان فعال هستند که یکی از آنها بیمارستان «اروپایی» غزه است و دیگری بیمارستان «نجار» و سومی «الهلال امارات» است که به زنان و تولد نوزادان اختصاص دارد. این بیمارستان‌ها اکنون باید پاسخگوی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت باشند بنابراین اکنون توانایی پاسخگویی و درمان این تعداد زیاد را ندارند، زیرا امکانات پزشکی لازم را در اختیار ندارند و نیروی انسانی کافی هم ندارند.

سومین مشکل، ازدحام فراوان بیماران مانع از ارائه خدمات مطلوب به آنها شده است، زیرا به اندازه کافی تخت‌های بستری برای مداوای بیماران در اختیار ندارند که به آنها خدمات رسانی ارائه کنند حال ما می‌ترسیم که رژیم اشغالگر با تهدید‌های خود درباره حمله زمینی به رفح این سه بیمارستان فعال را هم در رفح از مدار خدمت رسانی خارج کند. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که به رژیم صهیونیستی فشار آورند تا تجاوز خود به نوار غزه را متوقف کند و هر آنچه که برای نظام بهداشت و درمانی لازم است فراهم و تهیه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار