کد خبر: 1217435
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳

جوان آنلاین: کانال مرکز مطالعات عراق، در تلگرام خود نوشت:

موازنه در سیاست خارجی عراق، اصل پذیرفته شده در بین نخبگان سیاسی این کشور به جهت برقراری ارتباط با قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است. بررسی واقع بینانه سیاست خارجی عراق در سالیان گذشته تداعی کننده این واقعیت است که عراق یک کشور ضد آمریکایی نیست. به بیان بهتر حاکمیت و اکثریت نخبگان و شخصیت‌های سیاسی به دلیل منافع متقابل با امریکا و ترس از اقدامات تنبیهی رویکرد همراهی را اتخاذ می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا در دو دهه اخیر ضمن حمله نظامی به عـراق و اشـغال ایـن کشـور بـرای تـأمین منـافع خـود و دستیابی حداکثری به اهدافش، تصمیم به ایجاد سازوکاری در عراق گرفت تا با تغییر دولت و کارگزاران در این کشور، کمترین تهدیدی متعرض منافع آمریکا نشود، ازاین رو اقـدام بـه ساختارسازی در ابعاد نظامی ـ امنیتی، سیاسی، اقتصـادی، فرهنگـی و اجتمـاعی نمود برای نمونه تقریبا تمام درآمد ارزی حاصل از فروش نفت دولت عراق در بانک فدرال رزرو امریکا ذخیره می‌گردد. تحریم دلار توسط امریکا منجر خواهد شد که دولت شکننده و رانتیر عراق با شدیدترین بحران اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در داخل عراق مواجه گردد. این واقعیت مهمی است که نشان می‌دهد دولتمردان و حاکمیت عراق توان اتخاذ تصمیم مخالف با امریکا را نخواهند داشت.
فعال نمودن هسته‌های خفته داعش، حزب بعث، جریان‌های مدنی، استقلال خواهی اقلیم، فدرالی شدن استان‌های سنی، پترو دلار، تحریم اقتصادی و نفتی، بحران امنیتی، سیاسی و... گزینه‌هایی است که آمریکا از آن برای حفظ تداوم خود در عراق به جهت جلو گیری از نفوذ جمهوری اسلامی ایران و برتری هژمونی و قدرت راهبردی خود استفاده خواهد نمود.

بررسی روابط نظامی بغداد واشنگتن در ساختار ترسیمی ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد حضور نظامیان آمریکایی در عراق غیر قانونی نبوده بلکه برعکس طبق دعوت رسمی دولت بغداد، حضور نظامیان آمریکایی بر اساس توافقنامه‌های امنیتی و استراتژیک بین سال‌های (۲۰۰۸) و (۲۰۱۴) و گفتگو‌های چارچوب استراتژیک ۲۰۲۰و۲۰۲۱ و توافقنامه کمیته عالی نظامی ۲۰۲۴ مشروعیت داشته و در ساختار نظام بین الملل قانونی تعریف می‌گردد.

مواضع حاکمیت عراق در محکوم نمودن عملیات نظامیان آمریکایی علیه حشدشعبی و ترور فرماندهان مقاومت صرفا در محکومیت عملیات نظامی است نه حضور نظامیان آمریکایی در عراق. مدعای سخن مواضع سودانی با کلید واژه روابط نظامی دوجانبه با مقامات امریکا، انگلیس و... می‌باشد.

برآیند این توافقات در بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت، تداوم حضور آمریکا در خاک عراق خواهد بود. حضوری که تاثیر مستقیم بر امنیت جمهوری اسلامی ایران دارد چرا که منافع تهران اصولا در نقطه مقابل منافع واشنگتن در بغداد قرار دارد. در سالیان گذشته ترور شهید سلیمانی، خرابکاری در واحد‌های صنعتی و هسته‌ای و اقدامات تروریستی از مبدا اقلیم کردستان، تحریم اقتصادی از مبدا عراق نمونه‌هایی از تهدیدات امنیتی و اقتصادی امریکا علیه ایران بوده است.

برچسب ها: داعش ، عراق ، انگلیس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار