کد خبر: 1215951
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
بررسی مطالب مطرح شده از طیف‌های مختلف جریان اصلاحات پس از بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب برای شرکت در انتخابات بیانگر آن است که مباحث تند و تحکم‌آمیزی از سوی اصلاح‌طلبان تحریمی نسبت به طیف اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو شکل گرفته است. در این زمینه باید جدی‌ترین مطلب را از سوی حجاریان دانست که ضمن تأکید بر تحریم انتخابات تلاش کرد از تحریم قبح‌زدایی و آن را یک کنش سیاسی تعریف کند. حجاریان کوشیده ضمن هژمون ساختن دیدگاه عدم مشارکت در انتخابات طیف اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو را اقلیت تعریف و تفسیر کند. از سوی دیگر مطالب و اظهارت برخی از امضاکنندگان بیانیه ۱۱۰ نفر نشان می‌دهد که آنان بخش‌های دیگری از فشار‌های اصلاح‌طلبان تحریمی را آشکار ساخته‌اند. 
در این خصوص الیاس حضرتی در مطلبی ضمن اشاره به واکنش‌های مختلف در جریان اصلاحات نسبت به بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب از برخی مطالب مبنی بر متهم‌سازی این افراد به ایجاد شکاف در جبهه اصلاحات سخن به میان آورده و خواستار «ضرورت پذیرش تعدد گفتمانی در درون اردوگاه اصلاح‌طلبان» شده است. بررسی این مطالب بیانگر آن است که مسئله تحریم انتخابات که با صراحت از سوی حجاریان و طیف اصلاح‌طلبان ساختاری بیان شده به رغم برخی ادعا‌ها مبنی بر عدم اعتقاد جبهه اصلاحات به تحریم انتخابات، ثابت شده و بیانگر آن است که تحریم و کاهش مشارکت پروژه اصلی جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان ساختاری می‌باشد. بیانیه ۱۱۰ تن از فعالان اصلاح‌طلب برای مشارکت در انتخابات بیانگر آن است که تصمیم عدم مشارکت در انتخابات از سوی جبهه اصلاحات بر اساس یک خرد جمعی انجام نشده و بر اساس بازی‌های فراکسیونی و محفلی رادیکال‌های جبهه اصلاحات با مدیریت تاج‌زاده برای کلیت جریان اصلاحات طراحی و دیکته شده است.
 اصلاح‌طلبان که خود را همواره حامی دموکراسی و صندوق رأی معرفی می‌کردند هم اکنون از سوی رادیکال‌های خود به نقطه‌ای رسیده‌اند که سخن از مشارکت در انتخابات را به تعبیر الیاس حضرتی با فحاشی و تمسخر پایان می‌دهند. 
 
باهنر حوزه انتخابیه خود را  به کرمان تغییر داد
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرد که حوزه انتخابیه خود در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را از تهران به کرمان تغییر داده است. محمد رضا باهنر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: عزم آن نمودم که با تغییر حوزه انتخابیه خود از تهران به کرمان، در صورت اعتماد دوباره مردم، آخرین حضورم در خانه ملت به نمایندگی از مردم خوب، صبور، دانا، انقلابی و ولایتمدار زادگاهم کرمان باشد. در بخشی از بیانیه محمدرضا باهنر آمده است: به‌عنوان قطره‌ای از دریای بیکران ملت، با خود اندیشیدم که کنار نشستن و آرامش طلبیدن، ادای دین به این ملت بزرگ و خون‌های پاک شهدای به خون خفته نیست. وقتی رهبر فرزانه انقلاب همگان را به زمینه‌سازی مشارکت مردم عزیز در انتخابات اسفندماه فراخواندند، با خود گفتم که حضورم اگر ذره‌ای در این مسیر مؤثر باشد، بر جای نشستن صواب نیست. باید برخاست و در میدان بود. 
 
خلجی: ما حزب دولت ساخته نداریم
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به اینکه از ابتدای دهه ۷۰ تاکنون نخستین دولتی هستیم که حزب «دولت‌ساخته» نداریم، گفت: با وجود آنکه دولت سیزدهم از احزاب و جریان‌ها حمایت می‌کند، اما به سمت تشکیل حزب نرفته است. 
سپهر خلجی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: در جلسات دولت مؤکداً گفته شده است که هیچ‌یک از اعضای هیئت دولت حق حمایت از جریان‌ها یا طیف‌های سیاسی در انتخابات پیش‌رو را ندارند. رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه دولت از راه‌اندازی احزاب دولت‌ساخته پرهیز دارد، اظهار داشت: در ادوار مختلف به ویژه از اوایل دهه هفتاد دولت‌های وقت تلاش کردند احزابی را به صورت دولت‌ساخته راه‌اندازی کنند که این احزاب در بخش‌های مختلف قدرت به عنوان حامی دولت وقت فعالیت کنند. این پدیده در دولت‌های بعد هم تکرار شد، البته این احزاب در هر دولتی با یک شکل و عنوان فعالیت می‌کردند. 
خلجی تأکید کرد: در این دولت با وجود آنکه از احزاب و جریان‌ها حمایت شد، لیکن خود دولت به سمت تشکیل حزب نرفت، چون اساسا قبول نداشت حزب یا جریان خاصی را برای تداوم خود شکل دهد.
 وی با بیان اینکه این اقدام کم نظیری بود که رئیس‌جمهور در چند نوبت و حتی پشت بلندگو رسما اعلام کرد همه باید به برگزاری پر شور انتخابات کمک کنند، اضافه کرد: دولت از هیچ نامزد و جریانی حمایت نمی‌کند و صرفاً مجری برگزاری انتخابات است. 
 
لیست ۳۰ نفره اعتدال و توسعه  به زودی اعلام می‌شود
تصمیم شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب این است که نیرو‌های خودمان را در تهران سازمان‎دهی کنیم و اگر سایر احزاب اصول‌گرای اعتدالی و هم اصلاح‌طلبان معتدل همراهی کنند لیست ۳۰ نفره تهران را به زودی اعلام می‌کنیم. 
«جواد هروی» سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با ایرنا، درخصوص راهبرد انتخاباتی حزب متبوعش، گفت: ما انتظار داشتیم شورای نگهبان بعد از بررسی اعتراض‌ها به حضور احزاب در انتخابات کمک بیشتری کند و زمینه رقابت حداکثری را مهیا کند که متأسفانه این امر انجام نشد، اما با وجود همه محدودیت‌هایی که بر احزاب غیراصولگرا وارد شد ما همچنان بر «مشارکت مدنی» اصرار داریم و معتقدیم آنچه می‌تواند تعیین‌کننده باشد «صندوق رأی» است. وی افزود: با توجه به این‌که تعداد کاندیدا‌های ما بسیار اندک شد تنها راه ما این است که نیرو‌های خودمان را تعدیل کنیم و با ائتلاف با گروه‌هایی که اعتدال‌گرا هستند حرکت را ادامه دهیم و بر همین اساس مصمم به تشکیل لیست خودمان هم در تهران و هم در کل کشور هستیم. سخنگوی حزب اعتدال و توسعه خاطرنشان کرد: تصمیم شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب این است که نیرو‌های خودمان را در تهران در قالب لیست ۳۰ نفره سازمان‎دهی کنیم و اگر سایر احزاب اصول‌گرای اعتدالی و هم اصلاح‌طلبان معتدل همراهی کنند فهرست ۳۰ نفره تهران را به زودی اعلام می‌کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار