کد خبر: 1214615
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
بازار سرمایه این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد. شاخص بورس در مرز مهم دو میلیون واحدی قرار گرفته و این در شرایطی است که چشم اندازی برای رشد بازار وجود ندارد. اما آیا این سیاست عمدی است؟
نرگس گودرزی

جوان آنلاین:رفتار بانک مرکزی و مجموعه سیاست‌های انقباضی این بانک حاکی از این است که اولویت سیاستگذار کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی است و البته در این زمینه نیز موفق عمل شده است.


بانک مرکزی اخیرا داده‌های مربوط به رشد نقدینگی و پایه پولی را در سایت خود اعلام کرده است که بررسی این اعداد و ارقام نکات جالب توجهی را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش نرخ رشد سالانه نقدینگی که در مهر۱۴۰۰ به ۴۲.۸۲درصد رسیده بود، با سیاست کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها توسط بانک مرکزی، به ۲۵.۱۵درصد در دی‌ماه رسید که کمترین مقدار این متغیر از خرداد۹۸ به بعد محسوب می‌شود.


همچنین نرخ رشد سالانه پایه پولی که در فروردین‌ماه سال جاری، یکی از تاریخی‌ترین مقادیر خود را در سطح ۴۵درصد ثبت کرد نیز در پایان دی‌ماه به ۳۱.۶۸درصد رسیده است.


مجموع این سیاست‌ها که نقدینگی را از بازار‌ها دور نگه داشته، اگرچه در کنترل رشد نرخ نقدینگی و پایه پولی موثر واقع شده، اما در مجموع باعث شده تا بازار‌ها از شکل‌دهی به روند صعودی در کلیت خود ناتوان شوند که نمونه آن را اخیرا در بازار ارز علی رغم نوسانات افزایشی که زمینه جذابیت معاملاتی را فراهم می‌کرد شاهد بودیم؛ جایی که دیگر خبری از صف‌های طویل در برابر صرافی‌ها و ... نبود.


در بازار سرمایه نیز شاهد همین وضعیت هستیم. در واقع وضعیت بورس به گونه‌ای است که یا رشدی ندارد و یا اگر رشد مقطعی نیز وجود داشته باشد تداوم ندارد؛ بنابراین نوع جهت گیری‌های سیاست گذار موجب شده که نقدینگی جذب بازار‌ها نشود. نمونه آن را اخیرا در فروش اوراق با نرخ سود ۳۰ درصدی در بانک‌ها شاهد بودیم؛ اتفاقی که منجر به کاهش نرخ دلار و البته خروج پول از بورس و صندوق‌های با درآمد ثابت شد.

 

گزارش‌ها نشان می‌دهد همزمان با فروش اوراق ۳۰ درصدی، ابطال در صندوق‌های بزرگ درآمد ثابت تشدید شده است؛ بنابراین اگرچه سیاست گذار به عمد به دنبال ریزش بورس نیست، اما نوع جهت گیری‌های انقباضی بانک مرکزی زمینه برای جذب نقدینگی در بازارها را کاهش داده است. در واقع شرایط تورمی موجود منجر به این شده که دولت اولویت خود را بر کنترل تورم قرار دهد و البته این سیاست نیز به گفته بسیاری از کارشناسان به نوعی به رکود نیز دامن می‌زند که هم اکنون در بازار سرمایه، مسکن، خودرو و ... شاهد آن هستیم. با این حال وزارت اقتصاد تاکید دارد که سیاست دولت مهار تورم نه از مسیر رکود بلکه از مسیر رشد تولید است و اقدامات در این زمینه ادامه دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار