کد خبر: 1214574
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
یادداشت محسن مهدیان؛
مقابله با «تعلل در عمل» در گروی مقابله با «تردید در عقیده» است. یعنی راه‌حل شجاعت در عمل در گروی مقابله با اغوای ذهنی و یا همان اتکای به امیدایمانی است.

جوان آنلاین: محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: یکم. رهبرانقلاب در دیدار با نیروهای هوایی ارتش نقش خواص را با این ۵گزاره توضیح دادند:

الف- خواص کسانی هستند که قدرت تشخیص و شجاعت در اقدام دارند.

ب- خواص عناصر شتاب‌دهنده در جامعه‌اند.

ج- خواص در جامعه ما در اقلیت نیستند.

د- دشمن تلاش می‌کند نقش شتاب‌دهندگی خواص را با ایجاد تردید و تعلل بگیرد.

ه- اگر خواص غفلت کنند، ضربه تاریخی سنگین خواهیم خورد.

این ۵گزاره را داشته باشیم.

دوم. رهبری انقلاب پیش‌تر نیز بارها به این گزاره‌ها توجه داده‌اند. اسفند۱۴۰۰ در دیدار با خبرگان، سنگین‌ترین جنگ نرم دشمن را «اغوای خواص» دانستند. اما اوج این بحث را سال۸۸ داشتند با عنوان «خط اغفال خواص» توسط دشمن و فرمودند خواص کسانی‌اند که در فتنه‌ها نقش روشنگری دارند؛ مثل فتنه صفین و نقش جناب عمار در تبیین.

سال۸۷ نیز فرمودند در ماجرای کربلا خواص احساس خطر نکردند و شد آنچه نباید می‌شد. اینجا بود که فرمودند سکوت خواص کمک به فتنه است. همین‌جا فرمودند «شجاعت در فکر و عمل» ویژگی خواص است.

و البته بیشترین فراوانی نیز مربوط به سخنان ایشان در دهه۷۰ است که بحث عبرت‌های عاشورا را مطرح کردند و راز بیمه‌شدن انقلاب را در نقش‌آفرینی خواص اهل حقی دانستند که دنیاگرا نشده‌اند.

سوم. از سخنان رهبری انقلاب می‌توان ۳دسته آفت را برای خواص برشمرد که این روزها نیز برخی با آن دست به گریبان‌اند و چه بسا باید هرکس به‌خودش نگاه کند تا خدای نکرده از این دسته نباشد.

آفت اول. فرمودند «دنیاگرایی»؛ خواص ولو اهل حق وقتی دنیاگرا شدند دیگر در بزنگاه‌ها به میدان نخواهند آمد.

آفت دوم. فرمودند «اغوای خواص»؛ اغوا برای ذهن و شناخت است و باعث می‌شود خواص در تشخیص دچار تردید شوند.

آفت سوم. فرمودند «عدم‌شجاعت در عمل»؛ این خصلت باعث می‌شود در عمل دچار تعلل شوند.

بخش های دوم و سوم این روزها ناخواسته گریبان بسیاری‌ را گرفته است، حتی آنها که دنیاگرا هم نیستند.

چهارم. اما آفت‌های دوم و سوم بند قبلی چطور شکل می‌گیرد و چطور باید درمان شود؟

نقش دشمن در شکل‌گیری این دو آفت چیست؟ اول ایجاد «ناامیدی در خواص» دوم ایجاد «بی‌عملی از طریق مارپیچ سکوت». مارپیچ سکوت چیست؟ دشمن با اتکا به مارپیچ سکوت می‌گوید اولا شمای خواص در اقلیت هستید و ثانیا اگر اظهارنظر کنید، هزینه سنگین می‌دهید. ایجاد ترس، مثل اینکه در رسانه‌ها مورد هجمه قرار می‌گیرید.

اما راه مواجهه

راه‌حل اول ایجاد امید آن‌هم از طریق «امید ایمانی» است. امید ایمانی چیست؟ امیدی که اولا واقعیت را دقیق می‌بیند و ثانیا به سنت‌های الهی در مددرسانی به جبهه حق ایمان دارد. با این مقدمه پیروزی در جبهه حق درصورت تلاش و مقاومت قطعی است.

راه‌حل مقابله با مارپیچ سکوت چیست؟ شکستن سکوت. رهبری فرمودند خواص در اقلیت نیستند. دشمن تمام تلاشش همین اقلیت‌نمایی در جبهه حق و توهم اکثریت در باطل است. شکست سکوت باعث می‌شود، جبهه حق مثل براده آهن همدیگر را پیدا کنند و قدرت مسلط شوند.

اما راه‌حل دوم در گروی راه‌حل اول است. مقابله با «تعلل در عمل» در گروی مقابله با «تردید در عقیده» است. یعنی راه‌حل شجاعت در عمل در گروی مقابله با اغوای ذهنی و یا همان اتکای به امیدایمانی است.

برچسب ها: محسن مهدیان ، خواص ، بصیرت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
0
0
هر روز واژهای را پیدا و روی آن چه مانورهایی میدهید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار