کد خبر: 1214296
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
خیرالله تقیانی‌پور: هم در تهران و هم در سوریه فیلمبرداری داشتیم و مجبور بودیم لانگ‌شات‌ها و برخی از صحنه‌های بسته را در سوریه و صحنه‌های بسته بسیاری را در ایران تهیه کنیم
جوان آنلاین: صبح اعدام، قلب رقه، شه‌سوار و صبحانه با زرافه‌ها عنوان چهار فیلمی است که در روز سوم جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره اکران شدند. 
در سومین روز از جشنواره فیلم فجر در کاخ رسانه‌های جشنواره فیلم فجر فیلم بهروز افخمی با عنوان «صبح اعدام» جایگزین فیلم مجنون شد تا زودتر از موعد مقرر به نمایش برسد؛ فیلمی که اصحاب رسانه استقبالی از آن نکردند و نتوانست نگاه‌ها را به خود جلب کند. 
اما در همین روز بازیگران فیلم «قلب رقه» که در سوریه ساخته شده‌است، بازی در این فیلم را از سخت‌ترین تجربه‌های کاری خود عنوان کردند. «قلب رقه» را خیرالله تقیانی‌پور کارگردانی کرده‌است که به مبارزه با داعش اشاره دارد. 
 
 شهید رضی خیلی در «قلب رقه» به ما کمک کردند
در این نشست پروینی، تهیه‌کننده فیلم قلب رقه درباره اینکه آیا فیلم درباره شهید سید رضی موسی است، گفت: این فیلم کلاژی از قصه‌های واقعی بود. شهید سید رضی در تولید این اثر خیلی به ما کمک کردند. بعد از شهادتشان قرار شد که این فیلم را به ایشان تقدیم کنیم، اما این فیلم درباره زندگی شهید نبود. او همچنین گفت، جلوه‌های ویژه فیلم همچنان ادامه خواهد داشت. 
خیرالله تقیانی‌پور نیز در پاسخ به اینکه چقدر از انفجار‌ها جلوه‌های ویژه بود، توضیح داد: به هر حال هم در تهران و هم در سوریه فیلمبرداری داشتیم و مجبور بودیم لانگ‌شات‌ها و برخی از صحنه‌های بسته را در سوریه و صحنه‌های بسته بسیاری را در ایران تهیه کنیم. حدود ۱۵درصد از صحنه‌های اکشن جلوه‌های ویژه بود. 
در بخشی دیگر از این نشست بازیگران فیلم صحبت‌هایی را درباره سختی تولید این فیلم در سوریه مطرح کردند. 
محمدرضا شریفی‌نیا گفت: من خیلی کار کرده‌ام، اما قلب رقه از آن کار‌های سخت بود البته شاید هم من دیگر پیر شده‌ام. 
شادی مختاری هم عنوان کرد: نقشم در این فیلم نسبت به کار‌های قبلی خودم بسیار متفاوت بود. بخصوص چالش یادگیری زبان عربی و گویش سوری که سخت بود. گریم و پوشش و فیلمبرداری در سوریه هم سختی‌های خود را داشت. 
هدایت هاشمی نیز با بیان اینکه «قلب رقه» فیلم سختی بود، گفت: ساخت فیلم اکشن و جنگی به جز مساعدت و همدلی ارگان‌های مختلف به توانایی گروه سازنده هم بستگی دارد. از آنجایی که من همیشه دوست دارم کار‌های متفاوتی بازی کنم، با افتخار با این فیلم همراه شدم. 
عبدالرضا انصاری دیگر بازیگر این فیلم نیز گفت: زبان فیلم عربی بود، اما بحث لهجه‌ها هم مهم بود. حتی در بازیگران سوری هم لهجه‌ها متفاوت بود و من گاهی سردرگم می‌شدم که لهجه درست کدام است. در سوریه هم مانند ایران در روستا‌ها لهجه خاص خودشان را داشتند و این کار را سخت می‌کرد. 
مصطفی ساسانی یکی دیگر از بازیگران این فیلم گفت: قصه من کمی با دوستان دیگر متفاوت بود و برای لهجه مربی خصوصی گرفته‌بودم و سعی می‌کردم یک‌سری عادت‌ها مانند ریتم تند در دیالوگ گفتن را کنار بگذارم. یک بخش سخت کار جغرافیا بود، زیرا ما در آنجا ویرانی زیادی می‌دیدیم و صحنه‌های آخرالزمانی وجود داشت و باورمان نمی‌شد که یک کشور می‌تواند تا این حد ویران شود. یک چالش دیگر هم موتورسواری بود که در یک صحنه حتی نزدیک بود، کشته شوم. 
 
 محیط‌های گرم را انتخاب کردیم
بهنام جعفری طادی (طراح صحنه) نیز در بخشی از این نشست گفت: خیلی از فیلم‌های جنگی تحت‌تأثیر فیلم نجات سرباز رایان هستند و تکان‌های زیادی دارند. از آنجایی که ما داستان عاشقانه هم در فیلم داشتیم محیط‌های گرم را انتخاب کردیم. 
خیرالله تقیانی‌پور در پایان در پاسخ به اینکه بزرگ‌ترین چالش او در سوریه چه بوده، گفت: بزرگ‌ترین چالش ما این بود که سالم برگردیم. ما وقتی وارد سوریه شدیم کشور هنوز ناامن بود و رژیم صهیونیستی بمباران را شروع کرده‌بود. من هر روز دعا می‌کردم که خون از دماغ کسی نیاید. از همین‌جا از همه کسانی که در سوریه امنیت را برای ما ایجاد کردند، تشکر می‌کنم؛ به خصوص شهید سید رضی موسوی و امیرحسین جان‌پناه. 
 
 افخمی: «صبح اعدام» را مستندگونه ساختم
فیلم دیگری که در روز سوم در کاخ جشنواره اکران شد، «صبح اعدام» بود که با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد. «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی در سانس نخست نمایش داده و جایگزین فیلم مجنون شد. 
افخمی در پاسخ به این پرسش که چرا این شکل از روایت را انتخاب کرده‌است، گفت: روایت مستندگونه را انتخاب کردیم، زیرا مناسب این قصه و فیلم بود. این فیلم، دارای المان‌های مستند، مانند نریشن است، البته نقل‌قول‌هایی هم در فیلم وجود دارد که خود طیب حاج‌رضایی بیان کرده‌بود و ما در سکانس‌های زندان آوردیم. این کارگردان با اشاره به موسیقی «صبح اعدام» بیان کرد: موسیقی در این فیلم مرموز، خیال‌انگیز، متافیزیکی و جنبه‌ای از دنیای ماوراست. 
افخمی در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم به سراغ اقتباس خواهد رفت یا نه، مطرح کرد: در اکثر کارهایم از اقتباس استفاده کرده‌ام، اما این فیلمنامه، اقتباسی به حساب نمی‌آید و بر مبنای گزارش‌های روزنامه کیهان و اطلاعات، این فیلمنامه را نوشته‌ایم. 
در ادامه این نشست، علی شیرمحمدی تهیه‌کننده و طراح صحنه و لباس این اثر عنوان کرد: پیش‌تر تجربه‌های خوبی با علیرضا افخمی داشته‌ام. در این پروژه هم همزمان کار تهیه و طراحی صحنه و لباس را انجام دادم. در این پروژه همه چیز را طبق آثار مستند پیش بردیم و اینکه چقدر در این مسیر موفق بوده‌ام، به مخاطب می‌سپارم. 
 
 «شه‌سوار» شبیه «شادروان» است؟
حسین نمازی نیز در نشست خبری فیلم «شه‌سوار» به عنوان کارگردان این اثر پس از نمایش فیلم در سینمای رسانه برگزار شد با تجلیل از عزت‌الله رمضانی‌فر (بازیگر فیلم) و دیگر عوامل گفت: من با بدبختی سینما را شروع کردم و به شدت عاشق سینما بودم، طوری که پدر و مادرم به حال من گریه می‌کردند. سینما را به صورت خودآموز یاد گرفتم. از ساخت فیلم کوتاه شروع کردم و راه درازی آمدم، پس می‌توانم بگویم بچه سینما هستم و هیچ چیز در این دنیا برای من بااهمیت‌تر از سینما نبوده‌است. 
نمازی ادامه داد: اکنون جای دوستانی که فیلمشان به جشنواره نرسید، پذیرفته نشد و حتی دوستانی که قهر کردند و مکدر هستند، خالی است. همه ما باید کنار هم فیلم بسازیم تا سینما سرپا بماند، چراکه به هر حال جشنواره فجر نقطه مهمی در سینمای ما است. به نحوی که ۱۰ روز تمرکز کل کشور روی سینما است، درباره فیلم‌های مختلف صحبت می‌شود و ما در همین سالن‌های سینما و نقد و بررسی‌ها متوجه می‌شویم که چه باید انجام دهیم و حتی تغییراتی در فیلم اعمال کنیم. 
صبحانه با زرافه‌ها ساخته سروش صحت آخرین فیلمی بود که در روز سوم جشنواره به نمایش درآمد. یک کمدی که به نظر می‌رسید توانسته با اصحاب رسانه ارتباط خوبی برقرار کند.
برچسب ها: تهیه کننده ، فیلم ، شهید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار