کد خبر: 1204181
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کمک به تولید آثار نمایشی مربوط به حوزه کاری هر وزارتخانه‌ای می‌تواند اتفاق خوب و مثبتی تلقی شود، مشروط بر اینکه این موضوع با رعایت جوانب و ریزه‌کاری‌های کارشناسانه و تأمل روی مباحث و نکات مختلف صورت بگیرد.
جواد محرمی

جوان آنلاین: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مدتی است نسبت به تولید فیلم و سریال علاقه نشان داده و سعی کرده در این ارتباط بودجه‌هایی را تخصیص بدهد، اما اینکه این وزارتخانه تا چه اندازه نسبت به جزئیات تولید چنین آثاری دقت نظر و اشراف کافی دارد تا به تولید آثاری درخور و مطلوب منتهی شود می‌تواند سؤالی جدی و مهم باشد.
کمک به تولید آثار نمایشی مربوط به حوزه کاری هر وزارتخانه‌ای می‌تواند اتفاق خوب و مثبتی تلقی شود، مشروط بر اینکه این موضوع با رعایت جوانب و ریزه‌کاری‌های کارشناسانه و تأمل روی مباحث و نکات مختلف صورت بگیرد. درباره ورود وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به حوزه تولید فیلم و سریال یا کمک به این حوزه می‌توان دیدگاه‌های مختلفی را مطرح کرد. یکی از این موارد یاری رساندن به پروژه‌های تاریخی به ویژه تاریخ معاصر است که می‌تواند از جنبه‌های مختلف مطرح باشد. در اختیار قرار دادن اماکن تاریخی تحت سرپرستی این وزارتخانه به تولید‌کنندگان فیلم‌ها و سریال‌ها از این قبیل است. نکته‌ای که در این رابطه اهمیت دارد رعایت اصولی است که مانع صدمه دیدن این اماکن می‌شود که خود حساسیت‌های ویژه‌ای را طلب می‌کند. نگرانی از آسیب به میراث فرهنگی چالشی جدی است که هر قدر جلو می‌رویم به دلیل صدمه‌های جدی که در این سال‌ها به برخی اماکن مهم همچون مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان وارد آمده حساسیت‌های پیرامون آن را افزایش می‌دهد.
اما اینکه وزارت میراث فرهنگی از چه زاویه‌ای می‌تواند در قالب آثار نمایشی به موضوع ورود کند قابل‌بحث است. موضوع معرفی آثار از طریق انتخاب سوژه‌ها و داستان‌هایی که بستر وقوع آن‌ها اماکن تاریخی را دربر می‌گیرد در کنار موضوع آموزش حفظ و حراست از آثار و اماکن می‌تواند دو موضوع مهم و اساسی قلمداد شود. حساسیت روی انتخاب نویسنده‌ها و کارگردان‌هایی که توانمندی آن‌ها در خلق فیلمنامه‌های مربوط به حوزه تاریخ ثابت شده است هم اهمیت خاص خود را دارد.
قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی اخیراً به سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و به این نکته اشاره کرده بود که به سهم خودم از آقای فرجی تشکر می‌کنم که به موضوع میراث فرهنگی توجه می‌کند. به لحاظ بودجه شاید وضعیت به گونه‌ای مناسب نباشد که به تولید این فیلم و سریال‌ها کمک کنیم، اما در استان سیستان و بلوچستان لوکیشن‌ها و اماکنی را که مناسب است در اختیار پروژه قرار می‌دهیم. بخشی از این لوکیشن‌ها و اتفاقات می‌تواند میراث ملموس باشد و بخشی از پدیده‌هایی که در این سریال و دیگر فیلم و سریال‌ها می‌توان به آن‌ها پرداخت میراث ناملموس است؛ میراث ناملموس همین فرهنگ زندگی افراد در این مناطق است، سبک و سنت‌های آنهاست و پوشاک و غذا‌هایی که دارند.


احمدرضا درویش کندو را می‌سازد
علی دارابی درباره ساخت سریالی که قرار است وزارت میراث فرهنگی روی آن سرمایه‌گذاری کند، عنوان کرده است: از سریال‌هایی که قرار است ساخته شود سریال «کندو» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی مهدی فرجی است. این سریال به صورت مشترک بین ما و صداوسیما تولید می‌شود و در حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی است. در حال حاضر فیلمنامه آن به نگارش درآمده است و این روز‌ها هم در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.
قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی می‌گوید: به هر حال این اهتمام آقای فرجی تهیه‌کننده سریال قابل‌تقدیر است. میراث ما هویت و ریشه ماست و هرچه می‌توانیم باید به آن بپردازیم. جشنواره میراث هم که به تازگی برگزار شد برای همین است که ما به گذشته خود رجوع کنیم و تاریخ را ورق بزنیم تا برای نسل جوان نوعی یادآوری شود.
دارابی با اشاره به قابلیت پرداخت به کاروانسرا‌ها در قالب آثار نمایشی و تصویری که طی چند ماه گذشته برخی از آن‌ها به ثبت جهانی رسیده‌اند، یادآور شد: کاروانسرای «سعدالسلطنه» یکی از کاروانسرا‌هایی بود که امسال به ثبت جهانی رسید. تاکنون بیش از ۷۰۰ کاروانسرا ثبت ملی شده است و از این میان ۵۴کاروانسرا هم ثبت جهانی شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار