کد خبر: 1202565
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رئیس‌جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس:
مسئولیت دولت و مجلس مشترک است و بر یک کشتی سوار هستند. رئیسی یاد شهید آیت‌الله مدرس، سلوک عارفانه، عالمانه، انقلابی و مردمدارانه او را برای دولتمردان و نمایندگان سیره و الگو دانست و با بیان اینکه رمز بقای شهید مدرس خداباوری اوست، گفت: تجلیل از شهید مدرس، تجلیل از اخلاص او، فریادش بر سر تبهکاران و دفاعش از حقوق مردم برای رضای خداست
جوان آنلاین: رئیس‌جمهور با بیان اینکه الگوی مناسب بین دولت و مجلس، تعامل، همگرایی، همکاری و هماهنگی است، گفت: این بدان معنا نیست که نمایندگان مجلس نقد اصلاحگرانه خود نسبت به دولت را بیان نکنند. بار‌ها اعلام کردیم که نقد مصلحانه به اصلاح در دستگاه‌های اداری کشور می‌انجامد، حسرت اختلاف دولت و مجلس را به دل دشمن می‌گذاریم. 
به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در نشست مشترک اعضای قوه مقننه با اعضای کابینه دولت سیزدهم پس از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ و به منظور گرامیداشت روز مجلس اظهار داشت: تمام تلاش دولت و مجلس برطرف کردن کم و کاستی‌ها و رفع نیازهاست. وی تبادل نظر بین مجلس شورای اسلامی و دولت را دارای اهمیت دانست و افزود: مسئولیت دولت و مجلس مشترک است و بر یک کشتی سوار هستند. رئیسی یاد شهید آیت‌الله مدرس، سلوک عارفانه، عالمانه، انقلابی و مردمدارانه او را برای دولتمردان و نمایندگان سیره و الگو دانست و با بیان اینکه رمز بقای شهید مدرس خداباوری اوست، گفت: تجلیل از شهید مدرس، تجلیل از اخلاص او، فریادش بر سر تبهکاران و دفاعش از حقوق مردم برای رضای خداست. 
 
 در نظام ولایت فقیه بن بستی وجود ندارد
رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بن‌بستی وجود ندارد. باید به خوبی مسئله‌شناسی صورت گیرد و راهکار‌های حل مسئله به خوبی شناخته شود تا مشکلات مرتفع شود. دولت سیزدهم معتقد است اگر چاله‌ای در مسیر مشاهده شد، باید برایش چاره‌ای اندیشید و نباید از کنار مسائل به سادگی عبور کرد. اینکه مردم بدانند مسئولان مصمم به حل مشکلات هستند، باعث امیدواری خواهد شد. 
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به همت دولت سیزدهم درتکمیل پروژه‌های نیمه تمام خاطرنشان کرد: نهضت به سامان رساندن پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم راه‌اندازی شد و معتقدیم باید با قوت ادامه داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه دولت و مجلس باید نظام عادلانه پرداخت را نسبت به همه پی‌ریزی کنند تا اقشار مختلف شأن و جایگاهشان محفوظ باشد، گفت: کارکنان دولت یک نظام عادلانه پرداخت را انتظار دارند. ۸۵ میلیون جمعیت در کشور داریم که همگی باید در برنامه‌ریزی‌ها دیده شوند. ما مسئول توجه به جمهور و عموم مردم هستیم. 
رئیس‌جمهور سپس بر ضرورت توجه ویژه نمایندگان و دولتمردان به موضوع کسری بودجه به عنوان علت و ریشه همه مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: باید در برنامه‌ریزی‌ها، طرح‌ها و لوایح تلاش کنیم به نحوی عمل شود که کشور با کسری بودجه مواجه نشود، چرا که موجب افزایش تورم و بسیاری مشکلات دیگر برای کشور خواهد شد. وی همچنین بر ضرورت تصویب طرح‌ها و لوایح در زمان مناسب تأکید کرد و گفت: تصویب و اجرای هر مصوبه‌ای باید در زمان مناسب خود صورت گیرد؛ چراکه اگر به موقع تصویب نشده و دقیق اجرا نشود، ممکن است موجب شیرین شدن کام مردم نشود. به عنوان مثال اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان با توجه به تعداد معلمان کشور نیاز به زمان مناسب و کافی دارد، اگر نه اجرای آن در زمان ناکافی خود می‌تواند باعث ایجاد نارضایتی شود. 
رئیسی با بیان اینکه الگوی مناسب بین دولت و مجلس، الگوی تعامل، همگرایی، همکاری و هماهنگی است، گفت: این بدان معنا نیست که نمایندگان مجلس نقد اصلاحگرانه خود نسبت به دولت را بیان نکنند. بار‌ها اعلام کردیم که نقد مصلحانه به اصلاح در دستگاه‌های اداری کشور می‌انجامد. وی در ادامه با بیان اینکه «دولت و مجلس با یکدیگر گفتگو دارند» بیان کرد: حسرت اینکه ببینند روزی اختلافی بین دولت، مجلس و دستگاه‌های مختلف وجود دارد را به دل آن‌ها خواهیم گذاشت. ممکن است گاهی اختلاف نظر نیز داشته باشیم، اما با نشست و گفتگو و تعامل بسیاری از مسائل حل می‌شود. معتقدیم قطار پیشرفت کشور در حال حرکت است و آن‌هایی که نمی‌توانند حرکت آن را ببینند، هیچ وقت پیشرفت را ندیده‌اند و نمی‌خواهند ببینند. مشکلاتی داریم، اما معتقدیم مشکلات با عنایت حضرت حق، رهنمود‌های رهبری فرزانه انقلاب و با اراده پولادین مردم رفع خواهد شد و کار‌ها پیش خواهد رفت. 
 
 منع دخالت مجریان در صلاحیت افراد
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت و وزارت کشور مجری انتخابات است و شورای نگهبان ناظر انتخابات، متذکر شد: دولت و وزارت کشور مجری انتخابات هستند و ناظر انتخابات شورای نگهبان است. کسانی که صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند هیئت‌های اجرایی و نظارت هستند. بخشداران، فرمانداران و استانداران دخالتی در صلاحیت افراد نباید داشته باشند. باید صلاحیت افراد را هیئت‌هایی که برابر قانون مسئولیت دارند، بررسی کنند. 
 
 سفره و زندگی مردم، اولویت جدی دولت
رئیس‌جمهور در ادامه درباره مسئله مطرح شده در نشست درباره موضوع معیشت مردم با تأکید بر اینکه دولت سفره و زندگی مردم را یکی از اولویت‌های جدی خود می‌داند، تصریح کرد: نمایندگان مجلس نیز در این زمینه محل مراجعه مردم هستند بنابراین، قطعاً معیشت مردم جزو اولویت‌های آنهاست. محور نگاه و عمل دولت این است که معیشت مردم چنان سهل شود که برای مردم کاملاً محسوس و ملموس باشد؛ امیدوارم مجموع اقداماتی که ما و شما و همه دست‌اندرکاران در سراسر کشور انجام می‌دهیم به این بینجامد که وضع معیشتی مردم روز به روز بهتر و زندگی بر مردم آسان‌تر شود. 
 
 قالیباف: مجلس و دولت اختلافی با هم ندارند
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در جلسه مشترک مجلس و دولت که با حضور رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت سیزدهم به مناسبت گرامیداشت روز مجلس برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های دولت و رئیس‌جمهور حضور در جلسات مختلف مجلس است که قدردانی ویژه دارم. امروز همدلی و همیاری بین دولت و مجلس یک ضرورت است و این خواست رهبر معظم انقلاب و مردم در این شرایط است. البته اختلاف سلیقه وجود دارد ولی برخی می‌خواهند این اختلاف سلیقه و مباحث کارشناسی را به اختلاف بین قوا تبدیل کنند، در حالی که چنین موضوعی وجود ندارد و هرگز چنین چیزی در جبهه انقلاب رخ نخواهد داد. 
قالیباف با بیان اینکه امروز برای کشور فقط اداره کردن آن مطرح نیست، بلکه همراه با اداره، تحول نیز مهم است، تصریح کرد: این خواسته مردم و رهبر انقلاب است. بر همین اساس باید برنامه هفتم توسعه را میثاق کاری خود قرار دهیم و منابع لازم را برای آن در نظر بگیریم. رئیس قوه مقننه تصریح کرد: همه دوستان در مجلس شاهد هستند عدم اختلاف را وظیفه اخلاقی و دینی خود قرار دادیم. البته شاید این رویکرد سبب شد در مقطعی برخی از دوستان از ما دلخور شوند ولی این رویه وظیفه همه ما است. 
 
 بنانداریم دست در جیب مردم کنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه باید برنامه هفتم توسعه را میثاق کاری خود قرار دهیم، تأکید کرد: باید عهد کنیم که خارج از برنامه کاری انجام ندهیم و دیگر اینکه ما نیازمند منابع لازم برای این موضوع هستیم. فراهم کردن منابع هم در گرو افزایش همکاری مجلس و دولت است و نباید برای تأمین منابع دست در جیب مردم کرد. البته مجلس و دولت به عدم انجام این موضوع اتفاق نظر دارند و در آینده هم چنین کاری انجام نمی‌شود. 
رئیس قوه مقننه تأکید کرد: در برخی از بخش‌ها مانند انرژی ناترازی داریم و آن را تهدید بزرگ می‌دانیم، اما همانجا مهم‌ترین فرصت برای تأمین منابع است که هم مردم و هم دولت برای اجرای پروژه‌ها منتفع شوند. همچنین در بخش مولدسازی قرار نیست همه پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم، چراکه ضرورتی برای اتمام برخی از پروژه‌های نیمه تمام وجود ندارد. قالیباف تأکید کرد: منابع را باید در بخشی هزینه کنیم که برای کشور آورده داشته باشد و این از وظایف همه ما است، چراکه مطمئن هستم آن‌قدر منابع در کشور وجود دارد که برای تأمین منابع لازم برای اتمام پروژه‌ها مشکلی نخواهیم داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار