بسیاری از نقاشیهای مربوط به دفاع مقدس، تحتتأثیر عکسها خلق شدهاند؛ نقاشیها کشت و کشتار را نشان نمیدهند، بلکه مفاهیم عرفانی دفاع مقدس را منعکس میکنند.
مینو خانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه هنر دفاع مقدس در یازدهمین نشست از سلسله نشستهای نیاوران با عنوان «روایتی از هنر و دفاع» که همزمان با هفته دفاع مقدس در مجموعه نیاوران برگزار شد، عنوان کرد: از زاویه هنر که به دوران دفاع مقدس نگاه کنیم، شاهد آن هستیم که نگاه محوری در عکسها «انسان» بودهاست. انسان در مواجهه با مرگ و زندگی مهم است و اینکه چه واکنشی به این تقابل داشتهاست.
او با بیان اینکه واکنشی که انسان ایرانی در دهه ۶۰ به وقایع داشته بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: تا پیش از این زمان هیچوقت حضور مردم را به این شکل در رخدادهای اجتماعی نداشتیم و این مقوله به قدری ارزشمند و انسانساز است که باعث میشود خود را با آن روزگاران بسنجیم. خانی افزود: نهتنها در ایران بلکه در هر کشوری که بخواهند فرهنگ خود را بسازند باید به دورانی از این دست توجه و بر آن تأمل و به نسل بعدی نیز منتقل کنند. از طریق هنر است که میتوانیم این مفاهیم را به نسلهای بعدی منتقل کنیم.
او توضیح داد: کار عکاسان در زمان جنگ بسیار مهم بود و برخلاف دیگر هنرمندان تمام مدت در محیط پرخطر کنار رزمندگان حضور داشتند. در آن زمان سایر هنرمندان در دورههای بازدید از جبهه حضور مییافتند، اما در خطر نبودند و با آرامش بازدید میکردند، حس میگرفتند و باز میگشتند.
خانی ادامه داد: بسیاری از نقاشیهای مربوط به دفاع مقدس، تحتتأثیر عکسها خلق شدهاند؛ نقاشیها کشت و کشتار را نشان نمیدهند، بلکه مفاهیم عرفانی دفاع مقدس را منعکس میکنند.