کد خبر: 1184951
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انجام یک نظرسنجی با عنوان «نگرش زائران درباره خدمات اربعین» از شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده بودند خبر داد که براساس آن ۷۶ درصد از فرآیند عبور از مرزها، ۴۱.۳ درصد از وضعیت حمل‌ونقل، حدود ۶۰ درصد از خدمات بهداشتی و ۶۰ درصد نیز از صدور گذرنامه ویژه ابراز رضایت کرده‌اند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از انجام یک نظرسنجی تلفنی تحت عنوان «نگرش زائران در خصوص خدمات اربعین» از شرکت‌کنندگان پیاده‌روی اربعین که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده بودند خبر داد که بیش از ۷۰ درصد زائران اربعین از خدمات ارائه شده توسط دولت رضایت خاطر داشته‌اند و طبق این نظرسنجی ۳۱.۴ درصد از پاسخگویان گفته بودند که امسال برای نخستین بار در مراسم اربعین حضور داشته‌اند و ۲۱.۹ درصد برای بار دوم، ۱۵.۶ درصد برای سومین مرتبه و ۳۰.۸ درصد چهار بار و بیشتر در این گردهمایی عظیم معنوی شرکت کرده بودند.

در ادوار گذشته، بخشی از خدماتی که در ایام اربعین به عهده دولت‌ها بود به خوبی انجام نمی‌گرفت و به دلیل ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی، مبادی ورود و خروج کشور تا مسدود شدن هم پیش می‌رفت و خدمت‌رسانی به زائران در موارد گوناگونی از قبیل صدور گذرنامه، مسائل بهداشتی، درمانی، تغذیه، اسکان و حمل‌ونقل در داخل ایران و عراق با اختلالاتی همراه بود و سبب آزردگی خاطر زوار اربعین حسینی می‌شد که علاوه بر تحمل سختی‌های پیاده‌روی، دشواری‌های ناشی از نبود امکانات آن‌ها را کلافه می‌کرد، اما دولت سیزدهم امسال با تأکیدات ویژه آیت‌الله رئیسی و حضور رئیس‌جمهور و معاون اول وی در نشست‌های ستاد اربعین و فعال‌شدن بخش مردمی آن، با تدابیر و برنامه‌ریزی ویژه منشاء خدماتی شد که اتفاق بسیار بزرگی در تسهیل و تسریع زیارت عتبات عالیات رقم زد.

دولت سیزدهم در عمل نشان داد که تسهیل زیارت حرم سیدالشهدا (ع) در ایام اربعین حسینی موضوعیت جدی دارد و بر همین اساس اقدامات بسیاری را دستور کار خود قرار داد که با نزدیک شدن به ایام اربعین این برنامه‌ها به ثمر نشست. صدور گذرنامه فوری ویژه اربعین، افزایش گیت‌های تردد زائران، افزایش ظرفیت پارکینگ‌های مرز و کنترل نرخ ارز در ایام اربعین را می‌توان اقدامات تسهیل‌کننده برای سفر زوار اربعین به شمار آورد که پیرامون آن‌ها نیز از زوار اربعین نظرسنجی شده است.

رضایت ۷۶ درصدی از فرآیند عبور از مرز‌ها

در گذشته زمان‌بر بودن ورود و ثبت مجدد اطلاعات مسافران در گیت‌های بازرسی عراق پس از ثبت در گیت‌های خروجی ایران، از علل ازدحام و کُندی حرکت جمعیت هنگام عبور از مرز‌ها بود که با همت دولت سیزدهم تبادل مشترک اطلاعات برای خروج زائران از ایران به کشور عراق صورت گرفت و یکی از تدابیر برای بالا بردن سرعت خروج زائران بود که به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین، طبق روال معمول اطلاعات مسافر برای خروج از مرز یک‌بار در گیت‌های ایران و یک‌بار هم در گیت عراق وارد سیستم می‌شد و از آنجا که سرعت ورود اطلاعات در عراق پایین بود، قرار شد این دو با هم لینک شوند و ورود اطلاعات به سیستم عراق از طریق ایران انجام شود.

همچنین با توجه به ۲۴ ساعته شدن تردد از مرز خسروی در ایام اربعین امسال توقفی در مرز صورت نگرفت و تمام گلوگاه‌های جمعیتی شهرستان قصرشیرین نیز باز بود و زوار در هر ساعتی که وارد شهرستان می‌شدند، می‌توانستند از پارکینگ‌ها با وسایل حمل و نقل به مرز خسروی منتقل و از این گذرگاه عازم عراق شوند.

مرز تمرچین پیرانشهر که برای دومین سال محل تردد زائران حسینی بود هم حال و هوای خاصی را داشت؛ حداکثر زمان انجام امورات اداری تردد زائران از این مرز به ۵ دقیقه نمی‌رسید و همکاری خوبی میان ایران و مسئولان منطقه شمال عراق برای انتقال زائران به سمت اربیل و عتبات عالیات انجام شد تا زائران معطلی نداشته باشند.

بر همین اساس در نظرسنجی صورت گرفته ۷۶.۱ درصد از فرآیند عبور از مرز‌ها راضی بودند که ۵۱.۶ درصد از طریق مرز مهران وارد خاک عراق شدند، ۲۰.۴ درصد از شلمچه، ۱۶.۸ درصد از مرز خسروی، ۶.۳ درصد از چذابه، ۰.۸ درصد از طریق مرز تمرچین، ۰.۴ درصد از مرز باشماق و ۲.۶ درصد به‌صورت هوایی وارد عراق شدند. اکثر پاسخگویان (۶۶.۲ درصد) به میزان زیادی از وضعیت مدیریت عبور و مرور زوار از پایانه‌های مرزی راضی بودند و ۱.۲ درصد نیز پاسخی به این پرسش ندادند.

رضایت ۴۱.۳ درصدی از وضعیت حمل و نقل زائرین

با توجه به بکارگیری ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران از مرز مهران به کشور ۴۱.۳ درصد پاسخگویان در این نظرسنجی به میزان زیادی از وضعیت حمل و نقل زائرین اربعین در ایران راضی بودند، ۲۶.۳ درصد رضایت متوسط و ۱۱.۷ درصد نیز رضایت کمی از این وضعیت داشتند.

رضایت حدود ۶۰ درصدی از خدمات بهداشتی در اربعین

در ایام اربعین ۲ اتاق سرد توسط دانشگاه علوم پزشکی و همچنین اورژانس برای ارائه خدمات لازم به زائران و احداث و نصب ۱۲ هزار متر سایبان در نقطه ورود تا خروج پایانه در نقطه صفر مرزی و همچنین نصب مِه‌پاش‌ها و استقرار امکانات بهداشتی از مجموعه اقدام‌ها در راستای خدمات‌دهی به زائران با توجه به شدت گرمای منطقه بود و سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به خدمات امداد و نجات در پوشش امدادی مراسم اربعین حسینی (ع) در مرز‌های ٩ گانه هم اعلام کرده که ۱۹۵ هزار و ۳۴۵ نفر از خدمات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استفاده کردند، داوطلبان جمعیت، ۴۵ هزار و ۱۸۸ نفر را در محل درمان و ۲۴۳۲ نفر را به مراکز درمانی منتقل کردند و همچنین برای ۷۴ هزار و ۱۱۶ زائر شرایط اسکان آماده شد.

سرپرست سازمان امداد و نجات هلال احمر مطرح کرده است: یکی از اقدامات جمیعت هلال ‎احمر در مراسم راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲، ارائه خدمات رایگان مراقبتی و پیشگیرانه در برابر مخاطرات احتمالی در اربعین ۱۴۰۲ بود که به ۷۳ هزار و ۶۰۹ نفر از زائران ارائه خدمت شد؛ در همین راستا، در نظرسنجی صورت گرفته بیش از نیمی از پاسخگویان (۵۹.۵ درصد) وضعیت خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده به زوار در داخل ایران را خوب ارزیابی کردند، ۱۵.۲ درصد متوسط و ۷.۵ درصد این خدمات را ضعیف ارزیابی کردند.

رضایت ۵۸ درصدی زائران اربعین از عرضه ارز مسافرتی

با توجه به اینکه برای اولین بار کاهش قیمت دینار عراق در بازار غیررسمی در ایام اربعین رقم خورد، آمار عرضه ارز اربعین به بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار نفر رسید که ۴ برابر کل سال گذشته (حدود ۲۷۰ هزار نفر) بود و به گفته معاون بین الملل بانک مرکزی امسال در حوزه ارز اربعین مداخله خوبی انجام گرفته است. با اقدامات بانک مرکزی از جمله تجهیز به‌موقع منابع و سازماندهی و هماهنگی مناسب با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای اولین بار در ایام اربعین نرخ ارز دینار کاهش پیدا کرد؛ به‌طوری که قبل از شروع توزیع ارز اربعین هزار دینار عراق معادل ۳۶ هزار تومان بود، ولی به ۳۱۵۰۰ تومان رسید.

طبق این نظرسنجی بیش از نیمی از پاسخگویان (۵۷.۹ درصد) از فرآیند ارائه ارز مسافرتی (تهیه دینار) برای زائرین رضایت زیادی داشتند، ۱۷.۴ درصد رضایت متوسط و ۱۳.۴ درصد نیز رضایت کمی داشتند.

رضایت ۶۰ درصدی از صدور گذرنامه ویژه

صف طولانی متقاضیان در دفاتر صدور گذرنامه، بالا بودن هزینه و زمانبر بودن چاپ و ارسال گذرنامه رسمی و عدم آشنایی و هماهنگی طرف عراقی پیرامون برگه عبور ویژه اربعین، یکی دیگر از موانع پیش روی مردم برای حضور در لشکر اربعینی کربلا بوده که تدبیر «صدور گذرنامه ویژه اربعین» توسط دولت سیزدهم راهبرد مناسبی برای حل این معضل بود. امسال زائران با گذرنامه ویژه در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند و مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲ در صورت انجام سفر زمینی، از پرداخت عوارض خروج از کشور نیز معاف شدند.

به گفته مسئولان روزانه صد هزار گذرنامه در پاسخ به درخواست زائران اربعین چاپ شده است و در این نظرسنجی بیش از نیمی از پاسخگویان (۵۹.۷ درصد) از خدمات صدور گذرنامه برای سفر اربعین رضایت زیادی داشته‌اند، ۱۴.۲ درصد رضایت متوسط و ۶.۹ درصد نیز رضایت کمی داشتند و ۱۹.۲ درصد هم پاسخی به این پرسش ندادند.

رضایت زائران از وام قرض‌الحسنه اربعین

با توجه به حواشی زیاد ایجاد شده پیرامون وام اربعین، آیت‌الله رئیسی در جلسه هیات دولت در ارتباط با وام زیارت اربعین، به رئیس بانک مرکزی دستور داد این وام به صورت قرض‌الحسنه به زائران پرداخت شود؛ در این نظرسنجی (۷۸.۷ درصد) از وام بانکی مربوط به مسافران اربعین استفاده نکرده بودند، ۴.۲ درصد رضایت زیادی از این وام داشتند، ۳.۸ درصد رضایت متوسط و ۸.۹ درصد نیز رضایت کمی داشتند.

در بخش‌های دیگر این نظرسنجی آمده است:

۳۹.۳ درصد پاسخگویان از خدمات اینترنت و تلفن همراه ویژه زوار (رومینگ و بسته‌های مخصوص زائرین اربعین) رضایت اندکی داشتند، ۱۴.۸ درصد رضایت متوسط و ۲۳.۵ درصد نیز رضایت زیادی از این خدمات داشتند.

نیمی از پاسخگویان (۵۱.۸ درصد) از سامانه‌های اطلاع‌رسانی و خبررسانی مربوط به پیاده‌روی اربعین رضایت زیادی داشتند، ۳۱.۲ درصد رضایت متوسط و ۱۱.۱ درصد نیز رضایت کمی داشتند.

نزدیک به ۷۰ درصد از پاسخگویان به‌طور کلی از خدمات ارائه شده در اربعین امسال رضایت زیادی داشتند.

نمره میانگین به عملکرد دولت ۱۶.۱ از ۲۰ بوده است که نشان از عملکرد خوب و موفق دولت در تسهیل سفر زائرین اربعین به عراق دارد.

در همین نظرسنجی میزان رضایت از مهمان‌نوازی عراقی‌ها ۹۲/۵ درصد بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار