کد خبر: 1180374
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بیانگر خلق آرایه‌های متنوعی است که حتی قدرت‌های نظامی بزرگ جهان در پی بهره‌مندی از دستاورد‌های آن هستند.
یوسف سهیلی

اختصاصی جوان آنلاین، در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم عدم وجود تحریم‌ها و شرایط بحرانی منطقه فقط ۳۰ محصول دفاعی در کشور تولید می‌شد، اما جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بیش از ۸۰۰ محصول نهایی که در نیرو‌های مسلح استفاده می‌شود را در درون کشور تولید می‌کند که این تجهیزات و تسلیحات حاصل خودباوری، خود اتکایی و پیوند میان دانشگاه و صنعت و شرکت‌های دانش بنیان است.
اکنون و در ۳۱ مرداد که سالروز صنعت دفاعی کشور است باید تاکید کرد که همانطور که دوست و دشمن اذعان دارند که موفقیت برنامه‌های دفاعی ایران نمایانگر یک پیروزی فناورانه برای جمهوری اسلامی است.
در همین رابطه، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به دستاورد‌های این وزارتخانه تصریح کرد: در حوزه ساخت، تولید و تعمیرات تجهیزات حدود ۹۰ درصد از نیازمندی‌های تسلیحاتی، محصولات و تجهیزات دفاعی برای نیرو‌های مسلح به ارزش بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان از جمله اقدامات ما در یکسال گذشته است.
وزیر دفاع افزود: این اقدامات شامل انواع شناورها، تسلیحات دریایی، جنگنده و بالگرد‌های نظامی و غیرنظامی می‌شود به‌طوری که در تولید انواع موشک‌های بالستیک سوخت جامد با افزایش قابل ملاحظه، موشک‌های کروز با افزایش دو برابری، موشک‌های پدافند هوایی با رشد ۴۵ درصدی و انواع شناور‌های دریایی تندرو با رشد ۳۰ درصدی دنبال شده است. این اقدامات با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی صورت گرفته و موجب ایجاد ۸۵ هزار شغل در کشور شده است.
وزیر دفاع تصریح کرد: افزایش چشمگیر انواع موشک‌های بالستیک، افزایش برد موشک‌های کروز تا ۱۰۰۰ کیلومتر، افزایش برد موشک بالستیک عماد تا ۱۶۵۰ کیلومتر، افزایش برد موشک خیبر تا ۲۰۰۰ کیلومتر، دستیابی به موشک‌های جدید کروز با قابلیت شلیک از هواپیما، دستیابی به گونه موشک مافوق صوت از جمله دیگر اقدامات ما در این وزارتخانه تلقی می‌شود.
امیر آشتیانی عنوان کرد: در رزم هوایی نیز ساخت و پرواز هواپیمای ترابری بومی سیمرغ، تأمین زنجیره آموزش خلبانی نیرو‌های مسلح با ساخت جنگنده آموزشی جت یاسین و پرواز فروند اول هواپیمای سبک آموزشی فجر ۳ اقدامات موثری صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در رزم دریایی ساخت انواع شناور‌ها و تجهیز به سلاح‌های مدرن و ساخت زیرسطحی بدون سرنشین و هم‌چنین در رزم زمینی ساخت تانک و بازسازی انواع جنگ‌افزار‌ها و ساخت انواع پهپاد‌های رزمی، شناسایی، انتحاری و توسعه قابلیت‌های آن‌ها از جمله اقدامات دیگر است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح خاطر نشان کرد: در حوزه فضایی بعد از آزمایش‌های متعدد تولید ماهواره‌بر سیمرغ با برخورداری از فناوری روز و ساخت ایستگاه‌های زمینی و سایت پرتاب در دستورکار قرار دارد.
امیر آشتیانی گفت: هم‌چنین با ۶۵۰۰ شرکت در سطح ملی و کشوری با حجم ۷۹ هزار میلیارد تومان همکاری داریم که از بیش از ۱۰۰۰ شرکت از دانش‌بنیان‌ها با حجم همکاری ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
در این بین، جهانی شدن این دستاورد‌های پربار موضوعی قابل تامل است، تا جاییکه انواع پهپاد‌های تهاجمی، شناسایی و رزمی، محصولات حوزه جنگ الکترونیکاز جمله سامانه‌های جمع‌اوری سیگنال‌های راداری و ارتباطی دشمن و مقابله الکترونیکی با انواع پرنده‌های بدون سرنشین، انواع سامانه‌های پدافندی از جمله سامانه سوم خرداد و سامانه‌های موشکی، موشک‌های هدایت‌شونده، انواع ناو، ناوچه موشک‌انداز، قایق‌های تندرو، زیردریایی، هواپیمای جنگنده و بالگرد، سامانه‌های زرهی و رزم زمین‌پایه، مسلسل‌های با کالیبر بزرگ، انواع سلاح‌های انفرادی و نوآوری‌های دفاعی در حوزه جغرافیایی از جمله محصولات عرضه شده ایرانی در نمایشگاه‌های بین المللی و دفاعی در نقاط محتلف جهان است، که نمونه آن غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های نظامی روسیه موسوم به «آرمی۲۰۲۳» بود که با استقبال وزیر دفاع روسیه و وزرای دفاع کشور‌های شرکت کننده در نمایشگاه امسال همراه شد؛ بنابراین در آرایش جدید نظامی ایران، رونمایی از نسل جدید صنایع دفاعی نشان داد ایران یکی از نخستین و معدود کشور‌هایی است که در تلاش برای توسعه توانمندی‌های خود و درک اهمیت تقویت قدرت نظامی به طور کلی و نیروی چندگانه نظامی به طور خاص است. مزاحمت‌های آمریکا در دریا هر از گاهی تکرار می‌شود و ایران ممکن است بیش از هر زمان دیگری متوجه لزوم رویارویی بالقوه با دشمنان شده باشد؛ مواجهه‌ای که متفاوت از روش سنتی است و این بار در دریا خواهد بود.
ثبت موفقیت‌های نظامی ایران در شرایطی که قدرت‌های بزرگ منطقه شاهد آن هستند، علاوه بر تثبیت جایگاه سیاسی و دیپلماتیک ایران، قدرت نفوذ بیشتری به تهران می‌بخشد و آن را به قدرتی مهم تبدیل می‌کند که نمی‌توان از آن گذشت.
آنگونه است که سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تاکید دارد که امروز جهان اذعان دارد که قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های زمینی، دریایی، هوایی، فضایی، موشکی، پهپادی و سایبری و ... و ورود به حوزه هوش مصنوعی صرفاً یک توانمندی ناشی از مهندسی معکوس و شبیه‌سازی نمونه‌های خارجی نیست، بلکه بیانگر خلق آرایه‌های متنوعی است که حتی قدرت‌های نظامی بزرگ جهان به سوی آن اقبال نشان داده‌اند و در پی بهره‌مندی از دستاورد‌های آن هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر