کد خبر: 1179071
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی، از ساخت تجهیزات صنایع غذایی توسط دانش‌بنیان‌ها و صادرات آن به اروپا و کانادا خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  امروز، ۲۵ مردادماه، یکی دیگر از سلسله‌نشست‌های خبری ستادهای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست، محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و از برنامه‌ها و فعالیت‌های این ستاد تازه‌تأسیس گفت‌.

دانش‌بنیان کردن صنعت و صنعتی کردن دانش‌بنیان‌ها

هادوی در خصوص نحوه و ضررورت شکل‌گیری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی گفت: ما در کشور صنایعی مانند صنعت فولاد و مس داریم که محصول‌محور هستند، اما حوزه ماشین‌سازی صنعت‌ساز است. قبلا در معاونت علمی، برنامه‌ای تحت عنوان توسعه ماشین‌سازی شکل گرفت و در حال حاضر این برنامه تبدیل به ستاد شده است. این ستاد وظیفه ورود به حوزه ساخت تجهیزات صنعتی را دارد.

وی مأموریت اصلی ستاد را نفوذ فناوری و دانش روز به صنایع عنوان کرد و اظهار داشت: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی به دنبال آن است که با کمک به نفوذ فناوری و دانش روز به صنایع، دانش‌بنیان کردن شرکت‌های صنعتی و افزایش ارزش افزوده در آن‌ها را دنبال کند و از طرفی نیز به تجاری‌سازی و صنعتی کردن دانش‌بنیان‌ها کمک کند.

هادوی اعلام کرد: در حال حاضر ۱۸۴۵ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی داریم که هنوز وارد فاز تجاری‌سازی نشده‌اند. ستاد قصد دارد با اشکال مختلفی مانند ادغام، همکاری مشترک و شکل‌های دیگر به صنعتی کردن این شرکت‌ها کمک کند.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی گفت: سند توسعه صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات که حدود 2 سال توسط معاونت علمی، وزارت صمت و 11 تشکل و انجمن از فعالان بخش خصوصی روی آن کار شد مبنای کار ما در این ستاد است. توسعه بازار، نفوذ فناوری و توسعه فضای کسب‌وکار از وظایف و مأموریت‌های این ستاد است. در برخی صنایع ما مانند صنعت فرش، فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته هنوز جای ورود دارند.

شرکت‌های فناور در کانون توجه

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی شرکت‌های فناور را شرکت‌های پر ارزش خطاب کرد و خاطرنشان کرد: در دسته‌بندی جدید دانش‌بنیان‌ها سه دسته فناور، نوآور و نوپا داریم که شرکت‌های فناور به عنوان شرکت‌های ارزشمند دانش‌بنیان مورد توجه این ستاد قرار دارد.

او تصریح کرد: چیزی حدود 8 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان فناور هستند و بایستی تلاش خود را در راستای افزایش این تعداد به کار گیریم تا بتوانیم ارزش افزوده بالایی را برای صنعت ایجاد کنیم.

برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات تجهیزات پیشرفته

هادوی صنعت ماشین‌سازی را یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور دانست و اظهار داشت: در صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی کشور حدود 6 هزار شرکت، اعم از دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان پروانه بهره‌برداری دارند و چیزی حدود 250 هزار نفر در این صنعت کار می‌کنند. بعضی از محصولات این صنعت دانش‌محور است، اما بعضی از آن‌ها طبق معیاری که در معاونت علمی در نظر گرفته شده است، دانشی نیست.

وی در تشریح بازار صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی : بر اساس آمار موجود، در کشور سالانه حدود 3 میلیارد دلار تولید محصول در این صنعت داریم و از طرفی واردات رسمی ما نیز حدود 5 تا 8 میلیارد دلار است. یکی از موضوعات مهمی که دنبال می‌کنیم این است که بتوانیم با تزریق دانش در این صنعت، تجهیزات مورد نیاز کشور را با تولید داخل تأمین کنیم. در نتیجه این کار، این واردات می‌تواند به تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های به‌روز اختصاص یابد و کنسرسیوم‌هایی را تشکیل دهیم که جاذبه این فناوری‌ها در صنعت وجود داشته باشد.

هادوی چین را رقیب ایران عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش کیفیت محصولات، کاهش زمان تحویل و هزینه تمام‌شده و تعهدات پس از فروش مناسب از جمله مواردی است که برای افزایش رقابت‌پذیری و توسعه بازار محصولات مورد توجه قرار می‌گیرد. در برخی از موارد مانند تجهیزات صنایع غذایی، محصولات تولیدی ایران کیفیت بسیار بالایی دارد و این تجهیزات حتی به اروپا و کانادا هم صادر می‌شود، اما در برخی تجهیزات به دلیل کاهش زمان تحویل، چین رقیب جدی ماست.

او تصریح کرد: آمار ما نشان می‌دهد که سالانه حدود 250 میلیون دلار صادرات رسمی قطعات و مجموعه‌های مختلف را داریم و هدف‌گذاری کردیم این مقدار در 5 سال آینده به 1 میلیارد دلار برسد.

تجهیزات صنایع غذایی، نقطه قوت صنعت تجهیزات

هادوی در خصوص نقاط قوت و ضعف صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات کشور گفت: در صنعت تجهیزات نفت، تزریق پلاستیک، آسانسور و پله برقی و صنایع غذایی، قطعات، پمپ‌ها، قالب‌ها و تجهیزات خوبی در کشور ساخته شده است. در بحث توسعه بازار این تجهیزات نیاز به گواهی‌های بین‌المللی استاندارد هستند و این تجهیزات برای اینکه به صنعت ورود پیدا کنند باید استاندارد باشند. گرفتن برخی از این استانداردها مانند استاندارد API با محدودیت روبروست، اما به دنبال تسهیل‌گری در خصوص این امر هستیم.

او تأکید کرد: در صنعت غذایی تجهیزات و فناوری‌های خوبی به خصوص در حوزه بسته‌بندی در کشور داریم و در چند سال اخیر به دنبال راه‌اندازی خط تولید هم رفته‌ایم. در صنعت قالب‌سازی نیز با انجمن‌های فعال بخش خصوصی به دنبال استفاده از فناوری‌های به‌روز برای ساخت قالب در کمترین زمان هستیم.

بورسیه صنعتگران در دانشگاه‌ها

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، ادامه داد: در وزارت علوم بورسیه صنعتی اجرایی می‌شود و طی آن اساتید دانشگاهی دو سال در صنعت مشغول به کار می‌شوند، ولی در برنامه‌ای که ما تدوین کردیم، در تلاش هستیم تا صنعتگران در بخش‌های دانشگاهی وارد شوند.

وی اهمیت این برنامه را در توسعه مهارت‌افزایی و دانش‌آموزی در حوزه‌های صنعتی دانست و گفت: در این برنامه صنعتگران بورسیه مراکز تحقیقاتی می‌شوند و در این زمینه با برخی از دانشگاه‌ها همچون فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار