کد خبر: 1161059
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
آمار خانه‌های خالی برای دولت که با بحران مسکن در کشور دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و برای حل آن برنامه ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی را در دستور کار دارد، بسیار مهم است. بر اساس آمار‌های غیررسمی حدود یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار خانه خالی احتکار شده در کل کشور وجود دارد که بانک‌ها و حقوقی‌ها مالک ۸۰‌درصد خانه‌های خالی هستند.
بهناز قاسمی

رئیس سازمان امور مالیاتی در تازه‌ترین اظهاراتش از شناسایی ۴۹ فرد حقیقی که مالک بیش از ۲۰ واحد مسکونی خالی هستند خبر داد و گفت: در دو ماهه ابتدایی سال۱۴۰۲ بیش از ۵۲۰خانه خالی شناسایی شده است.
شناسایی تعداد خانه‌های خالی و لوکس در سراسر کشور، یک آمار مهم و حیاتی است که در تصمیم سازی‌های سیاستی و کلیدی در حوزه مسکن نقش دارد. داستان خانه‌های خالی چند سالی است مورد بحث دولت و مجلس قرار گرفته است. یک گروه خانه می‌سازند و برای سود بیشتر آن را نمی‌فروشند و گروهی دیگر سال‌ها به دنبال تجمیع سرمایه هستند تا بتوانند سرپناهی برای خود فراهم کنند؛ سرپناهی که ممکن است بیش از ۱۰ سال یک خانواده را درگیر اقساط مسکن کند و این موضوع با توجه به هزینه‌های معیشتی بسیار بالا شرایط را سخت می‌کند. نخستین نشست خبری رئیس جدید سازمان امور مالیاتی حول محور اخذ مالیات از خانه‌های خالی، خودرو‌های لوکس و فراریان مالیاتی برگزار شد.
هادی سبحانیان با اشاره به شناسایی و وصول مالیات از خانه‌های خالی گفت: سازمان امور مالیاتی وظیفه و امکان قانونی برای شناسایی خانه‌های خالی ندارد، اما ممکن است نظراتی داشته باشیم که ارائه دهیم. این سازمان فقط مسئول وصول مالیات است، اما اراده‌ای جدی برای کمک به وزارت راه و مردم دارد. در شرایطی که کرایه مسکن افزایش یافته است، ابزار مالیات می‌تواند کمک‌کننده باشد.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲‌هزار خانه لوکس شناسایی شد که بر اساس قانون بودجه باید ۷۰۰‌میلیارد تومان از این محل وصول شود. میزان مالیات تشخیصی از این تعداد خانه ۳۹۲‌میلیارد تومان تشخیص داده شده که ۲۵‌میلیارد تومان وصول شده است. از این میزان ۶۶‌هزار واحد مربوط به افرادی است که دارای دو خانه خالی به بالا هستند.
وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۵‌هزار واحد خانه لوکس شناسایی شد که ۲‌هزار‌میلیارد تومان مالیات برای آن‌ها تشخیص داده شد. از این میزان ۶‌میلیارد تومان مالیات محصول شده که سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری مابقی آنهاست. امسال نیز ۵۲۰‌هزار خانه لوکس شناسایی شده است. در ضمن تاکنون ۴۹نفر شناسایی شده‌اند که بیش از ۲۰واحد خانه خالی دارند. درباره خانه‌های لوکس چالشی در خصوص اخذ داده‌های معتبر وجود دارد که در حال پیگیری آن با کمک سازمان ثبت و شهرداری‌ها هستیم. رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: سازمان امور مالیاتی آمادگی دارد، در گروه‌هایی که برای بازدید سرزده از املاکی‌ها تشکیل شده است حضور یابد، بر این اساس معاملات املاکی که فاقد پرونده مالیاتی هستند، شناسایی و مجازات می‌شوند.
شناسایی ۵۲۰‌هزار خودروی لوکس برای سال ۱۴۰۲
سبحانیان در خصوص مالیات خودرو‌های لوکس گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۷۷‌هزار خودروی لوکس شناسایی شده که برای آن‌ها ۲‌هزار‌میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است. از این رقم ۷۷۰‌میلیارد تومان وصول شده است. باید توجه داشت مؤدیان امکان اعتراض دارند و سازمان به دنبال وصول مالیات است. در سال ۱۴۰۱، ۲۶۳‌هزار خودرو شناسایی و ۲۲۰۰‌هزار‌میلیارد تومان مالیات تعیین شد. از این رقم ۲۰‌میلیارد تومان مالیات وصول شده که علت آن این است که مالیات‌ها به تازگی به مؤدیان اعلام شده است. ۵۲۰‌هزار خودروی لوکس نیز برای سال ۱۴۰۲ شناسایی شده که به سرعت اقدامات مربوط را انجام خواهیم داد. وی در پاسخ به سؤال «جوان» در مورد علت وصولی پایین مالیات خودرو‌های لوکس، خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی گفت: در حوزه مالیات بر خانه‌های لوکس، خالی و خودرو‌های لوکس مالیات‌های مربوط به سال ۱۴۰۱ به تازگی ابلاغ شده است و هنوز فرصت برای پرداخت آن‌ها وجود دارد، ضمن اینکه در حال همکاری با ارگان‌هایی هستیم که مسئولیت شناسایی دارند، به طور مثال باید همکاری نزدیکی با پلیس در حوزه شناسایی و ضمانت اجرای قانون در حوزه خودرو داشته باشیم. طبیعتاً بدون ضمانت اجرا قانون عملاً اجرا نخواهد شد.
ثبت ۱۱‌میلیون حساب تجاری در سازمان امور مالیاتی
سبحانیان در پاسخ به سؤالی در مورد حساب‌های تجاری شناسایی شده گفت: در حال حاضر ۱۱‌میلیون حساب تجاری شناسایی شده که از این میزان ۹‌میلیون مربوط به اشخاص حقیقی و ۲‌میلیون‌و ۳۰۰‌هزار حساب مربوط به اشخاص حقوقی است، اما می‌دانیم اعداد بالاتر است و به دنبال شناسایی اعداد جدید هستیم. بیش از ١٨٠‌هزار حساب شخصی را شناسایی کرده‌ایم که هر چند غیرتجاری بودند، اما فعالیت تجاری داشتند و متأسفانه حجم بالایی از گردش وجوه از آن‌ها را رصد کرده‌ایم، همچنین طبق رصد‌ها با مواردی مواجه شدیم از جمله اینکه ۴۵نفر گردش حساب ۶۶‌هزار‌میلیارد تومانی داشتند، بدون آنکه هیچ ثبت مالیاتی داشته باشند و حداقل ورود حساب این افراد ۵٠٠‌میلیارد تومان بوده است و این افراد را شناسایی کرده‌ایم.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تمرکز جدی بر فرار مالیاتی داریم با دانه‌درشت‌ها مبارزه می‌کنیم، اظهار داشت: تعداد ارقام متفاوتی در حوزه فرار مالیاتی مطرح می‌شود که هیچ کدام دقیق نیستند، اما همه بر این باور هستیم که مسیر‌های متعددی برای فرار مالیاتی وجود دارد. ۱۸‌هزار‌میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته در تهران وصول کردیم و در دو ماه امسال ٨‌هزار‌میلیارد تومان وصول شده‌است.
سبحانیان تأکید کرد: در فرار‌های مالیاتی بحث استفاده از شرکت‌های صوری و فاکتور‌های صوری مطرح می‌شود که به دنبال جلوگیری از رشد این شرکت‌ها هستیم، برای مثال یک شرکت در ٢٠٠رسته فاکتور صادر کرده‌اند و مشخص است که صوری است.
وی با اشاره به نهاد‌های مقدس که فرار مالیاتی دارند، گفت: نهاد قرض‌الحسنه نهاد مقدسی است، اما متأسفانه برخی از صندوق‌های قرض‌الحسنه که شفاف نیستند بیش از ١۴٣‌هزار‌میلیارد تومان ورودی به حساب داشته‌اند که مالیات نداده‌اند و پوز فروشی به اسم نهاد‌های قرض‌الحسنه انجام می‌شود و می‌خواهند فعالیت اقتصادی خود را از نظام مالیاتی پنهان کنند، اما با ظرفیت‌های قانونی به این نهاد‌ها هشدار می‌دهیم.
عایدی سرمایه
پشتوانه‌ای برای مالیات‌ستانی از رمز ارز‌ها
وی در پاسخ به سؤالی در مورد وصول مالیات از حوزه رمز ارز گفت: طبق قانون از هر فعالیتی که درآمدی ایجاد کند، مالیات اخذ می‌شود؛ چه در حوزه رمز ارز و چه در حوزه‌های دیگر. اگر سامانه درآمدزایی افراد را شناسایی کند، مالیات آن را وصول می‌کند و یکی از اجزای مالیات برعایدی سرمایه نیز مربوط به حوزه رمز ارز است.
رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه از منظر اقتصادی سیاست بهینه حمایت از مصرف‌کنندگان را حلقه آخر می‌دانم، گفت: اگر وضعیت به گونه‌ای است که پایگاه اطلاعاتی خوبی وجود ندارد، کشور نیاز دارد تا تصمیماتی را بگیرد. یکی از این تصمیمات این بود که مالیات ارزش افزوده کالا‌های اساسی وارداتی را به یک‌درصد کاهش دهیم.
شناسایی ۵ هزار پزشک فاقد دستگاه کارتخوان
وی در ادامه با تأکید بر اینکه از منظر سازمان تفاوتی بین صنوف مختلف برای اخذ مالیات وجود ندارد، گفت: بالغ بر هزار گزارش از ۵ هزار پزشک که از کارتخوان استفاده نمی‌کند، دریافت کردیم که به نظام پزشکی ارجاع داده شده است. صنوفی که باید از کارتخوان استفاده کنند، اما نمی‌کنند از مزایای تبصره ۱۰۰ بهره‌مند نمی‌شوند.
سبحانیان همچنین با تأکید بر اینکه تعطیلی کارخانه داروگر به دلیل بدهی مالیاتی دروغ محض است، گفت: سیاست ما این است که هیچ مجموعه اقتصادی ناظر بر مشکلات مالیاتی تعطیل نشود، طبق بررسی‌های اموال مدیرعامل این کارخانه، این فرد اموال زیادی در شمال شرق تهران دارد. مدیر عامل این کارخانه با عدم‌پرداخت مالیات مظلوم‌نمایی می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار