فشار روانی در برابر ورزش شکست می‌خورد
کد خبر: 1119501
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004hET
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
پیشنهاد‌هایی برای بهتر شدن حال شما
 ورزش می‌تواند نقش مهمی در سلامت روان داشته باشد و حتی افسردگی و اضطراب را تسکین دهد. معمولاً در مورد فواید ورزش برای سلامت جسمانی مطالب زیادی شنیده یا خوانده‌ایم، اما اغلب ارتباط بین ورزش و سلامت روان نادیده گرفته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد ورزش قادر است از مشکلات سلامت روان قبل از شروع آن‌ها جلوگیری کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد ورزش می‌تواند علائم بسیاری از بیماری‌های روانی را بهبود بخشد.
 نیره محمودی

 ورزش می‌تواند نقش مهمی در سلامت روان داشته باشد و حتی افسردگی و اضطراب را تسکین دهد. معمولاً در مورد فواید ورزش برای سلامت جسمانی مطالب زیادی شنیده یا خوانده‌ایم، اما اغلب ارتباط بین ورزش و سلامت روان نادیده گرفته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد ورزش قادر است از مشکلات سلامت روان قبل از شروع آن‌ها جلوگیری کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد ورزش می‌تواند علائم بسیاری از بیماری‌های روانی را بهبود بخشد.

فواید متنوع ورزش
متخصصان سلامت روان گاهی ورزش را به عنوان بخشی از درمان بیماری‌های روانی خاص تجویز می‌کنند. ورزش حساسیت بدن برای واکنش به اضطراب را کاهش می‌دهد. به علاوه، یک برنامه ورزشی منظم می‌تواند به کاهش علائم سایر بیماری‌های رایج مشترک مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمک کند. ورزش به رشد نورون‌های جدید در نواحی کلیدی مغز از جمله هیپوکامپ کمک می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد این رشد در تسکین علائم برخی از بیماری‌های روانی از جمله افسردگی و اضطراب نقش مهمی دارد.
ورزش هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را کاهش می‌دهد. همچنین ترشح هورمون اندورفین یعنی مواد شیمیایی «احساس خوب» بدن شما را افزایش می‌دهد و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.
فعالیت بدنی همچنین شما را از افکار و احساسات منفی دور می‌کند و می‌تواند مشکلات‌تان را به فعالیتی که در دست دارید، هدایت کند.
ورزش باعث افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود و می‌تواند به کاهش وزن، تقویت ماهیچه‌ها و سلامت روان منجر شود. این باعث می‌شود با ظاهری جذاب‌تر و قدرت بیشتر در خلق و خوی خود، تغییری ظریف، اما قابل توجه احساس کنید.
ورزش می‌تواند منجر به جذب حمایت اجتماعی شود. همه جوامع از ورزش حمایت می‌کنند. همچنین بسیاری از فعالیت‌های بدنی می‌توانند فعالیت‌های اجتماعی نیز باشند، بنابراین چه به یک کلاس ورزشی بپیوندید و چه در یک باشگاه بازی کنید، ورزش با دیگران می‌تواند استرس شما را کاهش دهد.
سلامت جسمانی بهتر می‌تواند به معنای سلامت روانی بهتر باشد. در حالی که استرس می‌تواند باعث بیماری شود، بیماری نیز می‌تواند باعث استرس شود. بهبود سلامت کلی و طول عمر شما با ورزش می‌تواند در کوتا‌مدت (با تقویت ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های جزئی) و در درازمدت (با کمک به سالم ماندن در درازمدت و لذت بردن از یک زندگی سالم) تضمین شود.
ورزش یک سپردفاعی در برابر استرس ایجاد می‌کند. فعالیت بدنی ممکن است با واکنش فیزیولوژیکی کمتر نسبت به استرس مرتبط باشد. به عبارت ساده، کسانی که بیشتر ورزش می‌کنند، ممکن است کمتر تحت تأثیر استرس و اضطراب قرار گیرند، بنابراین علاوه بر تمام مزایای دیگر، ورزش قادر است در برابر استرس آینده شما را مصون و همچنین با اضطراب‌های فعلی شما مقابله کند.
انواع تمرینات بدنی
انواع مختلفی از ورزش و فعالیت بدنی وجود دارد که می‌تواند سلامت روان را بهبود بخشد. از ورزش‌های سنگین وزنه‌برداری گرفته تا دویدن، یافتن تمریناتی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید، بسیار مهم است. ورزش‌های هوازی یکی از در دسترس‌ترین فعالیت‌های بدنی هستند. شواهد نشان می‌دهد ورزش منظم هوازی (مانند دویدن، دوچرخه‌سواری یا شنا) با سلامت روانی بهتر مرتبط است. اگرچه حداقل پنج تا ۱۰ دقیقه ورزش هوازی می‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب شما کمک کند، اما به نظر می‌رسد برنامه‌های منظم که از ۱۰ تا ۱۵ هفته طول می‌کشد، وضعیت روانی کلی فرد را بهبود می‌بخشد.
حال سؤال این است که چگونه یک برنامه تمرین بدنی را شروع کنیم؟ هنگامی که تأیید و توصیه‌های پزشک خود را دریافت کردید، باید در مورد برنامه ورزشی مناسب خود تصمیم بگیرید.
مطالعات نشان می‌دهد بین دو تا شش ساعت ورزش در هفته برای سلامت روانی مطلوب، بهترین است. در اینجا چند نکته برای شروع و حفظ برنامه ورزشی باید مورد توجه قرار گیرند:
زیاده‌روی نکنید. مراقب باشید ابتدا به افراط نیفتید، زیرا ورزش غیرعلمی ممکن است منجر به آسیب فیزیکی شود. به یاد داشته باشید که ورزش می‌تواند سرگرم‌کننده باشد و به بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب شما کمک کند، اما نباید باعث مشکلات جسمانی شود، پس ابتدا آن را آهسته انجام و به مرور زمان تمرینات خود را افزایش دهید.
به برنامه ورزشی خود متعهد باشید. از مدیران پراسترس گرفته تا والدینی که در خانه کار می‌کنند، همه به نوعی مشغول هستند. اختصاص زمان برای ورزش به این معنی است که سلامت و تندرستی خود را در اولویت قرار داده‌اید. ممکن است بروز علائم بهبود زمانبر باشد. برای حصول نتیجه، صبور باشید و به برنامه ورزشی خود متعهد بمانید.
در خود انگیزه ایجاد کنید. بعید نیست که اشتیاق اولیه شما با گذشت زمان از بین برود، بنابراین شاید بهتر باشد که برنامه منظم خود را کمی تغییر دهید یا به طور کلی گزینه‌های ورزشی جدیدی پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر از تردمیل در باشگاه ورزشی محلی خسته شده‌اید، پیاده‌روی یا پیوستن به یک گروه پیاده‌روی را امتحان کنید.
* به امتحان کردن ادامه دهید. استراتژی‌های مختلف را آزمایش کنید تا بهترین نتیجه را پیدا کنید. اگر در تلاش هستید که اول صبح ورزش کنید، بعد از ظهر ورزش کنید یا اگر متوجه شدید که از رفتن به باشگاه می‌ترسید، بیرون ورزش کنید. به امتحان کردن ادامه دهید تا زمانی که چیزی را پیدا کنید که به آن پایبند هستید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار