کد خبر: 1116041
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مراکز آموزش عالی در خط مقدم و سنگربانان کشور هستند، دانشگاه‌ها امروز سخت‌ترین شرایط بودجه‌ای را تحمل می‌کنند بنابراین مجلس هم پشتوانه آنها است و تلاش می‌کند اعتبارات لازم را تامین کند.
 

حمیدرضا حاجی بابایی در سی‌وهشتمین اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، افزود: اعتقاد بر این است که مشکل کشور از طریق معلمی حل می‌شود و هیچ راهی جز این وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر در جایی کار معلمی به هر دلیلی موفق نبوده است، اشکال از معلمی نیست، یادآور شد: با مردم بیشتر ارتباط برقرار کنیم و با نگاه‌های تربیتی بیشتر ورود پیدا کنیم و بدانیم تربیت هر درد بی درمان را درمان می‌کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند بودجه کشور مثبت است، اظهار امیدواری کرد: برنامه هفتم توسعه باید به گونه‌ای نوشته شود که به خواست دانشگاه‌ها در مورد استقلال دانشگاه‌ها و کاربست علمی دانشگاه‌ها عمل شود و بتوانیم قدم‌های موثری در این زمینه برداریم.

حاجی بابایی ادامه داد: در بحث بودجه و سیاست‌گذاری‌های برنامه هفتم توسعه از صاحبان ایده و دانشگاهیان بیشتر استفاده می کنیم تا برنامه‌ای متفاوت از چند منظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فشارهای اجتماعی بسیاری بر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در اختصاص اعتبارات وارد شد، گفت: چراکه هر صنفی متناسب با شرایط خود، توقعاتی از این کمیسیون دارند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه، بحث دانشگاه‌ها برای ما از اهمیت خاصی برخوردار بود و بحث اولویت استقلال و کاربست علمی دانشگاه‌ها مورد توجه بود، اما این خواسته برنامه توسعه درباره ورود دانشگاه‌ها به عملیاتی کردن ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و ارتباط با تولید، نیاز به یک جهش دارد.

حاجی بابایی با تاکید بر حل مشکلات دانشگاه‌ها اظهار داشت: در کشور مشکل مدیریت داریم نه مشکل پول، تا جایی که امکان دارد باید به ساماندهی دانشگاه‌ها کمک کرد.

وی افزود: برخی دانشگاه‌ها ساختمان‌های بسیاری دارند ولی دانشجو ندارند و دانشگاهی مانند دانشگاه فرهنگیان که دارای دانشجوی بسیاری است ساختمان و امکانات ندارد؛ بنابراین باید آموزش عالی کشور ساماندهی شود.

رییس کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: هر کمکی که ما می‌توانیم به دانشگاه‌ها و آموزش انجام بدهیم باید انجام بدهیم و تقاضا داریم دانشگاه‌ها هم کمک کنند تا برنامه هفتم توسعه به گونه ای تنظیم و نوشته شود که دانشگاه‌ها هم رضایت داشته باشند.

حاجی بابایی در ابتدای سخنانش نیز با تقدیر از روسای دانشگاه‌های بزرگ در برخورد با حوادث اخیر خاطرنشان کرد: انصافاً رفتار مدیریتی روسای دانشگاه ها در این بحران بسیار خوب بود و این اتفاقاتی که افتاد از دو منظر قابل بررسی بود؛ از یک منظر بد اما از یک منظر خوب بود. رفتارها و گفتمان‌هایی که شکل گرفت بسیار حرکت خوبی بود و از این نظر به جاهای خوبی رسیدیم و نسبت به کارمان حساسیت بیشتری پیدا کردیم.

 

اختیار دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه افزایش پیدا کند |متمرکز کردن اختیارات بودجه‌ای دانشگاه‌ها در نظام بودجه‌ریزی ۱۴۰۲ اتفاقی ناخوشایند است

رییس دانشگاه تهران هم در این اجلاس گفت: دانشگاه‌ها از قدرت عمل کافی برای اجرای مصوبات و پیشنهادات خود برخوردار نیستند، لذا درخواست داریم که این اختیارات واقعی در قانون برنامه هفتم محقق شود و اختیار دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی که ریاست اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور را برعهده داشت، دستور اصلی این اجلاس را بررسی مباحث بودجه‌ای دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: قانون برنامه هفتم توسعه را پیش رو داریم که بودجه‌های پنج سال آینده و سیاست‌های کلی در مورد نظام مالی و بودجه دانشگاه‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

 

دانشگاه‌ها سنگربانان کشور هستند/ به ساماندهی مراکز آموزش عالی کمک کنیم


وی به حمایت نمایندگان مجلس از ترمیم حقوق اعضای هیأت علمی، افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که به بحث‌های مربوط به مشکلات دانشگاه‌ها اشراف دارند، در زمینه مسایل بودجه‌ای دانشگاه‌ها شاید دغدغه بیشتری از ما داشته باشند که این خود را در جریان ترمیم حقوق‌ها نشان داد؛ به طوری که با تلاش نمایندگان مردم، شاهد برداشتن سقف حقوق برای اعضای هیات علمی بودیم و این موضوع شرایط خوبی را در دانشگاه‌ها ایجاد کرده است.

وی با اذعان به اینکه فشارهای زیادی بر روی مجلس شورای اسلامی برای افزایش و رشد بودجه دستگاه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: مجلس نیز تا حدودی می‌تواند نسبت به افزایش سالانه بودجه دانشگاه‌ها اقدام کند. البته با مکانیسم‌هایی غیر از بحث مالی و در قالب تسهیلات، امکان ارائه کمک به دانشگاه‌ها وجود دارد. همانطور که تسهیلاتی برای آموزش و پرورش در زمینه هزینه‌های آب و برق به در نظر گرفته شده است، خواهش ما این است که برای دانشگاه‌های بزرگ نیز چنین تسهیلاتی در نظر بگیرید.

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر لحاظ کردن انتظارات و ملاحظات دانشگاه‌ها در خصوص برنامه هفتم توسعه افزود: به طور جدی خواستار اجرای استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها هستیم. این موضوع در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه مورد توجه قرار گرفت اما در قانون برنامه ششم شاهد عقب‌گردی در این خصوص بودیم درخواست مشخص در زمینه توجه به استقلال دانشگاه‌ها در قانون برنامه هفتم توسعه این است که آنچه به عنوان حداقل‌هایی در برنامه چهارم و پنجم توسعه برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده بود، در برنامه هفتم نیز لحاظ شود.

مقیمی به تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب مبنی بر نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور در جلسه اخیر نخبگان اشاره و خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که مجلس و دولت نیز سازوکارهایی را در اجرای قانون برنامه هفتم پیش‌بینی کنند و امیدواریم جلسه ویژه مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد و جایگاه و فلسفه دانشگاه‌های بزرگ کشور را در نظر بگیرند.

وی در بخش دیگر سخنانش درباره بودجه سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها نیز اظهار داشت: اتفاقات ناخوشایندی در نظام برنامه‌وبودجه و برنامه‌ریزی آموزش عالی در خصوص بودجه سال آینده اتفاق افتاده است که مهم ترین آن متمرکز کردن اختیارات بودجه‌ای بود که طی آن ردیف‌هایی به بهانه انضباط بودجه‌ای و نظم مالی، متمرکز و از دانشگاه‌ها حذف شد.

رییس دانشگاه تهران، روش‌های تمرکزگرا را مانع حرکت دانشگاه‌ها به سمت استقلال اداری و مالی دانست و گفت: باید شاهد آزادی عمل دانشگاه‌ها باشیم، معتقد هستیم که دانشگاه‌ها باید در زیر چتر حاکمیت عمل کنند.

هدف عاملان ناآرامی ها در دانشگاه ها کندکردن پیشرفت علمی کشور است

مقیمی همچنین در آغاز سخنانش به اعتراض ها در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: هدف عاملان ناآرامی‌ها و حوادثی که در دانشگاه‌های کشور اتفاق افتاد، کند کردن رشد و پیشرفت علمی کشور بود که به لطف خداوند، ناموفق و ناکام ماند.

وی افزود: شرایط امروز دانشگاه‌ها پایدار است و امیدواریم این شرایط پایدارتر شود تا بتوانیم برنامه‌هایی که در دولت مردمی طراحی و تدوین و توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است را با سرعت و قوت بیشتری محقق کنیم.

 

 

دانشگاه‌ها سنگربانان کشور هستند/ به ساماندهی مراکز آموزش عالی کمک کنیم

 

بودجه سال ۱۴۰۲ دانشگاه ها باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد

 فریده حق بین رییس دانشگاه الزهرا(س) و میزبان این جلسه هم موضوع اجلاس را بحث بودجه دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: مبحث بودجه برای دانشگاه‌ها بسیار حیاتی است و موضوع حقوق استادان، بودجه سال جاری و بودجه سال ۱۴۰۲ باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

مهدی شهبازی رییس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران و دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، در ابتدای اجلاس سی‌وهشتم به برنامه اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه اشاره و اعلام کرد: اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به صورت مجازی برگزار می شود. همچنین متناظر با رویدادی که برای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه برگزار می‌شود، در نظر است که اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و چین را نیز برگزار کنیم که این موضوع از سوی وزارت امورخارجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال پیگیری است.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار