کد خبر: 1113955
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۹
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول گروه دانشجویی «مثل هانیه»
یک سال پیش بود که در ایستگاه‌های مترو و در برخی از نقاط شهر با «ایستگاه‌های عاشقی» مواجه شدیم؛ ایستگاه‌هایی که به همت گروهی از دانشجویان تشکیل شده بود تا پذیرای تمام زنان و دختران با هر حجاب و پوششی باشند و با امر به معروفی زیبا و محترمانه آن‌ها را به داشتن حجابی بهتر دعوت کنند
زهرا چیذری

یک سال پیش بود که در ایستگاه‌های مترو و در برخی از نقاط شهر با «ایستگاه‌های عاشقی» مواجه شدیم؛ ایستگاه‌هایی که به همت گروهی از دانشجویان تشکیل شده بود تا پذیرای تمام زنان و دختران با هر حجاب و پوششی باشند و با امر به معروفی زیبا و محترمانه آن‌ها را به داشتن حجابی بهتر دعوت کنند. تصاویری از برخورد‌های خوب این دختران دانشجو با خانم‌هایی که در مترو تردد می‌کردند، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و با فعالیت‌های گروه دانشجویی «مثل هانیه» آشنا شدیم. این گروه، اما فعالیت‌های خود را ادامه داده است. حالا و در شرایطی که جامعه با اغتشاشات برنامه‌ریزی‌شده مواجه است، فرصت خوبی برای فعالیت و خودنمایی دختران جوان و دانشجویان دهه هشتادی است تا اثبات کنند دهه هشتادی‌ها هم همانند دهه‌های قبل پای انقلاب اسلامی ایستاده‌اند. سراغ زهرا توکلی، مسئول این گروه دانشجویی رفتیم تا با گروه «مثل هانیه» و فعالیت‌های آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

خانم توکلی ما با فعالیت‌های گروه دانشجویی «مثل هانیه» در ایستگاه‌های عاشقی در هفته عفاف و حجاب آشنا شدیم. درباره شکل‌گیری این گروه برای‌مان بگویید؟
گروه دانشجویی و مردمی «مثل هانیه» از حدود یک سال پیش توسط تعدادی از دانشجویان انقلابی و دغدغه‌مند کشورمان از دانشگاه‌های مختلف شامل دانشگاه علامه تا آزاد تهران جنوب و پیام نور و رشته‌های متفاوتی مثل میکروبیولوژی، گرافیک، مهندسی صنایع، مترجمی زبان، طراحی دوخت، علوم اجتماعی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکترا تشکیل شد. حلقه وصل این دوستان یک هدف بود و آن قدم برداشتن در جهت ایجاد جامعه مهدوی از طریق عمل به فرموده رهبر معظم انقلاب یعنی شناساندن ارزش‌های اسلام و انقلاب به جوان‌ها از طریق شیوه‌های نوین، البته بدنه گروه «مثل هانیه» از بانوان خوش‌فکر و دغدغه‌مند و انقلابی از همه اقشار از دانش‌آموز تا فرهنگی و خانه‌دار و فعال رسانه تشکیل شده است.

شما تاکنون چه فعالیت‌هایی فرهنگی‌ای داشته‌اید؟
در یک سال گذشته ما برنامه‌های متفاوتی داشته و بازخورد‌های بسیار خوبی گرفته‌ایم، اما برنامه‌ای که بیشتر از بقیه دیده شد و توانست با مردم بیشتر و بهتر ارتباط بگیرد، برنامه «ایستگاه عاشقی» بود که در تابستان۱۴۰۱ سه دوره (هفته عفاف و حجاب، دهه اول محرم دهه امر به معروف و نهی از منکر و دهه دوم ماه محرم (ایستگاه‌های کرج) اجرا شد. تجربه موفق ایستگاه‌های عاشقی چنان باعث عصبانیت دشمن شد که در شبکه‌های مختلف و صفحات گوناگون‌شان در فضای مجازی با پست‌ها و مصاحبه‌های مکرر در خصوص برپایی این برنامه خشم‌شان را نمایان کردند.

برگزاری ایستگاه‌های عاشقی برای شما چه دستاورد‌هایی داشت و در ارتباط با خانم‌های کم‌حجاب چه ویژگی‌هایی را در آن‌ها مشاهده کردید؟
تجربه بزرگی که ما در طول برپایی و اجرای ایستگاه‌های عاشقی به دست آوردیم، به صورت کاملاً عملی به ما ثابت کرد قاطبه دختران و زنان ایرانی دل‌های پاکی دارند، دوستان ما در ایستگاه‌های عاشقی با دختران و بانوانی با پوشش‌های بسیار نامتعارف روبه‌رو می‌شدند و از طریق راهکار‌های عملیاتی که با بررسی نقاط قوت و ضعف گذشته به دست آورده بودیم، با این دوستان ارتباط برقرار می‌کردند و در همان چند دقیقه اول این ارتباط عاطفی و صمیمانه که فاقد هرگونه نگاه از بالا به پایین بود، باعث جلب اعتماد این عزیزان می‌شد و همین امر اثرگذاری کلام دوستان ما را چند برابر می‌کرد.
در اغتشاشات اخیر با شعار‌هایی همچون «زن، زندگی، آزادی» مواجه شدیم و حتی برخی تلاش می‌کردند هدف از این اغتشاشات را موضوع حجاب عنوان کنند، در حالی که طبق تأکید رهبر معظم انقلاب هدف دشمن بحث حجاب نیست. تحلیل شما به عنوان یک فعال فرهنگی و دانشجویی از وقایع اخیر چیست؟
ما با وجود شرایط پیش‌آمده و اغتشاشاتی که اخیراً اتفاق افتاد، هنوز هم معتقدیم حیا و نجابت دو ویژگی جداناشدنی دختر ایران است و اگر امروز در گوشه و کنار هنجارشکنی‌هایی می‌بینیم که جهت قبح‌زدایی و ایجاد ولنگاری در جامعه اتفاق می‌افتد، قطعاً فاعلان آن همان‌هایی هستند که شعارشان تجزیه‌طلبی و نابودی میهن است که مردم ما با وجود نقد، سؤال یا حتی اعتراض الحمدلله صف خود را از اینان جدا کرده‌اند و اگر کسانی هم از روی احساسات فریب این‌ها را خورده باشند، ما به آن‌ها به چشم مجروحان جنگ نرم نگاه می‌کنیم که بمب‌های رسانه‌ای دشمن باعث شده است شیمیایی شوند و به قول شهید همت «ما در قبال همه کسانی که راه کج می‌روند، مسئولیم و نباید تند برخورد کنیم، از کجا معلوم که ما در انحراف این‌ها نقش نداشته‌ایم؟» باید با همتی مضاعف این دوستان را هم از صف دشمنان کشور جدا کنیم.

در طول این دو ماه و در جریان اغتشاشات اخیر برخی معتقد بودند نسل جدید و دهه هشتادی‌ها از هدف اصلی و انقلاب فاصله گرفته و منحرف شده‌اند، نظر شما در این‌باره چیست؟
در ایام این شلوغی‌ها و اغتشاشات دیدیم دشمن تلاش کرد دختر ایران را معترض، هنجارشکن و قانون‌گریز معرفی کند، از همین رو گروه دانشجویی و مردمی «مثل هانیه» که نام آن برگرفته از نام تنها بانوی شهید کربلاست که سعادت شهادت در رکاب امام زمانش را به دست آورد، با تأسی به این بانوی بزرگ اسلام و به یاد شهدای فتنه اخیر با برگزاری جشن بزرگ دختران ایران در روز پنج‌شنبه۱۲ آبان [مصادف با روز دانش‌آموز و میلاد امام حسن عسکری (ع)]، رزمایش دختران و بانوان واقعی و اصیل ایران زمین را در برابر دروغ‌پراکنی‌های دشمنان به رخ دوست و دشمن کشید. این جشن با حضور پررنگ دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها در امامزاده علی‌اکبر (ع) چیذر برگزار شد. تجلیل از دختران ایران، تقدیر دهه هشتادی‌ها از نیروی انتظامی، محجبه شدن دختران کم‌حجابی که در ایستگاه‌های عاشقی با آن‌ها آشنا شدیم، به دست خانواده شهدا و برنامه‌ها و هدایای خاص و ویژه دیگر از جمله اتفاقات زیبایی است که در این جشن پرشور رقم خورد.

گروه شما یک گروه دانشجویی متشکل از دختران دانشجویی است که اغلب دهه هشتادی هستند و این نشان می‌دهد، دهه هشتادی‌های ما هم در همان مسیر پدران مادران خود هستند و پای انقلاب و اسلام ایستاده‌اند. درست است؟
بله، بخش قابل توجهی از دختران و بانوان فعال در مجموعه «مثل هانیه» را دانش‌آموزان و دانشجویان انقلابی تشکیل می‌دهند، اما ما در بدنه گروه از حضور اقشار مختلف بانوان ایرانی اعم از خانم‌های خانه‌دار و فرهنگیان عزیز برخورداریم. جشن دختران ایران در واقع رزمایش دختران دهه هشتادی ما علیه دروغ‌های دشمنان است که می‌خواهند حس ناامیدی نسبت به جوانان را به اذهان القا کنند، در صورتی که رهبر معظم انقلاب معتقدند این نسل، نسلی است که کشور با آن به قله‌های پیشرفت صعود می‌کند. ما در ایستگاه‌های عاشقی دیدیم که حتی دختران و بانوانی که پوشش‌های نامتعارف داشتند، در ارتباط صمیمانه‌ای که با دوستان ما برقرار می‌کردند که منجر به ایجاد حس اعتماد و همدلی می‌شد از ارزش‌های ایرانی- اسلامی استقبال می‌کردند و، چون حیا و عفت بخش جداناپذیر وجود، دختر اصیل ایرانی است. از جمله نتایج مثبتی که شلوغی‌های اخیر داشت، این بود که بعضی از جوانان که دچار احساسات شده بودند و سؤال، نقد و شبهه داشتند، با دیدن جنایات اغتشاشگران از جمله سوزاندن پرچم و قرآن و کشیدن چادر از سر زنان محجبه جبهه حق و باطل کاملاً برای‌شان نمایان شد و صف خود را از صف دشمنان وطن و اسلام جدا کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار