کد خبر: 1113228
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
آیا دوستی شما این ۶ شرط را دارد؟
همه می‌دانیم دوستی یکی از با ارزش‌ترین هدیه‌های زندگی است. دوستی واقعی زندگی را هیجان‌انگیز می‌کند
حسن بنانج

همه می‌دانیم دوستی یکی از با ارزش‌ترین هدیه‌های زندگی است. دوستی واقعی زندگی را هیجان‌انگیز می‌کند. همچنین باعث می‌شود تجربه‌هایی شیرین و دلپذیر داشته باشید. البته توجه داشته باشید به همان اندازه که دوستی یک دارایی با ارزش در زندگی است، مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. پس انتخاب دوستان اهمیتی به اندازه خود دوستی دارد. دقت کنید اگر رفاقت شما برخی از شروط زیر را ندارد کمی در آن تردید کنید و اگر هیچ کدام را ندارد دور این رفاقت را خط بکشید.
۱. محبت و علاقه
رابطه دوستی شکل جالبی از علاقه و عشق است نسبت به کسی که هیچ تعهد قراردادی با او ندارید. اساس این رابطه، خونی هم نیست که انتخاب خودتان باشد. رابطه‌ای است براساس انتخاب و بیشتر بر پایه عواملی مانند معیار‌های مشترک، نیاز‌های مشترک، علاقه و عاطفه دوجانبه و گذشته مشترک ... بسیاری از ما سال‌ها با کسی دوست هستیم و در مرحله‌ای یا با یک اتفاق متوجه می‌شویم که انگار این فرد را اصلاً نمی‌شناختیم. سرخورده می‌شویم و افسوس می‌خوریم از وقت و انرژی که هدر دادیم. بهتر است نیازهایمان را بشناسیم و به معیارهایمان در دوستی آگاهی داشته باشیم. دوستانمان را آگاهانه انتخاب کنیم و وقتی آن‌ها را پیدا کردیم به راحتی از دستشان ندهیم.
۲. اعتماد
داشتن اعتماد و اطمینان به دوست یکی از مهم‌ترین الزامات یک رابطه قوی است، زیرا دوستی واقعی به این معنی است که می‌توانید روی یکدیگر حساب کنید. بخشی از مراقبت از یک دوست، احترام به آنچه به شما می‌گویند، بدون توجه به اهمیت، با رازداری و احترام است. یک دوست واقعی هرگز نباید مسخره کند، بلکه باید با دقت گوش فرادهد و اگر از او خواسته شد نصیحت کند. مثال بارز یک دوست قابل اعتماد این است که بتوانید در مورد یک مسئله شخصی با او راحت صحبت کنید و مطمئن باشید آنچه گفته می‌شود بین شما دو نفر باقی می‌ماند و او شما یا شرایط را قضاوت نمی‌کند.
۳. برابری
برابری یکی دیگر از مؤلفه‌های بسیار مهم در دوستی‌های سالم است. این مؤلفه اغلب زمانی که به نظر می‌رسد یکی از دوستان بیشتر از دیگری حرف می‌زند، نادیده گرفته می‌شود. بنابراین فقط به این دلیل که یک دوست، خوب صحبت می‌کند و قاطع است، به این معنی نیست که همه تصمیم‌های یک دوستی را او بگیرد. از سوی دیگر دوستی که به طور طبیعی ترسوست باید خود را به چالش بکشد تا در مورد کار‌هایی که به انجام آن‌ها علاقه‌مند است، مانند دیدن یک فیلم خاص یا دیدن یک مکان جدید، بدون نگرانی از نادیده گرفته شدن، صحبت یا تصمیم خود را اعلام کند. در دوستی‌های سالم، هر دو دوست باید بتوانند با هم تصمیم بگیرند.
۴. دلسوزی
دلسوزی زمانی در یک دوستی صادق است که بتوانید در مواقع ضروری با دوستان همدردی کنید. داشتن دلسوزی و همدلی لازمه یک دوستی سالم است. دوستی واقعی زمانی است که بتوانید روی دوستان خود حساب کنید و در صورت لزوم کنار شما باشند. مثلاً فرض کنید یکی از عزیزان شما از دنیا رفته باشد. در این صورت اگر دوست خوب و همدلی داشته باشید باید کنار شما باشد تا در لحظه غم و اندوه سنگ صبور شما باشد و به درد دل‌هایتان گوش دهد. در این شرایط، دوستتان با حضورش در کنار شما و درک شرایطتان، حمایت خود را نشان خواهد داد.
۵. صداقت
صداقت شرط لازم برای یک دوستی قوی و موفق است، زیرا حقیقت هرچه باشد معمولاً وقتی کسی آن را پنهان می‌کند، ناراحت می‌شوید. عدم صداقت در مورد چیز‌های کوچکی باشد یا اینکه حقیقت را در مورد چیزی مهم کتمان کنید. به هر حال نداشتن صداقت جوهره یک دوستی ناسالم است. البته گاهی صادق بودن ممکن است منجر به بروز ناملایمات میان شما و دوستانتان شود، اما تردید نداشته باشید در نهایت دوستی قوی‌تر و مستحکم‌تری را ایجاد می‌کند.
۶. استقلال
در دوستی‌های موفق، مهم است از دوست خود مستقل باشید و در عین حال به او اجازه دهید حریم شخصی خود را نیز داشته باشد. این اصلاً درست نیست که به همراهی همیشگی دوست خود و توجه مداوم او نیاز داشته باشید. هر دوی شما باید دوستان و سرگرمی‌های دیگری غیر از یکدیگر داشته باشید. یکی از نشانه‌های بارز نداشتن استقلال در دوستی این است که وقتی بشنوید تنها دوست صمیمی دوست خود نیستید، ناراحت و غمگین شوید. اگر شما و دوستتان اعتماد، برابری، شفقت، صداقت و استقلال داشته باشید، یک دوستی قوی و سالم دارید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار