کد خبر: 1101183
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
رئیس قوه‌قضائیه در دیدار با اصحاب رسانه‌ها:
دیدار رئیس قوه‌قضائیه با جمعی از اصحاب رسانه، مدیران عامل و تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های کشور به میزبانی این قوه برگزار شد. در این دیدار ضمن طرح دیدگاه‌های ۲۴ تن از اصحاب رسانه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با گرامیداشت مجدد روز خبرنگار به مناسبت ایام محرم اهمیت مجاهدت‌های پیام‌رسانان و واقعه‌نگاران صدیق و متدین واقعه عاشورا را مورد تأکید قرار داد.

دیدار رئیس قوه‌قضائیه با جمعی از اصحاب رسانه، مدیران عامل و تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های کشور به میزبانی این قوه برگزار شد. در این دیدار ضمن طرح دیدگاه‌های ۲۴ تن از اصحاب رسانه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با گرامیداشت مجدد روز خبرنگار به مناسبت ایام محرم اهمیت مجاهدت‌های پیام‌رسانان و واقعه‌نگاران صدیق و متدین واقعه عاشورا را مورد تأکید قرار داد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در دیدار با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام حزن‌انگیز ماه محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت مجدد روز خبرنگار اظهار کرد: مصیبت واقعه کربلا در آسمان و زمین بی‌بدیل است، اما این مصیبت عظما و واقعه با عظمت اگر به واسطه مجاهدت‌های پیام‌رسانان و واقعه‌نگاران صدیق و متدین نبود، آن‌گونه که امروز زنده است، زنده نمی‌ماند و بعد از عاشورا، دشمن تلاش به تحریف و پوشاندن حقیقت واقعه می‌کرد.
رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به مسری بودن فساد بیان داشت: معتقدم ما در قوه قضائیه و شما اصحاب رسانه در رسانه‌های خود ضمن آنکه باید به فساد دیگران و دستگاه‌های دیگر توجه داشته باشیم، نباید از خودمان غافل شویم و ضروری است روزنه‌های فساد در مجموعه خودمان را نیز مسدود کنیم.
«اعتذار» برای صلح و سازش
اژه‌ای تصریح کرد: باید از این فرصت هم‌اندیشی‌ها و نشست و برخاست‌ها برای نصیحت همدیگر بهره بگیریم. من خودم شخصاً نقد و نصیحت را بیشتر از تعریف و تمجید پذیرا هستم. یکی از افراد به من گفت که شما در قوه قضائیه ۵۰ درصد برنامه‌ها را پیش برده‌اید که به نظر خودم به هیچ‌وجه اینگونه نیست؛ شاید یک مقدار در راستای رفع مسائل تلاش کرده‌ایم.
رئیس قوه قضائیه در ادامه ضمن اشاره به پیشبرد طرح «اعتذار» در مجموعه‌های قضایی برخی استان‌های کشور، بر تأثیر و برکت به صلح و سازش کشاندن دعاوی و ارجحیت این مقوله بر وارد شدن پرونده‌ها در فرآیند‌های قضایی تأکید کرد و گفت: شما اصحاب رسانه می‌توانید با «مرکز رسانه قوه قضائیه» و «مرکز توسعه حل اختلاف دستگاه قضایی» نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کنید و با ارائه ایده‌ها و طرح‌های خود در راستای تشکیل شورا‌های حل اختلاف ویژه رسانه‌ها در بخش‌های مختلف و تخصصی رسانه‌ای اعم از رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و غیره، به ما یاری رسانید و من نیز از این موضوع استقبال و شما را در این قضیه حمایت می‌کنم.
محسنی اژه‌ای در ادامه با تبیین و تشریح کارکرد‌های متعدد و متنوع رسانه‌ها و نقشی که آن‌ها می‌توانند در پیشگیری از وقوع جرم و آگاهی‌بخشی حقوقی و قضایی به مردم داشته باشند، اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند در مقوله‌های مختلفی به ما در دستگاه قضایی کمک و مساعدت کنند. یک وجه این کمک و مساعدت ارائه راهکار و همفکری در قبال موضوعاتی است که با زندگی روزمره مردم مرتبط است. برای نمونه، قطعاً برای حفظ امنیت روانی مردم باید با سارقان و مجرمان برخورد قاطعانه و عبرت‌آموز انجام داد، اما از سویی دیگر باید توجه کنیم جوانی که محکوم می‌شود و به زندان می‌رود، زندگی اجتماعی آینده‌اش به طور کامل تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. در اینجاست که اصحاب رسانه می‌توانند ورود کنند و به ما برای تفکیک میان مجازات محکومان و مجرمان در راستای حفظ امنیت روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد تبعات سوء در زندگی اجتماعی آینده محکومان، راهکار ارائه دهند.
فضاسازی با شعار‌های منسوخ
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت همه‌جانبه از آن دسته فعالان اقتصادی که فعالیت سالم و مولد دارند، گفت: با توجه به شناختی که در این موضوع دارم، تصریح می‌کنم بخشی از شعار‌ها ناظر بر اینکه اجازه فعالیت به فعالان اقتصادی داده نمی‌شود، صرفاً فضاسازی است تا برخورد قانونی با مفسدان صورت نگیرد؛ البته برخی از این سخنان و گزاره‌ها مقرون به واقعیت و صحت است؛ این‌جا نیز ضرورت تفکیک موضوع وجود دارد، تا هم از فعالان اقتصادی سالم و مولد حمایت شود و هم با مفسدان و متخلفان که تسهیلات کلان بانکی را در امور غیرمولد و سوداگرانه صرف می‌کنند، برخورد قانونی و قضایی صورت گیرد؛ در اینجا نیز نقش تبیین و روشنگری رسانه‌ها حائز اهمیت است.
وی با تأکید براینکه در اجرای احکام از هجمه‌های حقوق بشری واهمه نداریم، خاطر نشان کرد: البته توجه به رأفت اسلامی و سرنوشت یک زندانی دغدغه من است و به خطر نیفتادن امنیت مردم در شهر اولویت ماست. رئیس دستگاه قضا در پایان با اشاره به طولانی بودن فرآیند دادرسی‌ها که موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌آورد، گفت: با توجه به حجم بالای ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی، به هر میزان هم که تجهیز نیروی انسانی و تشکیلاتی از ناحیه ما صورت گیرد، باز هم کفاف این حجم بالا از ورودی‌ها را نمی‌دهد، بنابراین باید با راهکار‌هایی پیشگیرانه در امور حقوقی، مدنی و کیفری از ورودی پرونده‌ها به مراکز قضایی بکاهیم؛ در این مقوله نیز نقش و تأثیر رسانه‌ها، قابل‌توجه و مغتنم است.
سخنان اصحاب رسانه
پیش از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، ۲۴ نفر از مدیران و اصحاب رسانه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در باب مسائل مختلف پرداختند.
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در سخنانی ضمن قدردانی از تحولات انجام‌شده در دستگاه قضا طی یک سال گذشته اظهار کرد: در حال حاضر اگر چه هنوز هم مفسدان اقتصادی در کشور وجود دارند، اما این مفسدان احساس امنیت ندارند.
سید عباس صالحی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم در این جلسه ضمن تأکید بر لزوم ارتقای سواد حقوقی و قضایی در کشور، توسعه بیش از پیش تعامل دستگاه قضا با رسانه‌ها برای انجام این مهم را ضروری ارزیابی کرد.
مصطفی کواکبیان، مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت متفاوت امروز قوه قضائیه نسبت به آنچه در گذشته وجود داشته‌است، گفت: تحول ایجاد شده در دستگاه قضا حاصل درایت و مدیریت قوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای است؛ ضمن آنکه روحیه مردمی و انجام سفر‌های بدون تشریفات رئیس قوه قضائیه نیز مورد استقبال مردم کشور قرار گرفته‌است.
عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه همشهری نیز طی سخنانی در این جلسه با اشاره به حجم بالای تماس‌های مردمی با روزنامه همشهری گفت: یکی از نکات بعضاً پرتکرار در این تماس‌ها به مقوله سازش در پرونده‌های قتل مربوط می‌شود؛ به نظر می‌رسد که انعکاس گسترده صلح و سازش‌های صورت گرفته در پرونده‌های مرتبط با قتل، ممکن است بازدارندگی مجازات‎های مربوط به این جرم را کاهش دهد.
مدیر مسئول جوان: باقیات الصالحات در قوه تبدیل شدن ارتباط مردمی به رویه است
محمدجواد اخوان، مدیر مسئول روزنامه جوان هم در این جلسه با اشاره به برخی ضعف‌های ساختاری موجود در قوه قضائیه اظهار کرد: رویکرد رئیس دستگاه قضا در زمینه بازدید‌ها و نظارت‌های میدانی از مراجع و محاکم قضایی و همچنین سایر سازمان‌هایی که با مردم در ارتباط مستقیم هستند، بسیار ارزشمند است و اثرات آن را نیز می‌توان در گشودن گره‌هایی که از مدت‌ها پیش وجود داشت، مانند گشودن کاتینر‌هایی گوشی‌هایی که از مدت‌ها پیش انبار شده، مشاهده کرد؛ ولی آن چیزی که به عنوان باقیات الصالحات شما در قوه می‌تواند باقی بماند تبدیل شدن این کار به رویه قوه‌قضائیه نه در رأس بلکه در کل دامنه آن است. خوب است در مورد این ضعفی که در ساختار و اجزای دستگاه قضایی به نظر می‌رسد، در فرصتی که در دوره شما وجود دارد، برنامه‌ریزی شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار