جوان آنلاین: علیرضا زاکانی روز شنبه در حاشیه انجام تست گرم خط هفت مترو به خبرنگاران گفت: با بهرهبرداری از بخش پایانی خط ۷ مترو در یک ماه و نیمه آینده فاصله حرکت قطارها در خط ۷ از ۱۵ دقیقه فعلی به زیر هشت دقیقه خواهد رسید که بسیار حائز اهمیت است.
شهردار تهران ادامه داد: امروز تست گرم بخشی به طول ۵.۲ کیلومتر از خط ۷ مترو انجام شد. این بخش، مسیر ایستگاه آهنگ تا ایستگاه بسیج را شامل میشود که از حالت تکخط به دوخط (رفت و برگشت) تبدیل و همچنین مسیر دوخط ایستگاه بسیج تا ایستگاه تختی نیز تست گرم شد.
زاکانی همچنین از پایانه بزرگ این خط نام برد و گفت: بخش اول پایانه انتهایی این خط که سه برابر ایستگاههای معمولی است، هم امسال و قسمت بعدی در سال آینده افتتاح خواهد شد. این پایانه امکان توقف، تعمیر، بازبینی و همچنین استفاده به عنوان پارکینگ را برای ۵۸ رام قطار فراهم میکند.
شهردار تهران افزود: ایستگاه تختی نیز در حال آمادهسازی است و طی یک ماه و نیم آینده افتتاح خواهد شد؛ هزینه انجام شده برای این پروژه یک هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بوده که گام مهمی در راستای تکمیل و توسعه خط ۷ مترو است.
وی به برنامههای آتی توسعه مترو اشاره و خاطرنشان کرد: از امسال بر روی توسعه خطوط جدید متمرکز خواهیم شد و ادامه خط ۶ و همچنین خطوط ۸، ۹ و ۱۰ که بخشهایی از آنها آغاز شده، در دستور کار قرار دارد؛ امسال کار بر روی این چهار خط با همکاری بخش خصوصی و دولتی با قوت آغاز خواهد شد.
کمک دولت برای حل مشکل مالی مترو
زاکانی همچنین از حل مشکل مالی ۱۵ درصدی مربوط به قرارداد واردات واگن خبر داد و گفت: این مهم با همراهی دولت به ثمر نشست و مبلغ کامل ۱۵ درصد پرداخت و قرارداد پایدار شده است.
وی از ورود واگنهای جدید مترو از بهمن ماه خبر داد و افزود: سهم تهران ۷۹۱ واگن از یک بسته ۲هزار واگنی برای ۹ کلانشهر کشور است. علاوه بر این، ۲۸۰ واگن دیگر نیز در مرحله بعدی و ۱۱۳ واگن داخلی خریداری شده که درمجموع عدد قرارداد به یک هزار و ۱۸۳ واگن میرسد که این واگنها به تدریج جذب خواهند شد و تا آن زمان مشکل امنیت مالی نداریم.
شهردار تهران با اشاره به تصویب دو خط جدید قطار سبک شهری در شورای عالی ترافیک اظهار کرد: احداث دو خط قطار سبک شهری در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده که خط اول از پایانه شرق تا میدان آزادی و خط دوم از جنتآباد تا لویزان است.
زاکانی دلیل این تصمیم را بار مسافر بالا (بیش از ۶۰۰۰ مسافر در ساعت) عنوان کرد و گفت: پیشبینی میشود این دو خط بیش از هشت هزار مسافر در ساعت جابجا کنند بنابراین مجبور به استفاده از الگوی حمل و نقل عمومی جدیدی هستیم؛ الگوی قطار سبک شهری برای مسیر شرق تا آزادی تست شده و موضوع قرارداد و واردات آن امسال انجام خواهد شد. اگر الگوی بهتری نیز وجود داشته باشد، از آن استفاده خواهیم کرد.