کد خبر: 1099891
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
درس‌های زنان عاشورا به روایت زنان امروز
کاشانه در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در گفتگو با مادران، همسران، زنان و دختران نسل امروز ویژگی‌های زنان عاشورایی و تجلی الگوی رفتاری این مکتب را به عنوان پرسش مطرح کرده است. پاسخ‌ها را در ادامه می‌خوانید.
نیره ساری
گروه سبک زندگی جوان آنلاین: همواره در رابطه با حادثه کربلا عمدتاً از رشادت و دلیری مردان جنگاور یاد می‌شود، اما بی‌شک نقش زنان نیز در این واقعه نه‌تن‌ها قابل انکار نیست، بلکه در اندازه یک مکتب آموزنده است. مرکز تجلی این مکتب، بانوی مقاومت حضرت زینب (س) است. خطبه‌ها و سخنرانی‌های آن حضرت به عنوان پرچمدار زنان عاشورا و قافله‌سالار اسرا جاودانه در طول تاریخ بشریت است.
 
حضور زینب (س) و همچنین سایر زنان و دختران در واقعه کربلا درس‌های بزرگی برای ما دارد. زینب (س) کوه صبر و استقامت بود. او که خود همیشه به حسین (ع) تکیه می‌کرد پس از برادر، خود تکیه‌گاه زنان و دختران حرم شد. در حالت کلی آنچه در نهضت حسینی دیده می‌شود، حضور زنانی است که تا آخرین لحظه عزیزانشان را برای همراهی امام عصر خود همراهی کردند. زنان نقش‌آفرین در حادثه عاشورا، زنان باایمانی بودند که شهادت فرزندان، برادران و همسران خویش را تحمل کرده و با صبر و مقاومت و مدیریت مصائب، پیام آنان را به همه عصر‌ها و نسل‌ها رساندند. آن‌ها در کنار شهادت عزیزانشان، نقش‌های گوناگونی، چون همسری، مادری، خواهری و دختری را به زیبایی ایفا کردند.
 
 
کاشانه در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی در گفتگو با مادران، همسران، زنان و دختران نسل امروز ویژگی‌های زنان عاشورایی و تجلی الگوی رفتاری این مکتب را به عنوان پرسش مطرح کرده است. پاسخ‌ها را در ادامه می‌خوانید.

 
*نیکو محمدجاوید، ۴۵ ساله – (شاغل/ دکتری): شاید به جرئت بتوانیم بگوییم نقش‌آفرین اصلی نهضت عاشورا حضرت زینب (س) است. حضرت زینب با کمر شکسته از مصیبت شهادت همه عزیزانش با خطبه‌های کوبنده خود افزون بر رسوا کردن بنی‌امیه، افکار عمومی را روشن کرد. افزون بر این توانست جرقه نهضت‌های بعدی همچون قیام توابین را رقم بزند. بانوی مصیبت‌زده دشت نینوا نمونه‌ای والا از یک همسر، خواهر و عمه نمونه است. این بانوی بزرگوار بذر اندیشه و اهداف صحرای کربلا را به بالندگی رساند.
 
*رؤیا افشاری، ۴۲ ساله – (شاغل/ دکتری): امروز شاهدیم که دنیای طماع و شهوت پرست بی‌دین، زن را زمین خورده، ضعیف و صرف استفاده برای لذائذ می‌داند، اما ما در مکتب عاشورا با جمعی از زنان مواجه هستیم که صدر نشین آن‌ها بانویی مقتدر و محکم همچون زینب (س) است. زنی که عزت‌طلب است و فریاد آزادی‌خواهی و عزت‌طلبی سر می‌دهد. جمیع زنان تربیت یافته در مکتب عاشورا باید عزت‌طلب باشند، همچون حضرت زینب که پایه‌های حکومت طاغوت را لرزاند و ترس در جان یزیدیان انداخت. فریاد عزت‌طلبی زن تربیت یافته در مکتب عاشورا تا حدی قدرت دارد که ستمگران را تا همیشه در تاریخ رسوا می‌کند و تا قرن‌ها بساط ستم‌خواهی را از میان می‌برد.
 
*زهرا تورانی، ۳۵ ساله- (خانه‌دار/ کارشناسی): از نظر من الگوی رفتاری تمام مادران و همسران مدافع حرم و شهدا، زنان عاشورایی هستند که حتی در شرایط فعلی هم درک رفتار این قشر قابل هضم برای برخی افراد نیست. پررنگ‌ترین جلوه رفتاری این افراد مقاومت و اراده قوی، عزت نفس و تسلیم نشدن در برابر دشمن است. مادر شهید احمدی‌روشن در روز تشییع پسرش با صلابت به الگوی رفتاری خود که حضرت زینب (س) است، اشاره داشت. افزون بر این همه زنانی که برای پیشرفت کشور و حفظ دین قدمی برمی‌دارند از مکتب زنان عاشورایی درس گرفته‌اند.
 
*فاطمه عرفانیان، ۳۶ ساله – (شاغل/ ارشد): برای من فصل‌الخطاب همه گمانه‌زنی‌ها و حرف و حدیث‌ها درباره زن جمله طلایی بانو زینب کبری سلام‌الله‌علیهاست:ما رأیت الا جمیلا. در واقع نقش زن برخلاف کلیشه‌های جاری بر جامعه در موقعیت ضعف و اشک و آه قرار گرفتن پس از حوادث نیست، بلکه توان زن دست یافتن به چنان مقام قرب الهی است که تاریخ پس از حوادث سهمگینی، چون عاشورا از مردان نیز سراغ ندارد. چند مرد غیر از ائمه اطهار و پیامبران سراغ دارید که تک‌تک عزیزان و جگرپاره‌هایش در جلوی چشمش تکه‌تکه شده باشند و به جای فروپاشی از زیبایی سخن براند. جایگاه زن در اسلام چنین چشم‌اندازیست.
 
بالاتر از عرفا و زهاد عالم، رسیدن به درجه‌ای که تنها معشوق عالم را یگانه معبود عالم ببینی و فدا شدن و فدا کردن در راه او را زیبایی محض.
 
*حمیده سادات مدینه، ۳۵ ساله – (خانه‌دار/ کارشناسی): نقش زنان در واقعه عاشورا سهم بزرگی بود. این پررنگی نقش زنان و دختران پاسخ محکمی برای اعراب جاهلیت بود. مکتب زنان عاشورایی تأکید بر توانایی و قدرت آن‌ها برای مشارکت در تکالیف اجتماعی و سیاسی دارد. زنی که از عاشورا الهام بگیرد در همه عرصه‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حضوری فعال و پویا دارد و این در حالی است که حجاب نه تنها مانع نمی‌شود، بلکه با حفظ و پرچمداری حجاب در کنار پاکدامنی و حیا می‌توان پای اعتقادات و دین ایستادگی کرد و در مقابل ظلم سکوت نکرد. به نظر من، واقعه عاشورا درس تکریم و حمایت، پشتیبانی و احترام وجایگاه ویژه خانواده را نشان می‌دهد.
 
محبوبه قربانی، ۳۹ ساله – (شاغل/ کارشناسی): هر یک از زنان عاشورایی بزرگواری‌های ثابت شده مخصوص به خود را داشتند، اما اکمل آن در حضرت زینب (س) نمایان می‌شود. بانویی که در یک روز تمام تعداد زیادی از عزیزان خود را از دست می‌دهد و در نهایت، استوار و قوی حجاب خود را حفظ کردند. اگر ما در آن شرایط بودیم، چه می‌کردیم؟! اصلی‌ترین حریم آن‌ها غارت شده بود، اما حجاب خود را جویا شدند، گوهری که ما امروز آن را در اختیار داریم و قدردان نیستیم.
فاطمه السادات خوانساری، ۴۰ ساله- (شاغل/ ارشد): همواره وقتی در مصیبت و گرفتاری قرار می‌گیرم به یاد حضرت زینب (س) می‌افتم و کلمه ما رایت الا جمیلا همیشه برایم سؤال بوده که با این همه مصیبت چه زیبایی را مشاهده کردند! معتقدم دیدن زیبایی در مصیبت بزرگ مصداق همان ان مع العسر یسراست. در سختی‌های زندگی که ما مضطرب و ناامید هستیم، گویی خدا قلب ما را در مشت می‌گیرد و کسی در اوج سختی این همراهی خداوند را می‌بیند که باور داشته باشد.
 
مرضیه شکیبا، ۳۵ ساله – (خانه‌دار/ کارشناسی): زهیر، از شهدای گرانقدر واقعه عاشورا است که به هدایت همسرش به یاری امام حسین (ع) شتافت و در نهایت در رکاب آن حضرت افتخار شهادت یافت. یک نمونه رفتاری الهام گرفته از رفتار همسرانه زهیر این است که همواره با عنوان یک زن باید راهنما و همراه همسران خود برای بهترین تصمیمات در موقعیت‌های حساس باشیم. همچنین از بانوی گرانقدر حضرت زینب (س) صبوری را در زندگی یاد گرفتم.
 
فاطمه نجارزاده، ۳۶ ساله- (خانه‌دار/ ارشد): قصه زنان عاشورایی تمرکز بر یک زن و دو زن نیست و مجموعه آن‌ها سرنوشت‌ساز و زندگی‌ساز هستند، به طور مثال شخصیت والای حضرت زینب در مسئله امام‌پذیری، خانواده و ساماندهی اهل بیت سیدالشهدا بهترین الگوی رفتاری است. در اوج مشکلات و سختی‌ها وقتی وارد کاخ یزید می‌شود از ذلت صحبتی به میان نمی‌آورد و تعبیری جز زندگی‌ساز بودن برای آن وجود ندارد. همسران و مادران شهدای جنگ تک‌به‌تک ثابت می‌کنند که تربیت فرزند تا حدی مهم است که در کارزار اصلی پای رکاب امام عصر خود باشد. مادر وهب وقتی سر فرزندش را به سمتش پرت کردند، شجاعانه ایستاد و بازپس داد و همین حرکت زندگی‌ساز است.
 
ریحانه حسن‌زاده، ۳۲ ساله - (شاغل/ ارشد): شجاعت زنان عاشورایی فقط با نیرو و مددالهی میسر بود. هرچند شهدا از بزرگان و شجاعان و جنگجویان حرفه‌ای بودند، اما تنها تعداد اندکی زن و کودک در مقابل سیلی از نامردان روزگار قرار گرفتند و همچون حضرت زینب (س) شجاعانه در مقابل ظلم و ناحقی سکوت، نه‌تن‌ها سکوت نکردند، بلکه با استفاده از آیات قران کریم پرده از عمل زشت یزیدیان برداشتند و عاقبت ستمگران را عنوان کردند. این هدف جز با بودن در مکتب امیرالمؤمنین (ع) میسر نخواهد شد.
 
هدی رمضان‌زاده، ۳۰ ساله – (شاغل/ ارشد): در روز عاشورا بعد دیگری از رسالت زنان قهرمانان کربلا، یعنی حفظ عفاف و حجاب نمود بیشتری پیدا کرده است. بانوان حسینی هر یک به نحوی به انجام وظیفه با حضرت زینب و دختران سیدالشهدا پرداختند.

 
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار