کد خبر: 1091612
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
«امام، فراتر از مرزها» در آیینه یک اثر نو انتشار
انتشارات «راه یار» وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در چند سال اخیر، به پژوهش‌های ارجمندی دست زده و آثاری گران‌سنگ در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی را، روانه بازار نشر ساخته است. از آن جمله مجموعه «امام، فراتر از مرزها» که رهبر کبیر انقلاب اسلامی را از زبان ده‌ها تن از نخبگان جهان و به اشکال گوناگون، روایت و تحلیل کرده است
محمدرضا کائینی

انتشارات «راه یار» وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در چند سال اخیر، به پژوهش‌های ارجمندی دست زده و آثاری گران‌سنگ در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی را، روانه بازار نشر ساخته است. از آن جمله مجموعه «امام، فراتر از مرزها» که رهبر کبیر انقلاب اسلامی را از زبان ده‌ها تن از نخبگان جهان و به اشکال گوناگون، روایت و تحلیل کرده است. این کتاب به همت پژمان عرب و نرگس سادات مظلومی فراهم آمده است؛ پژمان عرب در دیباچه خویش بر این اثر تاریخی- توصیفی، درباره محتوای آن چنین آورده است:
«در گستره جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، ما به صد‌ها سوژه و موضوع بر‌می خوریم که بعضاً در طول این ۴۰ سال حتی یک محصول خوب، به صورت مستقل برایشان تولید نشده است؛ لذا دست به پژوهش‌هایی زدیم تا بتوانیم از منابع و محتوا‌های تولید شده، گوهر‌هایی استخراج کنیم. هدف اصلی از این پژوهش‌ها و رصد‌ها تلاش‌های انجام شده در راستای تولید و بازآوری آثاری بوده که برای فهم یک نیاز و خلأ در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی صورت گرفته است. یک هدف جریان‌ساز دیگر تلاشی بوده برای تزریق یک خون تازه به جریان تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب، در جهت ایده‌دهی و برجسته کردن حوزه‌های مغفول و روایت نشده جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و در همین بستر تلاش شده است که به واسطه نشر این آثار، صد‌ها چهره تولیدکننده و فعال در عرصه‌های متنوع هنری، فکری و رسانه‌ای جبهه فرهنگی به رخ کشیده شوند. یک هدف مهم دیگر که در این پژوهش‌ها دنبال می‌شد، آواربرداری از صد‌ها هزار روایت ناب و دست اولی است که در همه این سال‌ها در گوشه کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، ویژه‌نامه‌ها، سایت‌ها و... خاک می‌خوردند و هیچ زمان ضریب مناسبی را که باید پیدا نکرده بودند.
امام خمینی (ره) فراتر از مرزها، شامل نامه‌های مردمی به رهبر کبیر انقلاب، روایت‌های ناگفته از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به روایت هنرمندان (اعم از سینماگران، عکاسان، هنرمندان تجسمی و...)، زندگی و خاطرات قله‌های هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، دیالوگ‌های ماندگار فیلم‌های ایرانی، عاشقانه‌های شهدا و... در زمره عناوین این مجموعه هستند. قطعاً برای رسیدن به یک مدال ایده‌آل، در گام اول تمام تلاش ما این بوده است که خروجی کار صرفاً بسنده‌کردن به جمع‌آوری یکسری روایت، از در دست‌ترین منابع نباشد. گاهی اوقات محققان محترم برای صحت و اعتبار داشتن بعضی روایت‌ها و همچنین رسیدن به منبع دست اول آن روایت، روز‌های متوالی مجبور به زیر و رو کردن چندین کتاب، روزنامه و سایت بوده‌اند، ولی قطعاً کار‌ها بری از خطا و اشتباه، در همان منابع دست اول هم نیستند. یک ارزش افزوده ویژه در این اثر، نحوه تنظیم و ساخت یک روایت جامع موضوعی است که برای این کار فصل‌بندی‌های صورت گرفته است که پیش نیاز آن، ورود و شناخت داشتن محقق نسبت به آن موضوع و رویداد بوده است. همچنین پیش آمده است که سطح بعضی روایت‌ها، ممکن است یا هم همگن نباشد. از آنجا که یکی از اهداف ما، ساختن یک کلان روایت از آن موضوع یا سوژه بوده است، تن به کنار هم دادن بعضی روایت‌ها داده‌ایم. ان‌شاءالله با راهنمایی‌ها و مشورت‌های خود، مجموعه ما را در هرچه بهتر شدن این مجموعه کمک کنید....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار