کد خبر: 1085758
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
نگاهي به فضایل فردي و اجتماعي ماه مبارك رمضان
ماه رمضان ماه سراسر رحمت و بركت است، بي‌جهت نيست كه ماه ميهماني خدا ياد شده است. ميزبان كه خدا باشد چه چيزي كم مي‌گذارد؟ خدايي كه از همه چيز بي‌نياز است! پس تا مي‌توانيم از خدا بخشش و بركت بخواهيم. بايد از اين فرصت استفاده مناسب و بهينه كرد. هيچ كار خدا بي‌حكمت نيست، همه جهان روي قاعده و نظمي است كه خداي عزوجل ترتيب داده است. وقتي كره زمين بدون ستوني كه با چشم ديده شود در فضا قرار گرفته و با نظم به دور خورشيد مي‌گردد، هيچ جاي شكي نيست كه تمام دستورات خدا بر اساس حكمت است. ماه رمضان، ماهي است كه مي‌شود با تذكر و توجه در آن، به جبران كرده‌هاي ناپسند پرداخت.
زهرا هنربخش

ماه قرآن و سلوك روحي مؤمنان
اين ماه، در ميان مسلمانان از احترام، اهميت و جايگاه ويژه‏اى برخوردار و ماه سلوك روحى آنان است و مؤمنان با مقدمه‏سازى و فراهم كردن زمينه‌هاى معنوى در ماه‌هاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به اين ماه شريف و پربركت آماده مى‏كنند و با حلول اين ماه با شور و اشتياق و دادن اطعام و افطارى به نيازمندان، شب‏زنده‏دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه و روزه‏دارى روح و جان خود را از سرچشمه فيض الهى سيراب مى‏كنند. ‏‏ماه مبارك رمضان به جهت نزول قرآن كريم در آن و ويژگى‏هاى منحصربه‌فردي كه دارد، در ميان ماه‌هاى سال‏قمرى برترين است، قرآن كريم مى‏فرمايد: ماه رمضان ماهى است كه قرآن براى هدايت انسان‏ها در آن نازل شده است.
بركات رمضان از نگاه قرآن و روايات
پيامبر گرامى(ص) درباره ماه رمضان مى‏فرمايد: «اى مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد؛ ماهى كه نزد خدا از همه ماه‌ها برتر و روزهايش بر همه روزها و شب‏هايش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است؛ ماهى است كه شما در آن به ميهمانى خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‏ايد، نفس‏هاى شما در آن تسبيح و خواب‌تان در آن عبادت، عمل‌تان در آن مقبول و دعاي‌تان در آن مستجاب است...».
انسان علاوه بر بعد مادى و جسمى، داراى بعد معنوى و روحى هم است و هر كدام در رسيدن به كمال مطلوب خود، برنامه‌هاى ويژه‌ای احتياج دارند. يكى از برنامه‌ها براى تقويت و رشد بعد معنوى، تقوا و پرهيزگارى است، يعنى اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوى رشد و پرورش دهد و به طهارت و كمال مطلوب برسد، بايد هواى نفس خود را مهار كند و موانع رشد را بردارد و خود را سرگرم لذت‏ها و شهوات نكند. يكى از اعمالى كه در اين راستا مؤثر و مفيد است روزه‏دارى مي‌باشد. خداوند متعال در قرآن كريم مى‏فرمايد: «...اى كساني كه ايمان آورده‏ايد! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه كه بر پيشينيان شما نوشته شده است تا پرهيزگار شويد.»
بي‌ترديد همه اديان براي تعالي و سعادت انسان‌ها به وجود آمده‌اند، از اين رو پايبندي به اصول و اعتقادات مي‌تواند تأثير بسزايي در سعادت و بهروزي انسان‌ها داشته باشد، از اين رو مي‌توان اذعان داشت ماه رمضان مي‌تواند تأثير وضعي بر رفتار فردي و اجتماعي روزه‌داران داشته باشد. بر اساس بررسي‌هاي آمار مقايسه‌اي در ماه رمضان جرائم سيري نزولي دارند.
پيامبر اكرم(ص) درباره بركات ماه مبارك رمضان مي‌فرمايد: «به امت من در ماه رمضان پنج چيز داده شده كه به امت هيچ پيغمبري پيش از من داده نشده است:
عطاي اول: هر گاه شب اول ماه رمضان فرا رسد، خداوند به سوي بندگان نظر مي‌كند و كسي كه خدا به او نظر كرده است تا ابد عذاب نمي‌شود.
دوم: بوي بد دهان آنان كه نزد خدا شب‌زنده‌داري مي‌كنند، خوشبوتر از بوي مشك مي‌شود.
سوم: ملائكه براي ايشان در شب و روز استغفار مي‌كنند. چهارم: همانا خداوند عزوجل بهشت خويش را امر مي‌كند كه استغفار كند و تزئين شود براي بندگان. پس چه نزديك است كه سختي‌هاي دنيا آنها را در خود فرو برد و مي‌روند به سوي بهشت و كرامت من.
پنجم: پس هر گاه شب آخر فرا رسد، خداوند همه بندگان را مي‌آمرزد.»
فضایل رمضان در كلام رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب درباره فضيلت‌هاي ماه مبارك رمضان بياناتي دارند كه در ادامه گزيده‌اي از آن را مي‌آوريم: «هر جا هستيد، هر كه هستيد، در هر لباسي هستيد، در هر سني هستيد، ‌اي جوان! اي پسر و دختر جوان! ‌اي مرد و زن ميانسال! ‌اي پيرمردان و پيرزنان! ‌اي فقرا! ‌اي اغنيا! ‌اي علما! ‌اي متوسط‌السوادها! هر كه هستيد، اگر احساس نياز به خدا مي‌كنيد- كه هر انسان سالمي اين احساس را مي‌كند- بدانيد كه خدا نزديك است! يك لحظه دل‌تان را به خدا متوجه كنيد، جواب را خواهيد شنيد. ممكن نيست كسي با خدا از روي دل حرف بزند، ولي جواب الهي را نشنود! خدا به ما جواب مي‌دهد. وقتي ديديد دل شما ناگهان منقلب شد، اين همان جواب خداست. وقتي ديديد اشك شما جاري شد، وقتي ديديد روح شما به اهتزاز درآمد، وقتي ديديد طلب، با همه وجود از سر تا پاي شما جاري شد، بدانيد اين همان پاسخ الهي است، اين همان جواب خداست و جواب بعدي هم اجابت است، اجابت اين خواسته‌ها ان‌شاءالله كه در قرآن فرمود: «واسئلوا الله من فَضله». از خدا بخواهيد. «و ليس من عادتك ان تأمر بالسؤال و تمنع العطيه.» بگوييد، سؤال كنيد، بخواهيد و مگر مي‌شود كه بخواهيد و ندهد؟! البته اقتضائات زمان و مكان و خصوصيات و نظاير آن هم، در خواستن از خدا مؤثر است... ماه رمضان، ماه ضيافت الهي است. ماه رحمت الهي است، ماه هدايت الهي است، با اعمالي كه در ماه رمضان انجام مي‌دهيد و انجام مي‌دهيم، بايستي آثار اين رحمت الهي را در خودمان حس كنيم و علاوه‌ بر آن، اين آثار را، اين حالات را در بقيه ‌ماه‌ها، در ادامه‌ زندگي پربركت‌تان ان‌شاءالله نگه داريد و حفظ كنيد. اين سلوك رمضاني و حال رقت و توجه و حضوري كه در ماه رمضان به روزه‌گير و ميهمان خداوند دست مي‌دهد، بايستي در رفتارهاي شخصي ما اثر كند، تأثير داشته باشد، هم در رفتارهاي عمومي و اجتماعي ما بايستي اثر بگذارد، هم در رفتار علمي ما، رفتار دانشگاهي ما، رفتار حكومتي ما، رفتار سياسي ما بايستي تأثير بگذارد و تقوا و معنويت اثر خودش را در همه‌ اين عرصه‌هاي مهم نشان بدهد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار