کد خبر: 1076249
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶
میلاد فیلم فجر چهلم از «چارسو»
برای نخستین بار پردیس سینمایی چارسو میزبانی جشنواره فیلم فجر را بر عهده گرفت، این اتفاق در حالی افتاد که از نظر کیفیت سالن‌ها و فضای برگزاری این پردیس برای جشنواره چهلم فجر شانس زیادی در مقابل سالن همایش‌های برج میلاد نداشت.
محمدصادق عابدینی

برای نخستین بار پردیس سینمایی چارسو میزبانی جشنواره فیلم فجر را بر عهده گرفت، این اتفاق در حالی افتاد که از نظر کیفیت سالن‌ها و فضای برگزاری این پردیس برای جشنواره چهلم فجر شانس زیادی در مقابل سالن همایش‌های برج میلاد نداشت.
روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر در ساعت‌های پایانی یک‌شنبه شب با انتشار خبری، پردیس سینمایی چارسو را به عنوان میزبان چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی کرد. اعلام نام میزبان جشنواره فیلم فجر تنها چند ساعت پس از مصاحبه مدیر روابط عمومی جشنواره بود که گفت صبح چهارشنبه میزبان جشنواره مشخص خواهد شد!
مشخص شدن نام میزبان جشنواره فیلم فجر با انتقاد‌های زیادی از سوی اهالی رسانه همراه بود. همان طور که پیشتر در «جوان» به موضوع میزبانی این پردیس سینمایی اشاره شد، محل استقرار چارسو در تقاطع خیابان‌های حافظ و جمهوری اسلامی در منطقه‌ای است که به عنوان بورس موبایل تهران شناخته می‌شود و یکی از شلوغ‌ترین معابر شهری را ایجاد کرده است. ترافیک سنگین این منطقه در طول روز، قرار گرفتن آن در منطقه طرح ترافیک و البته مهم‌تر از آنها، کارکرد تجاری پاساژ چارسو که بخش عمده‌ای از ساختمان پردیس چارسو را در اختیار دارد، می‌تواند تهدیدی برای کیفیت برگزاری جشنواره فیلم فجر باشد، البته چارسو با برگزاری جشنواره‌های فیلم بیگانه نیست و پیش از این میزبانی جشنواره‌هایی مانند جهانی فیلم فجر و جشنواره سینمای مستند ایران (سینماحقیقت) را در کارنامه خود دارد، اما وسعت برگزاری و اهمیت اجرای آن‌ها هیچ وقت به پای جشنواره ملی فجر نرسیده است.
چرا «چارسو» انتخاب شد؟!
یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر در توضیح چرایی انتخاب پردیس چارسو می‌گوید: «پس از بررسی گزینه‌هایی، چون برج میلاد، پردیس ملت و دیگر مجموعه‌های سینمایی، همچنین با استناد بر نظرسنجی‌ها، همفکری با صاحبان آثار و بخش‌هایی از اهالی رسانه به این جمع‌بندی رسیدیم که پردیس سینمایی چارسو را به عنوان خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر در نظر بگیریم.»
وی درباره دلیل انتخاب نشدن پردیس سینمایی ملت و برج میلاد توضیح داد: «پردیس ملت به دلیل مشکلات متعددی در زمینه فقدان پارکینگ و همین‌طور مشکلات زیرساختی در خصوص اینترنت و دسترسی انتخاب نشد. سالن برج میلاد هم به دلیل عدم‌رضایت صاحبان آثار نسبت به کیفیت فنی نمایش فیلم‌ها در این سینما و مشکلات جانبی انتخاب نشد. شرایط بهره‌وری و امکان استفاده از برج میلاد در این دوره فراهم نبوده است.»
عشیری گفت: «ستاد برگزاری جشنواره، پردیس چارسو را به دلیل وجود سالن‌های استاندارد سینمایی، تجربه برگزاری دیگر جشنواره‌های سینمایی و همچنین پارکینگ مناسب و سایر شرایط زیرساختی انتخاب کرد.»
مشاور رئیس سازمان سینمایی همچنین افزود: «برگزاری جشنواره‌های سینمایی و همایش‌های فرهنگی در تهران به شدت نیازمند وجود زیرساخت سالن‌های مجهز و استاندارد است. این مطالبه هر سال انجام می‌شود و از آن عبور می‌کنند. به رغم اینکه ما می‌دانیم با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم، برای کمک به افزایش ظرفیت، سالن‌های دیگر از جمله سینمای فلسطین را هم در نظر گرفته‌ایم تا بیشترین سرویس‌دهی و امکانات را در اختیار اهالی رسانه، منتقدان و هنرمندان قرار دهیم.»
اهمیت دوره چهلم نادیده گرفته شد!
در فرهنگ دینی و آیینی، عدد ۴۰ و معنای چهلم، دارای یک بار معنایی است. ۴۰ سالگی در باور عامه به عنوان سن پختگی عقلی شناخته می‌شود. عرفا هم چله‌نشینی را از راه‌های رسیدن به کمالات معنوی می‌دانند، از این رو رسیدن عمر جشنواره فیلم فجر به عدد ۴۰، می‌توانست نمادی از پختگی و کمال سینمای ایران باشد. این عدد می‌توانست به معنای دروازه ورود سینمای پس از انقلاب به دوره پنجم فعالیت خود تعبیر شود و برگزاری یک جشنواره خاص در این دوره، نمادی از توجه نظام سیاسی کشور به هنر سینما به شمار می‌رفت، اما آنچه تا امروز از تدارک برگزاری جشنواره دیده شده، برگزاری باشکوه این رویداد را با، اما و اگر مواجه کرده است. تنها امیدواری این است که در نحوه برگزاری روزنه امیدی باز شود و دوره چهلم جشنواره فجر با درایت برگزارکنندگانش برای سینمای ایران نزد مخاطبان آبروداری کند.
برنامه سینما‌های مردمی اعلام شد
روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، جدول نمایش آثار چهلمین جشنواره فجر در سینما‌های مردمی را منتشر کرد. این جدول شامل آثار حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره فیلم فجر، جدول کامل اکران سینما‌های مردمی را ملاحظه کنند. ۶۲ سالن با ۱۴ هزارو ۸۹۶ صندلی، ظرفیت نهایی سینما‌ها برای برگزاری جشنواره چهلم در تهران است. این ۳۰ سینما میزبان مردم در تهران خواهد بود و اسامی استان‌های میزبان جشنواره و سینما‌های شهرستان‌ها در این دوره جشنواره، متعاقباً اعلام خواهد شد.
مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره آغاز اکران فیلم‌های جشنواره گفت: «در خانه جشنواره، نمایش فیلم‌ها را از روز ۱۱ بهمن شروع خواهیم کرد، چراکه روز ۲۲ بهمن روز اختتامیه است و نمایشی نخواهیم داشت، در نتیجه نمایش فیلم‌های مسابقه سینمای ایران در سینما‌های خانه جشنواره یک روز زودتر شروع خواهد شد، البته اکران فیلم‌های سینمای مردمی از ۱۲ بهمن شروع می‌شود.»
«هفت» می‌خواهد زنده باشد
آغاز جشنواره فجر زمان ویژه‌ای برای توجه رسانه‌ها و به خصوص تلویزیون به سینماست. در این بین مهم‌ترین برنامه تلویزیونی در خصوص سینما یعنی برنامه «هفت» شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارد.
محمدحسین لطیفی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تمهیدات برنامه سینمایی «هفت» در پی برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: تدارک برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر طبق معمول هر سال است. فقط امیدواریم برنامه «زنده» پخش شود و همین ممکن است اتفاق جذاب امسال باشد. برنامه سینمایی «هفت» این روز‌ها جمعه شب‌ها با اجرای لطیفی به تحلیل و بررسی فیلم‌های سینمایی ایران و جهان می‌پردازد.
در کنار ویژه برنامه‌های صداوسیما، حضور برنامه‌های اینترنتی با موضوع جشنواره باعث شده است بخشی از فضای سینمای میزبان جشنواره به محل استودیو‌های موقت برنامه‌های اینترنتی تبدیل شود و آن‌ها را به رقبای تلویزیون تبدیل کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار